Da var Ryanair testet

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date

TOS

ScanFlyer Mile High Club
I gaar flöy vi med Ryanair fra STN til Salzburg, og seansen var egentlig en relativt behagelig affaere. Jeg kan (dessverre..?) ikke si at jeg ser spesielt stor forskjell paa det SAS Braathens leverer i forhold til Ryanair. Det eneste man som passasjer merker, hvis alt gaar etter planen vel og merke..., er at man maa ha bestemt seg for antall innsjekkede kolli paa forhaand. Dette er noe snodig og uvant, men greit nok naar man ikke betaler stort for billettene. Servicen ombord er det ikke noe aa utsette paa i forhold til SAS Braathens, DY og andre - dvs. "og du har penger saa kan du faa, og har du ingen saa maa du gaa (...sulten/toerst)". Noe reklame spilles det av over PA-anlegget, men det er definitivt ikke spesielt sjenerende.

Naa skal vi nyte noen dager i Zell am See paa Grand Hotel, foer det baerer tilbake til Salzburg og Ryanair.

j

Replying to Topic 'Da var Ryanair testet'

Velkommen i klubben av ikke-misfornøyde Ryanair-passasjerer!:D

Jeg har ikke prøvd Ryanair selv, men skulle en flight passe mht. det ideelle snittpunktet pris / reisetid, så er jeg der. (Haugesund er nærmeste avgangssted fra Bergen, og å ta buss dit, det gidder jeg ikke).

Jeg forstår ikke helt den skepsis blant enkelte her på forumet har mot Ryanair. Det virker som om enkelte har tungt for å ta innover seg at at å fly nå er i ferd med å bli simpel massetransport for folk flest, på lik linje med buss- og togreiser, og at man med tungt hjerte tar avskjed med den gamle ekslusiviteten.

Jfr. diverse tråder om oppgraderte plasser, gratis aviser og mat (som man har betalt for i billettprisen) og den evinnelige alkoholserveringen.

Flott, enda en som i klubben av ikke-hatere.......... Har fløyet dem mye rundt i Europa de siste tre år, sist BGY-VLC 10. mai.

Alt har vært topp. Skal du ha noe, bla opp lommeboka som SK. Men det er det faktisk få som gjør. De fleste har med seg det de trenger. De fjerner medbrakt søppel med et smil. T.o.m. har jeg sett medbrakte ølbokser !! ( men det var kun en gang ).:thumbup

Det kan vel være andre sider ved FR man er skeptiske til , ting som ikke synes så godt på overflaten.....

Hvis jeg skulle være skeptisk til "andre ting", ville jeg rette kritikken mot Irland (og UK?)som har lover (eller mangelfull lovgivning) som tillater kummerlige forhold for kabinansatte f.eks. Eller mot EU som ikke har ryddet opp i slike ting i et medlemsland som har vært med side 1972 (var det vel).:(

Originally posted by GF1

Hvis jeg skulle være skeptisk til "andre ting", ville jeg rette kritikken mot Irland (og UK?)som har lover (eller mangelfull lovgivning) som tillater kummerlige forhold for kabinansatte f.eks. Eller mot EU som ikke har ryddet opp i slike ting i et medlemsland som har vært med side 1972 (var det vel).:(

Ja, og det blir gjort ! (eg: http://www.itfglobal.org/etf/etf-press-area.cfm/pressdetail/803 ) ,
så kan jo enhver vurdere om man skal støtte de som står på og krever
fair forhold, eller om man kun øsnker å spare noen grunker selv , og drite i arbeidsforholdene til de man reiser med.

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by GF1

Ja, og det blir gjort ! (eg: http://www.itfglobal.org/etf/etf-press-area.cfm/pressdetail/803 ) ,
så kan jo enhver vurdere om man skal støtte de som står på og krever
fair forhold, eller om man kun øsnker å spare noen grunker selv , og drite i arbeidsforholdene til de man reiser med.

Det er klart at det kan vaere ting som er mindre bra i forhold til ting som ikke jeg som passasjer klarer aa se. Det er forsaavidt ikke helt enkelt aa agere i forhold til ubserverte faktorer - spesielt naar man kanskje ikke kan si aa ha veldig mye troverdig (og kanksje helst nöytral) informasjon aa forholde seg til. Jeg har liten grunn til aa mene at de ansatte hos Ryanair har det vesentlig verre enn de ansatte i andre lavprisselskaper, men om noen kan opplyse meg saa skal jeg ta opplysningene med meg. Informasjon fra tv-programmer som likner paa Brennpunkt velger jeg aa forholde meg relativt kritisk til, fordi jeg har sett i mange andre sammenhenger hvor det er ting jeg kjenner godt til at informasjonen har en tendens til aa vaere noksaa ensidig.

