• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dagbladet Søndag om SeatGuru

Egil

ScanFlyer Gold
Dagbladet Søndag om SeatGuru

På side 50 og 51 i Dagbladets Søndagsmagasin om reise, fritid og bolig skriver Randi Fuglehaug om reise.

Hun har oppdaget SeatGuru, og jeg siterer:
"Du skal reise fra et sted til et annet med en SAS Boeing 747-400. Skriv det inn i søkefeltet på nettsiden, og det spretter ikke bare opp kart over flyet og seteradene, du finner også ut at ulike deler av flyet har fått anmeldelser som denne: Sete 41F er et standard økonomi-sete, men har en tendens til å bli skumpa borti fordi seteraden bøyer seg ved ditt sete..."

Okay, dette måtte jeg sjekke...
1- Fant ikke denne Boeing 747-400 maskinen til SAS jeg, he he ^_^
2 - Men sete 41F på Airbus 340-300 (340) har samme beskrivelse som over...

Min konklusjon: Randi Fuglehaug er ingen flynerd og vet ikke forskjellen på fly :rolleyes:

Egil

Re: Dagbladet Søndag om SeatGuru

Mail sendt til Randi :

Hei hei Randi!

Da jeg leste ditt "reisetips" om SeatGuru fikk jeg meg en overraskelse!

SAS har kjøpt inn Boeing 747-400 :-)

Dette måtte jeg sjekke, men nei desverre! Det var nok som jeg trodde. SAS flyr fremdeles med Airbus 340-300!

Men det du skrev om sete 41F stemmer, bare feil flytype og fabrikat.
Og SeatGuru er forresten et meget bra verktøy for oss som reiser mye!

Her er en Airbus 340:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=121095

Her er en Boeing 747:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=120576

Med vennlig hilsen

Tipper Randi føler seg skikkelig smart nå...

:rolleyes:

Svaret mottas med takk ^_^

Det er jo aldri nesten noen av disse folka som får til dette med fly heller da...

Originally posted by Fry

Lite å finne på idag eller?

Utrolig hva man finner på av tidsfordriv når man sitter på jobb, tvinner tomler og bare venter på kveldens siste fly... ;)

Originally posted by Fry

Helt korrekt av Egil å korrigere en inkompetent journalist. Skal de beskrive luftfart får de jammen lære seg det mest elementære.

Originally posted by Egil

Mail sendt til Randi :

Hei hei Randi!

Da jeg leste ditt "reisetips" om SeatGuru fikk jeg meg en overraskelse!

SAS har kjøpt inn Boeing 747-400 :-)

Dette måtte jeg sjekke, men nei desverre! Det var nok som jeg trodde. SAS flyr fremdeles med Airbus 340-300!

Men det du skrev om sete 41F stemmer, bare feil flytype og fabrikat.
Og SeatGuru er forresten et meget bra verktøy for oss som reiser mye!

Her er en Airbus 340:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=121095

Her er en Boeing 747:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=120576

Med vennlig hilsen

Bra tiltak , hadde alle sendt inn korreksjoner til mange feilaktige artikkeler hadde vi kanskje greid å "oppdra" mange journalister som skriver mot bedre vitende.

Er en gjennomgående feil med journalister at de ikke gjør nok research i dag.

Men er veldig bra at folk sender inn rettelser! Så greier de forhåpentligvis å unngå slike idiotiske feil i fremtiden..

Veldig bra at det brevet ble skrevet. Vel og bra at alle journalister ikke er flynerder, men så vidt jeg vet er denne journalisten ganske "høy og mørk" på områder hun kan noe om, og dessuten mener jeg og huske at hun skriver om reiser i Dagbladets fredagsmagasin. Da må det være lov å påpeke en så elementær feil. Man behøver ikke akkurat være ekspert for å vite at vårt nasjonale flyselskap ikke har Boeing 747 i sin flyflåte. Det er jo ikke akkurat hvilken som helst flytype vi snakker om her.:D

Jeg vil veldig gjerne se evt. svar fra henne...

Den tok Randi på stående fot i formiddag. Ikke noe utbrodering, men hun lover å forbedre seg ^_^

Hei Egil! Var ikke meninga å gi deg falske forhåpninger - jeg lover å gjøre bedreflymaskinresearch i framtida:) Mvh Randi

Egil

Bedre flymaskin research? Hun burde vel helst holdt seg unna å skrive om fly. :rolleyes:

Originally posted by Tommy777

Bedre flymaskin research? Hun burde vel helst holdt seg unna å skrive om fly. :rolleyes:

Ja, da har vi fått satt en journalist "på plass" her på forumet.
Det er jo ikke alle som bryr seg så mye om hva de flyr, bare det flyr. I vår familie er kone og barn ikke så opptatt av hva vi flyr; De flyr. Ellers synes de det er kjedelig både på bakken og i luften.
Ellers har jeg fløyet 747 med SAS jeg; Det er jo en stund siden da.

Originally posted by Gulboble

Ikke en -400 :D

Originally posted by Gulboble

Ja, da har vi fått satt en journalist "på plass" her på forumet.
Det er jo ikke alle som bryr seg så mye om hva de flyr, bare det flyr. I vår familie er kone og barn ikke så opptatt av hva vi flyr; De flyr. Ellers synes de det er kjedelig både på bakken og i luften.

Jo, det er jo bra det er forskjellige interesser her i verden. Alltid artig å få svar som "Vi fløy med British Airways" (når de fløy med det som het Britannia), eller "Ja, flyselskapet, det var Tyrkiaekspressen!" ^_^

Tipper at 90 prosent av de som flyr ikke har peiling på hva slags fly de sitter i... hadde vært morsomt med en undersøkelse.. :D

Hvis hun har for vane å skrive ord som bedreflymaskinresearch så burde hun vel holdt seg unna journalistyrket generelt.:p

Originally posted by JetBlue

Originally posted by Fry

Helt korrekt av Egil å korrigere en inkompetent journalist. Skal de beskrive luftfart får de jammen lære seg det mest elementære.

Mulig det, men er vel ikke rart flyentusiaster blir sett på som sære da...:p

Originally posted by Fry

Originally posted by JetBlue

Originally posted by Fry

Mulig det, men er vel ikke rart flyentusiaster blir sett på som sære da...:p

Paa samme maate som vi som jobber i kreftforskning er saere naar vi paapeker direkte feil i avis artikler ??

Nå kan det vel ikke akkurat sammelignes da. Folk flest driter jo i om det står SAS Boeing 747-400 eller Airbus A340-300, når det bare nevnes som et eksempel i artikkelen.

Back