Da var det slutt

p200810290859-84241.jpg



Ja så skjedde det som mange av oss har sagt lenge,
og dette var vel egentlig som forventet - og burde
ikke komme som noe direkte sjokk på de fleste
flyinteressert heller.

Det ble jo spekulert i, om de kom til å ærklære seg
konkurs - like før lønningene skulle utbetales; og
dette skjedde også. I utgangspunktet er pengene
tapt, dersom man allerede har betalt for billetter -
og nå ikke får reist. Men det finnes tips, hvis
dette gjelder deg - så les linken lengre ned.



Her er den offisielle pressemeldingen fra Sterling:


"Kære kunder, medarbejdere og øvrige partnere (follows in English below)

I de seneste uger har Sterlings ledelse, bestyrelse og hovedaktionær kæmpet for at holde selskabet flydende. Desværre forgæves, og vi har derfor besluttet at indgive konkursbegæring senere i dag.

Baggrund

Sterling Airlines A/S har gennemlevet en række omvæltninger og forandringer siden selskabet blev overtaget af nye ejere i foråret 2005, hvor selskabet blev fusioneret med Maersk Air A/S. I 2005 beløb det samlede tab sig til mere end 800 MDKK, og de tidligere ejere ønskede at komme ud på den ene eller anden måde. Alle arbejdspladser i de to selskaber var derfor i fare, og det samme var konkurrencesituationen på hele det skandinaviske rejsemarked, da vi som lavprisselskab var med til at sikre en sund konkurrence med lavere billetpriser.

Fusionsprocessen startede i efteråret 2005 og varede til midten af 2006, hvor vi havde sikret mere end 1.200 medarbejdere større jobsikkerhed, og havde udvidet vores rutenet til gavn for langt flere skandinaviske passagerer, der kunne glæde sig over de lavere priser.

Forretningen voksede positivt og vores økonomiske situation blev forbedret markant i forhold til de tabsgivende år, der gik forud. I 2007 var operationen lykkedes og med et stigende passagertal kunne vi afslutte året med et driftsmæssigt overskud (positivt EBITDA) for første gang i mange år.

Olie- og finanskrise

I efteråret 2007 kunne vi se en begyndende, global finanskrise brede sig, og i vinteren 2007/2008 oplevede vi en stagnation i rejsemarkedet. Betydelige prisstigninger på fuel og en planlagt, kraftig ekspansion af vores aktiviteter gjorde os mere udsatte for konjunkturskiftet end vi normalt ville have været.

I foråret 2008 blev flyindustrien atter ramt af stigende oliepriser og vigende efterspørgsel. Dette førte til store tab for Sterling. I løbet af sommeren og efteråret gennemførte Sterlings ledelse sammen med medarbejderne en spareplan, hvor både flyflåde og mandskab blev reduceret – en reduktion på 40% uden driftsforstyrrelser. Samtidig trak vi os ud af flere tabsgivende aktiviteter. Disse indgreb ville have haft fuld effekt fra starten af 2009.

Restruktureringen bestod bl.a. i økonomisk støtte fra vores hovedaktionær, der fra udgangen af juli til slutningen af september 2008 tilførte selskabet 444,5 MDKK i ny kapital. Hovedaktionærens plan var at fortsætte støtten indtil starten af 2009. Den 29. september 2008, begyndte det islandske finanssystem at kollapse. I løbet af 3-4 uger var nedsmeltningen af hele det finansielle system en realitet, og vores hovedaktionær kunne ikke fortsætte sin økonomiske støtte. Derfor har der været ført forhandlinger med flere interesserede investorer, men den globale usikkerhed betød desværre, at vi ikke har kunnet finde en tilfredsstillende løsning, og vi har ikke set anden udvej end at begære Sterling Airlines A/S konkurs.

Sterling Airlines’ vartegn har altid været yderst kompetente medarbejdere og et meget højt serviceniveau. Den særlige ‘Sterling ånd’ vil altid leve. Vi har begået fejltagelser hen ad vejen, men de positive oplevelser har forhåbentlig overskygget de negative. Vi var med til at skabe et konkurrencedygtigt marked for flyrejser til og fra Skandinavien, til glæde og gavn for de millioner af rejsende, der valgte at flyve med os.