Det er jo ogsaa som andre her sier kanskje ikke mitt ansvar som kunde som vil vaere utslagsgivende (selv om en haug med kunder som marsjerer i flokk kan gi korreksjoner som man önsker), og at dette kanskje helst er myndighetenes ansvar. Aa forsoeke aa gi kundene daarlig samvittighet er etter mitt syn aa taakelegge f.eks. SAS sin store utfordring - aa kunne levere et produkt som gjör at kundene faktisk legger merke til at SAS er bedre enn f.eks. Ryanair. Andre nettverksselskaper (AF, KL og BA) klarer etter mitt syn aa levere tilstrekkelig merverdi som gjör at disse skiller seg ut fra Ryanair.

Uansett: Det bör kanskje vaere et tankekors at passasjerer ikke klarer aa observere nevneverdige forskjeller paa selskap som FR og SK/BU (jeg har reist ganske mye med SAS opp gjennom aarene, og jeg vet at tilstandene ikke alltid har vaert slik de er i dag).

Originally posted by P.A. VIKING så kan jo enhver vurdere om man skal støtte de som står på og krever fair forhold, eller om man kun øsnker å spare noen grunker selv , og drite i arbeidsforholdene til de man reiser med.

En respektabel holdning dét, men hvor konsekvente er Ryanair-"haterne" i forhold til slike krav? Dropper dere produkter fra bedrifter som nekter ansatte å organisere seg? Sjekker dere at billige klær og sko fra Østen ikke er produsert av barn? At teakmøblene på terrassen ikke er et resultat av ulovlig regnskog-hogst?
Eller er det bare Ryanair?

Vel hyggelig for deg at du trives med FR. Jeg kjør det ikke og ja jeg har prøvd dem. Men da kan vi ihvertfall være enige om og være uenige.

Personlig mener jeg FR har vært like spennende for luftfarten som Rimi har vært for dagligvare handelen. Ja prisene går ned, men du verden så lite spennende både FR og Rimi er, og begge er vulgere skapninger laget for og tiltrekke massene mener nå jeg fra mitt ståsted

Originally posted by Someone

Vel hyggelig for deg at du trives med FR. Jeg kjør det ikke og ja jeg har prøvd dem. Men da kan vi ihvertfall være enige om og være uenige.

Personlig mener jeg FR har vært like spennende for luftfarten som Rimi har vært for dagligvare handelen. Ja prisene går ned, men du verden så lite spennende både FR og Rimi er, og begge er vulgere skapninger laget for og tiltrekke massene mener nå jeg fra mitt ståsted

Om ikke Fr har vært spennende for luftfarten, så har den preget den. FR har vært med å legge premisene for luftfart i europa de siste årene. Og vært motoren i en stor endring av bransjen.

Og hva er det som skal være så spennende med å fly. For meg er det viktiste at jeg kommer meg fra A til B på en god måte. Det betyr: trygt, raskt, bilig og tidsnok. Så kan man diskutere hvem som tilbyr dette på en best mulig måte. Men at det skal være en spesiell opplevelse å fly, den tid er forbi. Vil jeg ha det spennende når jeg flyr, får jeg finne meg en fly akrobat. Men rutefly er som bussen, noe som tar deg fra A til B.

Til Someone,

Trenger man mer enn FR , ev SKBU for en kort flight i Europa ??

Eneste forskjellen er at FR er hakket bedre enn SKBU på sikkerhetrsrutiner og on-time ( null streiker ).

Service uten å bla opp lommeboka har ingen av dem.

Jeg elsker SQ , men greier meg godt uten dem ( eller tilsvarende ) i Europa på 1-2 timers turer.

RIMI og REMa er helt OK også....

Fatter egentlig ikke denne hatinnstillingen.

Forresten, jeg er glad i easyJet også. Hvorfor har det ikke vært noen hatkampanje mot dem foreløpig.

Akkurat den samme ulla som FR ...Egentlig ingen forskjell....:lol

Joda, men jeg ønsker meg også litt komfort når jeg transporteres fra A til B. Da snakker jeg om vennlig besetning, ok seter som kan legges bakover, at jeg kan ha med meg mer en 15kg bagasje etc etc

Seter ikke bakover, joda. Flott, helt OK. Egentlig deilig å slippe å få noen ned i fanget .

Like trangt som alle andre, inkl. KL, SK etc.

15 kg har gått til 20 kg mot et lte gebyr. 10 kg. håndbagasje er graris.

Hva som teller er totalen for reisen inkl. alle extra gebyr fra FR. De har mange rare gebyr, men folk kan lese totalen.

Var en av disse 3.5 mill som var med dem i mai, og er glad for det.

RYANAIR PASSENGER GROWTH OF 22% FOR MAY 2006

The following are Ryanair's passenger and internet statistics for May 2006.

