Da var Jetsgo historie

Dette var synd... Hadde ikke fått med meg at de hadde problemer...
 
da er det på tide å spille Queen igjen.... "Anotherone bites the dust". JetsGo var vel et offer for "me-too" syndromet, eller too little too late. Det spørs om vi ikke er på vei til bake til slik det var før, med to konkurrenter som passer på hverandre i hvert marked. I Australia er Ansett vs Qantas blitt Virgin Blue vs. Qantas, i Norge har SAS vs Braathens blitt SAS Braathens vs Norwegian, og i Canada blir det AC vs WestJet mot tidlgere AC va Canadian. Markedsmekanismene ser ut til å gjøre at man står igjen med to aktører i hvert markled
 
Men vi har fortsatt <<Jet på boks>> eller Canjet som de egentlig heter.

lm_canjet.jpg


Edit: folk hadde visst problemer med bildet. Så jeg byttet det med et annet.
 
Originally posted by CK
Markedsmekanismene ser ut til å gjøre at man står igjen med to aktører i hvert markled

Blir vel lett slik i en bransje med kombinasjonen sterk konkurranse, store kapitalutgifter som terksel, og få muligheter til å gjemme seg for konkurrenten når man er innenfor.

Tipper vi i de fleste land vil stå igjen med et stort fullserviceselskap, og et lavprisselskap, som deler markedssegmentene mellom seg. Så vil det i større land kunne være flere selskaper, som i USA (selv om det nok kommer en stor shakeout der snart) eller de to LCCene i UK. I mindre internasjonale markeder, som i skandinavia, vil man nok se regionale snarere enn nasjonale selskaper, slik at vi får SAS vs et fusjonert DY/NB/LF/FlyMeToo.
 
Originally posted by TheDane
Originally posted by Arrow
Men vi har fortsatt <<Jet på boks>> eller Canjet som de egentlig heter.

Bilde av Canjet

Ved ikke om det bare er mig. Men min Norton Internet Security 2005 kommer op med en advarsel efter at jeg har klikket på billedet af Canjet. Det ser ud til at en ekstra pop-up forsøger at åbne og nedlaste noget virusagtigt på computeren.

Norton Internet Security kommer med en advarsel på højeste niveau som siger at en virus var nedlastet, men omgående fjernet igen.
:wow:
Tur jag inte klickade på den länken då, men jag har F-secure Internet Security! :devot:
 
Hva synes du er den beste strategien for de som er igjen i markedet. Hva skal de gjøre nå?

Westjet gjør dette:
-De skal sørge for at det kommer spesielle rabbaterte billetter for de strandede Jetsgopassasjerene. (De tilbyr CAD 35 + taxes for Jetsgo crew og piloter).

AirCanada sa dette:
-Vi skal forsøke å bedre kapasiteten. Her er uttalelsen

Det er starten på "spring break" her i Canada. :)
 
Ikke direkte uventet. Jetsgo har slitt lenge.
Er ikke helt enig med deg, CK. Det kanadiske markedet er stort nok til aa understoette mer enn to aktoerer. Det blir litt som aa si at det bare er plass til American og jetBlue i USA ...

Det var nok foerst og fremst fuelprisen som tok rotta paa dem, samt til en viss grad priskonkurranse fra de andre ...
 
Canada er jo noe helt annet enn USA. WestJet begynner å bli så store nå at det vil bli vanskelig for en tredje aktør å hevde seg. Det blir som Color Air som kom i kryssilden mellom BU og SK i 1998-1999. Det vil nok sikkert være plass (i en periode) for nisjeoperatører både i Canada (som CanJet) og Australia (som OzJet) og andre markeder. Men, jeg tror at vi på sikt vil se en konsolidering rundt to store aktører i mindre markeder, som Australia, Canada og Skandinavia. Vi ser det også i Tyskland, der den den store samlingen LCC'er nå begynner å minske.
 
