Da var Ryanair testet

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Da var Ryanair testet'

Er det noen ansatte i FR som blir tvunget til å jobbe der? Er det virkelig så ille ville de ikke hatt ansatte igjen!

Er det ikke arbeidsledighet i EU / Irland?

Med null arbeidsledighet, så skulle du ikke sett bort i fra at FR hadde slitt noget med å ha nok ansatte.

Med null arbeidsledighet hadde sikkert holdningen din fungert i virkligheten også.

Hver gang det blir en streik OSV så svarer noen alltid med at man bare kan slutte hvis man ikke er fornøyd. Men så enkelt er det bare ikke i virkligheten.
Det fleste har lån, alle trenger mat og dermed så er det mange som må ta til takke med jobber som blir betalt dårlig, behadlet dårlig O.S.V
Se bare på bankstreiken, fordi arbeidsGIVERNE svarte med lockout er det en masse forbanna mennesker som mener at de bankansatte bare kan finne seg noe annet å gjøre hvis dem ikke fornøyd.

Hmmm, Jeg tror at hvis X antall tusen bankansatte leverer oppsigelse på mandag,
så vil X antall tusen ikke finne ny jobb - X antall tusen for ikke arbeidsledighetstryd fordi dem sa opp frivillig og x antall tusen mister huset for dem ikke kan betale lånet ETC.

Tror du barna som syr sko for NIKE er fornøyd med slavelønnen istedet for å gå på skole??
Det må dem vel være, hvis ikke så hadde dem vel bare funnet seg noe annet, ikke sant???
Hadde dem ikke vært fornøyde med arbeidsfoholdene i "sweat shoppen" dem jobber i så hadde jo ingen ville jobbet der.

Eh, Ikke at jeg tror FR er så dårlig som en swaetshop, bare for å ha det klart.

Nå er det stor rift om dyktige piloter og kabinansatte så jeg er ikke helt enig med deg! Å trekke inn den tredje verden i diskusjonen blir bare tullete. Ja, selvsagt er det arbeidsledighet. Men er det så at de ansatte er så misfornøyde kan de gjøre det surt for selvskapet. Se på hva SAS sine ansatte gjør. FR ville da måtte følge kravene til de ansatte.

Flott at folk er bevisste og gjør sine valg ut fra sine etiske vurderinger.
Det er MANGE selskaper som kanskje burde boikottes. Rovdrift av ansatte skjer over hele verden. Vi vet at det er vanlig med rovdrift av ansatte i mange bransjer, og i mange land. Barnearbeid er svært utbredt. I mange land jobbes det 12-15 timer i døgnet 7 dager i uka, til en luselønn.
Hennes & Maurits ble i denne uken kritisert for å kjøpe varer fra fabrikker der de ansatte kun fikk under 50 øre pr. plagg de laget...
Men selv i siviliserte og moderne land er det mange som er offer for rovdrift. Min svoger i New York hadde intil nylig jobb i et større klesfirma, og ble betalt 5.15 dollar pr. time. Dvs. ca 35 kroner timen. Han er 40 år.
At noen vurderer Ryanair sine forhold som så kritikkverdige og graverende at man boikotter de er helt greit. Men jeg mener de har et relativt klart bilde av hva de går til før de søker jobben. Og at nøden ikke er så stor i landet de kommer fra, at dette er siste vei ut.

IMM

Originally posted by memphis_belle
Og jeg prøver å være konsekvent slik som FLy HIgh spør om, leser jeg om bedrifter som utnytter arbeidstagere så prøver jeg å unngå produktene deres.

Men det er ikke lett, som du også er inne på i innlegget ditt! De fleste bedrifter "utnytter" i større eller mindre grad sine ansatte, og det har jo kommet fram info om at det skal være tøffe forhold i Ryanair. Samtidig er en del av påstandene imøtegått av både nåværende og tidligere Ryanair-ansatte, så sannheten ligger vel et sted midt i mellom (ref. debatten etter at Forbrukerrapporten tok opp Ryanairs lønns- og personalpolitikk). Men jeg forsvarer altså heller ikke "slavekontrakter" og uverdig behandling av ansatte. Verken her eller der!

Jeg har en mistanke om at det ligger andre forhold bak kritikken mot Ryanair også, i alle fall fra enkelte, og kanskje særlig dem som jobber i andre flyselskaper. Ryanairs inntreden har bidratt til store endringer i flybransjen, og har åpenbart ikke blitt hilst med glede av de etablerte selskapene. Det er jo forsåvidt en naturlig menneskelig reaksjon, men ikke nødvendigvis saklig.

LCC'ene har ført til at "vanlige" folk har fått bedre økonomiske muligheter til å bruke fly. At noen snobber synes det er vulgært at den gemene hop bruker disse mulighetene, får så være. Den snobbete innstillingen til Ryanair (og Rimi og Lidl og andre "vulgære" markedaktører) er jo bare banalt jåleri.