Information til Sterlings passagerer

Kunder som har bestilt billetter direkte på Sterlings hjemmeside, har desværre ikke mulighed for at få deres billetter refunderet. Dette gælder også returrejsen, hvorfor hjemrejsen med andet flyselskab således er for egen regning.

Hvis du har betalt for billetterne med kreditkort, bør du kontakte kreditkortselskabet/udstederen eller din bank for eventuel refundering af ubrugte billetter.

Passagerer som har booket deres fly gennem et rejsebureau bør omgående kontakte deres tur-operatør.

De passagerer som har booket billet gennem Sterling, men skal flyve med Norwegian, bedes kontakte Norwegian direkte:

+47 21490015 (uden for Norge)

815 21 815 (fra Norge)

Passagerer som lige nu befinder sig i udlandet, boende på hotel eller som har lejet bil gennem Sterlings samarbejdspartnere, har stadig mulighed for at blive på hotellet eller have bilen i den periode som de har betalt for, da disse er betalt direkte til Sterlings samarbejdspartnere. Med hensyn til flybilletten retur bliver man desværre nødt til at finde andre alternativer for at komme hjem.

Vær venligst opmærksom på, at hvis flybilletten/hotellet/bilen er købt og betalt hos ét og samme rejsebureau, og står du med en samlet faktura, bør du ved hjemkomsten kontakte dit rejsebureau for eventuel dækning eller hjælp til dine yderligere udgifter til hjemrejsen.

Mange rejseforsikringer dækker desværre ikke konkurs, men du bør alligevel kontakte dit forsikringsselskab for at få en eventuel afklaring heraf.

Vi følger op senere i dag med svar på konkrete problemstillinger, og håber på denne måde at kunne hjælpe dig i denne meget uheldige situation.


Sterling Airlines A/S

29. oktober 2008


Mere info her:

"Sterling er konkurs" (Boarding):
http://www.boarding.no/images/archive/p200810290859-84241.jpg

"Sterling konkurs" (DinSide):
http://www.dinside.no/reise/transport/fly/sterlingkonkurs/art792158.html


"Sterling meldte konkurs, dagen før utbetaling av lønn":
http://www.boarding.no/art.asp?id=33679

"Star Tour hjelper Sterling-kunder" (Boarding):
http://www.boarding.no/art.asp?id=33680

"SAS Danmark hjelper SAS akterutseilte Sterlingpassasjerer"
(Boarding):
http://www.boarding.no/art.asp?id=33678

"Norwegian hjelper Sterling passasjerer" (Boarding):
http://www.boarding.no/art.asp?id=33676

"Du er garantert pengene tilbake, DERSOM..." (Boarding):
http://www.dinside.no/reise/transport/fly/-duergarantertpengenetilbake,dersom.../art792165.html
 
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/ar...-i-tusindvis-mister-penge-paa-Sterlingkonkurs

Klar til at overtage ruterne

Det privatejede luftfartsselskab Sun-Air of Scandinavia, er klar til at overtage flyvningen på Sterlings ruter ud af Billund Lufthavn.

– Vi flyver allerede til Paris. Her overvejer vi at udvide med en ekstra afgang samtidig med, at vi også kigger på London og Oslo, siger Kristian Tvergaard, underdirektør i Sun-Air of Scandinavia.
Sun-Air lukkede sin Oslo-rute fra Billund, da Sterling åbnede.


Mon ikke både Sunair og Cimber vil ekspandere på BLL snart !!
Derudover tror jeg vi snart ser Jettime B737 nr 5 og 6 !!
 
Synd!

Men vi har vel ventet på dette i laaang tid at det skulle skje?

Synd er det uansett, så da vil det jo si at det står 3-4 Sterling fly på bakken i Oslo? Kanskje Norwegian kan få kjøpt noen av 800erne til Sterling? Så får de levert tilbake i allefall 1 av 300erne!
 
Sterling eier ingen fly (bortsett fra ett), resten er leaset - så er nok
ikke så mye å hente for Norwegian der uansett.
 
Synd!

Men vi har vel ventet på dette i laaang tid at det skulle skje?

Synd er det uansett, så da vil det jo si at det står 3-4 Sterling fly på bakken i Oslo? Kanskje Norwegian kan få kjøpt noen av 800erne til Sterling? Så får de levert tilbake i allefall 1 av 300erne!

