Da var februar-tallene for SAS der

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
The SAS Group Traffic figures February 2010

SAS Group's February 2010 traffic figures
· SAS Group's traffic (RPK) decreased by 3.1% during February and seat capacity (ASK) was down 10.2% vs. 2009.
· SAS Group carried 1.8 million passengers in February, up 0.3% vs. 2009.
· Passenger load factor was 66.9%, up 5 p.u. vs. February 2009.
· Despite very challenging winter weather conditions in Scandinavia during February, Scandinavian Airlines achieved a regularity of 98.3% and a punctuality of 81.8%. Group market trends and yield development

Noen tall i svart igjen, men noe henger igjen i rødt - foruten RPK for hele gruppen, fortsatt nedgang for IC, og nedgang på europeiske ruter, innenlands i Danmark og Norge. Gledelig var det at innenlands i Sverige øket passasjerantallet med over 9% og intra-Skandinavia-segmentet øket med over 5%.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/B7/E1/wkr0011.pdf
 
Positivt at loadfactor er øget på alle typer af trafik.

IC loadfactor i Februar på 76,7% (op fra 69%) er vel ikke så dårligt... Og en generelt forøgelse af pax-tal på 0,5% midt i nedskærings- og sparetider og nedskæring i trafik på 10,8%.

Ikke vildt imponerende tal, men umiddelbart tal der kunne tide på lidt mere positive tider fremover og pege på at SAS måske er ved at få lidt bedre styr på situationen.

Jeg ser positivt på SAS fremtid ihvertfald med de ændringer og optimeringer der stadig må komme :)
 
Jeg synes dette er mer positive trafikktall enn på lenge. Det begynner å bli langt bedre samsvar mellom tilbud og etterspørsel i alle fall, med nedgang i kapasitet og økning i antall passasjerer og kabinfaktor.

De fleste ulønnsomme ruter er lagt ned, og de siste ukene har det blitt annonsert noen nye ruter og økning på eksisterende ruter. De store problemene i svensk togtrafikk gjør nok sitt til at både SAS, Malmö Aviation og Norwegian opplever bedre etterspørsel på svensk innenriks.

Interkontinentale ruter har åpenbart hatt en positiv utvikling. I fjor ble en lang rekke avganger kansellert og passasjerer ble overført til andre selskaper. Det har ikke skjedd i år og kabinfaktoren har gått markant opp - og fra 28. mars blir alle ruter daglige med unntak av en.

Utfordringen ligger selvsagt i å stoppe nedgangen i yield og RPK, ned henholdsvis 14 og 3.3 prosent.
 
Last edited:
I fjor ble en lang rekke avganger kansellert og passasjerer ble overført til andre selskaper. Det har ikke skjedd i år og kabinfaktoren har gått markant opp - og fra 28. mars blir alle ruter daglige med unntak av en.

SAS har vel også i år taget den del IC-afgange ud i januar og februar, men forskellen ift. sidste år er at man har gjort det i bedre tid, så det ikke har fået samme konsekvenser for kunderne.

Personligt synes jeg det er positivt at de gør det - istedet for at flyve med tomme fly. Effekten af det er jo tydelig at se på loadfactor, som er ganske positiv på IC i februar.

Man kunne fristes til at tale om "rettidig omhu" - i dette isolerede tilfælde ihvertfald.

Min fornemmelse er at SAS har fået langt bedre styr på at have et udbud der passer bedre til efterspørgslen og hele tiden retter til.

Som nævnt, så er jeg ihvertfald positiv til fremtiden og disse tal tolker jeg klart som lettere positive og håber tendensen fortsætter...
 
Detta var mer positivt än vad jag hade räknat med (ja det lever en realist i mig också när det gäller SAS). Regulariteten och punktligheten är heller inget att klaga på när man tänker på vädret. Skulle vara intressant att se tal för respektive bolag.
 
Pressemelding fra SAS-konsernet:

SAS koncernens trafiktal för februari 2010: Liten tillväxt i antal passagerare under februari

SAS koncernens antal passagerare ökade under februari med 0,3% och uppgick till 1,8 miljoner. Tillväxten beror framför allt på ökat antal passagerare på de intraskandinaviska linjerna samt svensk inrikes. Trafiken mätt i transporterade passagerarkilometer minskade under månaden med 3,1% till följd av kapacitetsreduktioner på de längre internationella linjer. Kabinfaktorn fortsatte att förbättras med betydande 5 procentenheter och uppgick till 66,9%. Detta är den åttonde månaden i följd som kabinfaktorn förbättrades för koncernen.

Yielden fortsätter att sjunka och sjönk under januari med 14 % jämfört med föregående år, men det bör samtidigt noteras att yielden ökade i januari 2009. Mätt i relation till kapaciteten var intäktsminskningen 8-9% (RASK). För februari förväntas en fortsatt svag yield till följd av den svaga ekonomiska utvecklingen och hård konkurrens. Den lägre yielden motverkas delvis av den positiva kabinfaktorutvecklingen.