Det er fortsatt langt igjen før WestJet når størrelsen til f.eks Canadian som var AC`s konkurrent tidligere. Canada hadde jo i flere år 4 aktører; Air Canada, CP Air, Wardair og Pacific Western...
 
Originally posted by EB
Det er fortsatt langt igjen før WestJet når størrelsen til f.eks Canadian som var AC`s konkurrent tidligere. Canada hadde jo i flere år 4 aktører; Air Canada, CP Air, Wardair og Pacific Western...

Men det var i et gjennomregulert marked. Det var veldig få steder de konkurrerte direkte med hverandre. Og om jeg ikke husker helt feil gikk PWA og Wardair inn i CP som ble Canadi>n som gikk inn i AC. Men det kan hende jeg husker litt feil her.
 
Du husker helt korrekt KOG(Kloke Ord fra Groennland).....PWA, Wardair og CP ble til Canadi>n......mener at CP-Air ble solgt til enten PWA eller Wardair rett foer...(CP Air var jo en del av CP-Rail som ennaa eksisterer....)
 
Originally posted by LN-MOW
Ikke direkte uventet. Jetsgo har slitt lenge.
Er ikke helt enig med deg, CK. Det kanadiske markedet er stort nok til aa understoette mer enn to aktoerer. Det blir litt som aa si at det bare er plass til American og jetBlue i USA ...

Det var nok foerst og fremst fuelprisen som tok rotta paa dem, samt til en viss grad priskonkurranse fra de andre ...

Det var også et krav om at de måtte fly under 26.000 fot fordi de hadde hatt flertallige problemer på slutten. Som f. eks motorstans, og for lite drivstoff. Canadiske luftfartsmyndigheter fulgte nøye med etter at slike episoder oppsto oftere enn "normalt".
Og flyr man lavere så bruker man mer drivstoff, og det var vel ikke akkurat bra for lommeboka, som MOW sier.
 
Wow...dette var en big surprise! Hadde overhodet ikke fått med meg at de hadde problemer!
 
-Aksjene til Westjet økte med 35,7%
-Aksjene til Air Canada økte med 35,5%

I framtiden så er det best å holde seg unna flyselskap som har denne mannen bak spakene. Michel Leblanc har tidligere styrt:

-Quebecair
-Intair
-Royal Aviation
-Canada 3000
-Jetsgo


Timeline for canadian airlines
 
Det var vel PWA som "kjøpte" CP-Air... Wardair kom vel inn på et senere tidspunkt..eller?
 
Korrekt. Korthistorien:

Canadian Airlines International began in 1988 after takeovers and mergers between a number of smaller Canadian Airlines (Canadian Pacific Airlines/CP Air, Pacific Western Airlines, Nordair, Eastern Provincial Airways).

After Canadian Airlines was formed it took over Wardair Canada in 1989 as a move to be stronger in the face of Air Canada. Wardair's Boeing 747-200s and DC10-30s became part of the Canadian fleet as did Wardair's and Pacific Western's Boeing 737-200 fleets giving Canadian a 737 fleet size of almost 50 jets.

From 1990 Boeing 747-400s were introduced along with Airbus A320s, the Boeing 767-300 being introduced two years before. American Airlines acquired a 33 percent interest in Canadian in 1995.
 
Da husket jeg ikke så galt... Wardairs A310 gikk vel til det canadiske luftforsvaret?
 
Fire av dem gjorde det .. de oevrige flyr naa for Onur Air, Air India, MNG Cargo, det franske og thailandske luftforsvaret (sistnevnte crashet en), SATA Int'l, TAP, Aeroflot ... Islandsflugs TF-ELE var ogsaa planlagt levert til Wardair ...
 
Historien om Monsieur LeBlanc ..... god lesning.

http://www.theglobeandmail.com//servlet/story/RTGAM.20050312.wxrleblanc12/BNStory/Business
 
Back
Top