Norwegian kan vel ikke bare kjøpe noen av flyene, de har jo mange -800 på vei. Såntno må vel planelegges litt tid i forveien så de kan si opp leasing avtalen på -300 flyene før de får nye fly inn i flåten.

Er det noen som vet hvor mange av flyene til sterling som var leasa og hvor mange de eide?
 
Norwegian kan vel ikke bare kjøpe noen av flyene, de har jo mange -800 på vei. Såntno må vel planelegges litt tid i forveien så de kan si opp leasing avtalen på -300 flyene før de får nye fly inn i flåten.

Er det noen som vet hvor mange av flyene til sterling som var leasa og hvor mange de eide?

Sterling eier ingen fly (bortsett fra ett), resten er leaset - så er nok
ikke så mye å hente for Norwegian der uansett.


Så der har du svaret
 
Så var der en af de SAS-negative journalister i Danmark, der bare har ventet på en mulighed for at fordreje en historie, der skal lyde negativ for SAS:

http://www.business.dk/article/20081029/transport/81029057/

hvad havde han forventet. Hvorfor i alverden skulle SAS betale skatter+afgifter for pax, der har valgt at bestille hos en konkurrent. Uanset synes jeg det er flot af SAS, at de giver strandede Sterling-pax muligheden for at komme hjem til næsten ingen penge, hvis der er plads på flyene.

I virkeligheden burde lufthavnene yde nødhjælp her (nu hvor også flyselskaberne stiller op). Hvorfor betaler lufthavnene ikke for skatter og afgifter, mens f.eks. SAS stiller sæder til rådighed...

Kunderne har selv valgt at flyve med Sterling og at tage den risiko - dermed må i som udgangspunkt også selv stå til ansvar for det. At flyselskaber som SK og DY stiller op og hjælper synes jeg blot er flot - og burde fortjene ros istedet for sådan en fordrejet artikel. endnu en gang dårlig journalistik.

SAS fortjener ekstra ros for at prioritere Sterlings strandede personale og give dem et direkte nummer de kan ringe på for at SAS kan arrangere deres hjemrejse gratis. Det er en flot kollegial støtte til dem i en yderst kedelig situation.
 
Det var noen Sterlingansatte som tidligere i år fikk midlertidig jobb i et indisk flyselskap. Noen som vet hva som skjer med dem?
 
Man kan vel bare venne seg til diverse oppslag om passasjerer som skulle ha fløyet med Sterling... Her er en sak fra Aftenposten (http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2740041.ece).

Sitat: "- Jeg prøvde å ringe Sterlings informasjonstelefon mellom åtte og ni i morges, men fikk ikke noe svar. Så da prøvde jeg å ringe til politiet, men de visste ingenting om saken. "

Politiet?? :rolleyes:
 
Om sterling sine flye er leaset eller eiet spiller vel liten rolle. De blir stående ubrukte. Kan ikke se for meg at det er så lett å få nye kunder for leasingselskapene heller nå om dagen. Kanskje Norwegian kunne fått en avtale til en god pris om de tillbød seg å ta over leasingen på ett par av maskinene. Så kunne de brukt dem til å snarest etablere egene ruter der Sterling faller bort.

Dette skjer selvfølgelig ikke over natten, men når finnes det jo ledige crew, ledige maskiner og i alle fall noen ruter med potensiale. Den som har økonomi og greier å kaste seg fort rundt her kan faktisk gjøre noe lurt. Det ville være en langt mer økonomisk fornuftig måte å gjøre ting på for Norwegian, enn å kjøpe hele Sterling.
 
Og som jeg forventede, Jettime for travlt !

Det danske charterselskab overtager kontrakt på 5.000 pax i vinter.
Sterling havde kontrakt på en enkelt flyvning hele vinteren, et sted mellem 4.000 og 5.000 pax. Den kontrakt videreføres nu med JetTime. "Vi var hurtige på aftrækkeren og sikrede os erstatning i morges, " siger salgsdirektør Stig Elling (foto), som tidligere har været storkunde hos Sterling, men kun havde en enkelt vinterserie tilbage.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18651
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18652
 
Helt enig FlyHi, men det virker som de aller fleste journalister ønsker å krisemaksimere og skape harme så langt det overhodet er mulig, uansett om sakens fakta tilsier at det er riktig eller ikke.
 