De fleste som jobber i kabinen og i cockpit i FR er nok passe fornøyde med jobbene sine. Men så er det er jo slik at det som regel bare er de som er misfornøyde man hører om. Det er jo aldri morsomt å snakke og diskutere ting man er fornøyd med :)

dc-8-63

Det er godt og se at flere ønsker en spesiell opplevelse når man er ute og flyr. Selv legger jeg setet tilbake, nyter utsikten og drømmer meg bort. Deilig! Fløy sist Simferopol-Riga ( 4 timer) og vi passerte en rekke større byer i mørket på tur nordover og innen vi landet kl 03 lokalt tid i Riga begynte soloppgangen. Flott opplevelse!
Spesielt på longhaul koser jeg meg.

På vei til Bangkok med TG sist sommer satt jeg lenge våken. Meget intressant og følge med. I den såkalte Lahore korridoren var det meget med flytrafikk og følge med i mørket pluss at man så den store byen under. Lahore korridoren har meget med trafikk Europa-Sør Øst Asia/ India. En annen fin opplevelse var med SK på vei til BKK. Fløy over
Baku i soloppgangen, deretter over det Kaspiske hav og inn mot Turkmenistan.

Litt OT men dog.

Originally posted by Fly high

Jeg har en mistanke om at det ligger andre forhold bak kritikken mot Ryanair også, i alle fall fra enkelte, og kanskje særlig dem som jobber i andre flyselskaper. Ryanairs inntreden har bidratt til store endringer i flybransjen, og har åpenbart ikke blitt hilst med glede av de etablerte selskapene. Det er jo forsåvidt en naturlig menneskelig reaksjon, men ikke nødvendigvis saklig.

LCC'ene har ført til at "vanlige" folk har fått bedre økonomiske muligheter til å bruke fly. At noen snobber synes det er vulgært at den gemene hop bruker disse mulighetene, får så være. Den snobbete innstillingen til Ryanair (og Rimi og Lidl og andre "vulgære" markedaktører) er jo bare banalt jåleri.

Jeg tror du er litt for rask til aa sette oss som kritiserer RyanAir i en baas, min kritikk og aarsaken til at jeg ikke benytter Ryanair, er Ryanairs betingelser (som jeg retter meg etter). De gangene Ryanair har vaert et tenkbart alternativ, er det Ryanair som har sagt at de ikke er, i og med at jeg ville ha vaert avhengig av aa bytte mellom 2 Ryanair flighter (fra Brescia via Hahn til Torp)...det er noe jeg ikke er vant til, baade Southwest og JetBlue (De 2 LCCene jeg benytter mest) lar meg gjoere dette og selger gjennomgaaende billetter.....det andre er at jeg liker aa sitte sammen med min kone naar vi er ute aa reiser, og siden hun er Italienerinne og dermed foedt 30 minutter forsent - noe hun aldri har klart aa ta igjen, er vi alltid sent ute, og Ryanair / Southwest konseptene med first come first serve, gir oss dermed midt seter langt i fra hverandre....i god LCC stil velger vi dermed aa betale ekstra for forhaandsvalg av seter (paa samme maate som andre velger aa betale ekstra for aa sende mere bagasje etc.) at vaart oenske om aa sitte sammen betyr at vi flyr med et annet selskap har ikke noe med snobberi aa gjoere (skjoenner ikke at 25 USD ekstra for aa sitte sammen hos JetBlue er et utslag av snobberi) det er et praktisk valg paa linje med valget om aa sende ekstra bagasje.....

Originally posted by dc-8-63

.....det andre er at jeg liker aa sitte sammen med min kone naar vi er ute aa reiser, og siden hun er Italienerinne og dermed foedt 30 minutter forsent - noe hun aldri har klart aa ta igjen, er vi alltid sent ute,

hehehe, I know how you feel!
Min kone er fra Barbados, og der er tempoet et sted mellom svææææært sakte og full stopp. Og at hun kom 45 minutter for sent til sitt eget bryllup, det var det ikke engang noen som løftet et øynebryn for. - ingen andre enn oss norske selvfølgelig.

IMM

Det er jo interessant aa observere at mitt opprinnelige innlegg har sporet til diskusjon, blant annet om etikk og kjöpermakt. Selv om enkelte her hevder at Ryanair har forkastelige vilkaar for sine ansatte saa er ikke jeg overbevist - og om dokumentasjonen kommer fra Forbrukermagasin eller Brennpunkt (o.l.) saa tar altsaa jeg ikke dette for god fisk. At Ryanair ikke passer for alle, og at noen velger aa bruke andre selskap av ulike grunner er vel helt OK. At noen velger Ryanair pga billige billetter bör vel ogsaa vaere OK. Jeg har heller ingenting i mot at man gjerne vil ha en spesiell opplevelse naar man er ute og flyr, men paa 2-timersturer er det vel begrenset hvilke selskaper som kan tilby noe ut over det vanlige. Ryanair flyr jo ogsaa over interessante byer, har vinduer man kan se ut av (og i mitt tilfelle var det til og med mulig aa trekke ned vindusskjermen...), osv.