May 2005 May 2006 Rolling 12 months ended 31st May 2006
Passengers 1 2,904,939 3,556,113 36,202,141
Load Factor 2 82% 82% 83%

Originally posted by DCHalvorsen

Jeg forstår ikke helt den skepsis blant enkelte her på forumet har mot Ryanair.

For min del er det forakten. Baade den forakt de viser egne ansatte og den forakt de viser passasjerene. Ryanair proever aa staa fram som Europas Southwest, men det eneste de har felles er at de begge flyr 737.

Hos Southwest er den ansatte kongen - med den logikken at en fornoeyd ansatt smitter den foeelsen over til kunden. Og det virker.

Southwest tar seg av paxen hvis de har uregelmessigheter. Ryanair refunderer billetten din og lar deg kjoepe fullpris med andre selskaper.

Folket har likevel talt. De vil ha Ryanair. De vil ha Grandiosa. De vil ha Lidl. men ikke klag naar flyet ikke gaar ...

Originally posted by LN-MOW

Folket har likevel talt. De vil ha Ryanair. De vil ha Grandiosa. De vil ha Lidl. men ikke klag naar flyet ikke gaar ...

Tror vi er på linje her!

Selv om jeg har en par andre "argumenter" itillegg basert min "snobbe faktor"

Jeg har bare prøvd FR en gang og det er en god del år siden på TRF - STN. Jeg har i likhet med TOS positive erfaringer fra den turen. Vi opplevde faktisk at de kansellerte returen vår noen dager før vi skulle reise til London. Vi ble ringt opp og fikk beskjed om at vi var booket om til et annet fly. Altenative avgangen passet greit for oss, så det skapte ingen problemer. Service og slikt ombord var omtrent som det BUSK varter opp med nå for tiden.

Disse betraktningene er kun basert på erfaringen som passasjer. Vet det foregår mye annet rart i selskapet, men det kjenner jeg ikke godt nok til så jeg skal spare meg for betraktninger om det.

LN-MOW, nå er jeg muligens på tynn is, siden du bor der borte.

Men jeg har sjekket litt , fordi jeg skal LAS-SFO/OAK den 22. september. De følger hverandre i priser som i gamle dager i Europa alle på samme ruta. Null konkurranse.

Så vidt jeg forstår er Southwest et selskap med omtrent de samme faste priser ( litt høye ) som United. Tittet liit på begge samme dato, og det er ca. $ 101 til 116.

Southwest har vel større marginer å gå på ved kanselleringer uansett ??

Eller har du andre tips LAS-SFO/OAK ??

Originally posted by Someone

Originally posted by LN-MOW

Tror vi er på linje her!

Selv om jeg har en par andre "argumenter" itillegg basert min "snobbe faktor"

Folket har kanskje talt, men fortell meg hvilke forskjeller man opplever som passasjer om man flyr med FR eller SKBU? Jeg har store problemer med aa se de helt store forskjellene. Litt betaling for baggasje er jo ingenting om en tur STN-SAlzburg t/r koster ca 1500 NOK for en familie paa 4. Om FR er spennende eller ikke kan man sikkert diskutere, men da er ikke SKBU heller spesielt spennende.

Jeg faar ogsaa höre at jeg er snobbete, men ikke faar jeg daarligere produkt paa FR, ikke daarligere plass heller (sikkert subjektivt oppfattet, men jeg hadde sikkert 5-6 cm frem til setet foran - naa er jeg riktignok bare 175cm höy, men jeg har opplevd aa sitte adskillig trangere hos SKBU). Om snobbefaktoren skulle bety at man ikke kan fly med LCCer saa er det selvsagt greit, men jeg klarer altsaa ikke aa se den helt store forskjellen iallefall om man ser paa SKBU og FR.

Naar det gjelder MOWs argument om forakt for egne ansatte saa registrerer jeg at mange hevder dette. Det kan ogsaa kanskje stemme at verden er slik, og det er faktisk et argument jeg har sans. Naa har jeg sett litt paa Airline USA paa TV i England, og der sitter jeg vel med et inntrykk av at Southwest er omtrent like fleksible som Easyjet virker paa Airline UK - dvs. ikke spesielt fleksible. Ikke det at jeg ikke innser at dette er underholdning, og at kundene ofte virker mer urimelige.....

Naar det gjelder seter som ikke kan legges bakover, saa sier jeg amen for det. Har man minimalt med plass ombord slik som de fleste selskaper i dag har i ökonomiklasse, saa er det ikke mer enn rimelig at man skal slippe aa sitte med personen foran sitt haar i maten man betaler i dyre dommer for aa spise. Noe av det som irriterer meg aller mest er folk som bryter setet sitt bakover uten aa ta hensyn til at noen sitter bak. Argument som at man har betalt for plassen kjöper jeg heller ikke. Personen som sitter bak har nok sikkert ikke faatt rabatt for aa se en mer eller mindre blankpusset isse paa naert hold.

Back