Kommer Norwegian til å gjenåpne København-Stockholm? Den eneste grunnen til at ruten ble lagt ned var jo samarbeidet med Sterling, ikke nødvendigvis at ruten gikk dårlig...

Ellers er jeg sikker på at Norwegian vil tette hullene etter Sterling på Arlanda med en del ruter sørover. Det interessante er, som PP skriver, hva som vil skje på Kastrup. Hvilket lavprisselskap vil etablere base og tette noen av hullene etter Sterling?
 
Thomas Cook Scandinavia kommer også strandede Sterling pax til unnsetning.

Cirka 100 gratis flyrejser til strandede Sterling-gæster
Mød op i dag kl. 13.00 (lokal tid) i Las Palmas Lufthavn med jeres Sterling-billet – så vil Thomas Cook Airlines Scandinavia (tidligere MyTravel Airways) tage jer med hjem til København gratis!

http://boarding.no/art.asp?id=33684
 
Mine tanker går til passasjerer som får sine reiser/ferier spolert i dag, samt de ansatte som tross alt har stått på og jobbet hardt for at Sterling skulle overleve.

Men dette reiser spørsmål:

Betyr dette at det annonserte oppkjøpet har gått i vasken? eller at noen kjøper konkursbo?

Spørsmålet var jo om det i det hele tatt fantes noen mulige kjøpere.

- Hvorfor skulle noen kjøpe et selskap som i realiteten er konkurs?
- Hvorfor betale penger for å overta et konkursbo med ansatte og gjeld på kjøpet?

Er det ikke bedre å vente til det faktisk er konkurs og så prøve å kjøpe evt. fly på "billigsalg" og kanskje kun ansette de ansatte som du faktisk har bruk for?
Evt. forutse hva som er i ferd med å skje og på forhånd posisjonere seg med nok flymaskiner slik at man på kort varsel kan hoppe inn på ruter hvor konkurrenten har lagt ned?

E!
 
Mon ikke både Sunair og Cimber vil ekspandere på BLL snart !!
Derudover tror jeg vi snart ser Jettime B737 nr 5 og 6 !!
Mon så ikke at både Sunair og Cimber skulle stoppe med at aflyse deres flyvninger !!!!!
Synes jeg så at Sunair idag aflyste deres flyvning til Paris.....Og da NB fløj med B737 til CDG skal Sunair nok skaffe sig fly som tager mere end 30 psgr..
---
Cimber skal nok efterhånden tænke lidt på at anskaffe sig EMB 170/190 eller
CRJ 900 hvis de skal gøre sig håb om lidt af "rovet".
Lyder til at Jettime er det rigtige til at tage sig at charter delen, og held og lykke med det
Hilsen
Ole
 
DFDS Seaways bringer deg gratis hjem sjøveien

Står du fast i Oslo eller København på grunn av Sterling konkursen?
Vi frakter deg gratis hjem, den ene eller andre veien, mot fremvisning av gyldig billett.

Vi har avreise hver dag kl. 17:00, med ankomst neste morgen kl. 09.30.

Inkludert:
* Båtreise en vei fra Oslo - København eller København - Oslo i innvendig Seaways Class lugar

Betingelser:
* Gyldig billett med Sterling samt ID må fremvises.
* Dersom du reiser på Eticket må bekreftelse printes ut.
* Tilbudet gjelder t.o.m. 6.nov 2008.
* Forbehold om plass ombord.
* 18 års aldersgrense uten følge av foresatte.
 
Står du fast i Oslo eller København på grunn av Sterling konkursen?
Vi frakter deg gratis hjem, den ene eller andre veien, mot fremvisning av gyldig billett.

Fløy Sterling noe OSL-CPH nå siste tiden, da, eller er det bare et presse-stunt?
 
Sitat: "- Jeg prøvde å ringe Sterlings informasjonstelefon mellom åtte og ni i morges, men fikk ikke noe svar. Så da prøvde jeg å ringe til politiet, men de visste ingenting om saken. "

Politiet?? :rolleyes:

Utrolig hva lovens lange arm kan bistå med ^_^ Ellers kan man lure på om fyren er blitt feilsitert eller noe når han synes "Informasjonen fra Sterling er kjempedårlig". Er selskapet konkurs og ahr sluttet å fly er det fint lite mer å vite av praktisk interesse for å si det sånn.
 
Back
Top