Trots delvis svåra vinterväderförhållanden i Skandinavien under februari månad uppgick Scandinavian Airlines punktlighet till 81,8% och 98,3% av planerade flygningar genomfördes, vilket i relation till andra transportsätt och flygbolag i Europa är en mycket god prestation.

- Det är positivt att vi trots våra kraftiga kapacitetsreduktioner kan uppvisa en liten passagerartillväxt. Det visar återigen att våra offensiva marknadsinitiativ har effekt. Vårt kvalitetsarbete ger resultat, vilket inte minst är tydligt under februari där stora delar av den övriga transportbranschen i Skandinavien haft stora problem men vi trots detta har en god punktlighet och enbart behövt ställa in 1,7% av våra flygningar. Inställda tåg förklarar en del av trafikökningen inom Skandinavien i februari.

Implementeringen av Core SAS pågår planenligt. Vi befinner oss nu i fasen att slutföra förhandlingarna med berörda fackföreningar om de 0,5 mdr SEK i besparingar relaterade till kollektivavtalen och genomför med full kraft övriga kostnadsåtgärder på 7,3 mdr SEK, säger Mats Jansson, VD och koncernchef SAS AB.

För ytterligare information om SAS koncernens trafiktal, vänligen kontakta:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451
 
Relativt greie tall, men det nytter ikke aa ha hoeyt belegg paa IC naar yield falt med 20% det siste aaret. Gjennomsnittsinntekt paa f.eks. CPH-IAD-CPH er SEK 5.500.00. Det er alt for lite i lengden.
 
Flott aa svaert gledelig for de SAS ansatte om naa endelig selskapet kan begynne aa se lyset!

Derimot lar jeg meg ikke akkurat overbevise med disse tallene.
Ikke glem at dette ogsaa er tall som inkluderer en massiv kampanje i samtlige skandinaviske land, med utreise i februar. Dette har generert saapass mange reisende at SAS reddes fra en nedgang for februar 2010. Markedet generelt er paa vei opp, men SAS later ikke til aa vaere med her. For ordens skyld saa var vel ogsaa denne vinter kampanje betydelig storre enn forrige vinter!

Dette kan vel sikkert forklares gjennom at yielden er ned saapass mye?
 
Enig Martin. For SAS er fall i yeild et större problem enn for Norwegian. Man vet Norwegian har kjört harde kampanjer og fortsetter å ekspandere kraftig.
Får nok vente på mars tallene for å se hvordan dette balanserer seg ut
For akkurat nå ser det ut som SAS forsöker å hålle en höy kabinfaktor mot at man slenger ut mye billetter man ikke tjener penger på. Synes det er litt mufins.. For man sier kabinfaktoren öker... Samtidig som yeild synker selvom man tar bort ulönnsomme ruter/frekvenser
 
Yielden fortsätter att sjunka och sjönk under januari med 14 % jämfört med föregående år, men det bör samtidigt noteras att yielden ökade i januari 2009. Mätt i relation till kapaciteten var intäktsminskningen 8-9% (RASK). För februari förväntas en fortsatt svag yield till följd av den svaga ekonomiska utvecklingen och hård konkurrens. Den lägre yielden motverkas delvis av den positiva kabinfaktorutvecklingen.

Trots delvis svåra vinterväderförhållanden i Skandinavien under februari månad uppgick Scandinavian Airlines punktlighet till 81,8% och 98,3% av planerade flygningar genomfördes, vilket i relation till andra transportsätt och flygbolag i Europa är en mycket god prestation.

- Det är positivt att vi trots våra kraftiga kapacitetsreduktioner kan uppvisa en liten passagerartillväxt. Det visar återigen att våra offensiva marknadsinitiativ har effekt. Vårt kvalitetsarbete ger resultat, vilket inte minst är tydligt under februari där stora delar av den övriga transportbranschen i Skandinavien haft stora problem men vi trots detta har en god punktlighet och enbart behövt ställa in 1,7% av våra flygningar. Inställda tåg förklarar en del av trafikökningen inom Skandinavien i februari, säger Mats Jansson, VD och koncernchef SAS AB.
 
Skal ikke begi meg ut på ytterligere analyser enn de som allerede er gjort i denne tråden, men for meg er bildet helt klart.

Pilene peker i riktig retning, nå skal man bare få opp farten...
 
Flott å høre at det begynner å løsne, det blir spennende å se hvordan det går når pensjonsforpliktelsene blir innberegnet.
Det er vel å håpe at inntektene er oppe på et nivå som kan håndtere disse, når de engang blir innkalkulert.
 
Back
Top