Jeg tror vel ikke jeg i fremtiden kommer til aa fly spesielt mye med Ryanair - og det av den enkle grunn at jeg som oftest er bosatt i Tromsö og vi vet jo alle at dit kommer nok ikke Ryanair (og det aa bytte flyplass mellom OSL og Torp er jo noksaa uaktuelt). jeg er derimot glad jeg har faatt testet selskapet og sett at det stort sett er som andre (som en passasjer klarer aa observere). Jeg satser vel paa at vi ogsaa kommer oss hjem paa tirsdagsmorgenen... Bank i bordet....;)

Originally posted by dc-8-63
Jeg tror du er litt for rask til aa sette oss som kritiserer RyanAir i en baas, ...

Hvis du leser den første setningen min som du siterer om igjen, så ser du at jeg ikke er veldig bombastisk med båssettinga.

...i god LCC stil velger vi dermed aa betale ekstra for forhaandsvalg av seter (paa samme maate som andre velger aa betale ekstra for aa sende mere bagasje etc.) at vaart oenske om aa sitte sammen betyr at vi flyr med et annet selskap har ikke noe med snobberi aa gjoere (skjoenner ikke at 25 USD ekstra for aa sitte sammen hos JetBlue er et utslag av snobberi) det er et praktisk valg paa linje med valget om aa sende ekstra bagasje.....

Jeg synes heller ikke det er veldig typisk snobberi, men jeg sikter til andre i tråden som har ytret seg med atskillig mer "stiff upper lip" ...

Hvorfor kan ikke flightglobal holde seg standardiserte navnekonvensjoner for webben? :pissed
Det er så enkle kjøreregler som tall, bokstaver (a-z), bindestrek + _ og ingen andre tegn, heller ikke mellomrom/space - jeg hater Murphy-er og journalister som kan ingenting :mol

Originally posted by MD11

Her er det noen på TRF som er misfornøyde med FR:

Måke i motoren, megaforsinkelse

Som vanlig får ikke journalistene med seg den hele og fulle sannhet.
Ryanairs flight 035 kom inn i en flokk med måker, og fikk minst en måke inn i hver motor. Muligens flere.
Flyet returnerte til Torp, og det skulle komme tekniker med neste fly fra London. I mellomtiden booket mange seg over på FR037, med ordinær avgangstid 14.10

Da teknikeren ankom Torp fant han at flyet ikke kunne ta av med passasjerer, og at noen deler måtte ordnes. Deler kom opp med FR038, og tekniker kunne så fikse flyet. De som ikke var booket over på FR037 ble booket over til FR039, med unntak av noen passaserer som ønsket å kansellere av forskjellige årsaker.

At vochuren passasjerene fikk ikke var stor er kanskje noe man kan diskutere. Men når snittprisen for en reise med Ryanair ligger på noen ganske få hundrelapper inklusive skatter, så kan man heller ikke forvente å få hundrelapper til mat ved forsinkelser. Synes ihvertfall jeg.

Jeg synes hele episoden var helt normal, og ser ingen grunn til å klandre noen for noe.
Alle kom videre samme dag, men endel ganske mange timer forsinket. Og måker i moterene er jo ikke noe Ryanair kan noe for, tross alt.

IMM

Originally posted by imm
Som vanlig får ikke journalistene med seg den hele og fulle sannhet.
Ryanairs flight 035 kom inn i en flokk med måker, og fikk minst en måke inn i hver motor. Muligens flere.

Du er en tanke tendensiøs her, imm! Ifølge informasjonen vi fikk fra Torp, var det éi måke som hadde gått inn i én motor. Ikke at antall måker er så mye å kverulere over, men vi er nødt til å forholde oss til den offisielle informasjonen vi får fra dem som er ansvarlige for å gi ut info. Eller skulle vi begynt å spekulere? ;)

Ikke vet jeg hva du har blitt fortalt, og av hvem. Men jeg er enig i at du ikke bør spekulere. Men faktum var at det var rester av fulgl i begge motorene.

IMM

Og faktum var at det var lufthavnsjefen som fortalte oss (og sikkert andre medier) at det var éi måke i én motor. Det har jeg dobbeltsjekket nå.

OK, ingen problem egentlig at det ble skrevet en motor og ikke begge.
Men at denne hendelsen skulle være noe å bli forbanna på flyselskapet for, ser jeg egentlig ingen grunn for.
Jeg har lest igjennom artiklen i Sandefjords Blad et par ganger til, og den er egentlig ganske grei. Men den kunne like gjerne ha vært "Ryanair fikk måker i motorene, alle passasjerne som ønsket det, ble booket om på fly senere på dagen og kvelden." Alstså,ingen nyhet egentlig, annet enn at et fly fikk måker i motorene...

IMM

Back