Da måtte man til Brussel....

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Da måtte man til Brussel....

Rett før sommeren fikk jeg en oppgave som innebar at jeg måtte komme meg ned til Brussel. Pga tidlig start i Brussel var det ikke aktuelt med annet enn å dra ned dagen før og pga noen møter her i Oslo, oppdaget jeg fort at både SAS og Brussels Airlines sine direkteavganger på ettermiddag gikk for tidlig, så da ble det SAS 18:05 via CPH, med ankomst BRU 21:35. Returen gikk direkte med Brussels Airlines

Flightene med SAS var i Economy Extra, så reserverte henholdvis 2A på 737-800n OSL-CPH og 4A på MDen videre til BRU

Normalt når jeg drar fra jobben til OSL pleier jeg å ta Flytoget, men pga at Flytoget bare gikk delvis, så endte jeg å ta bussen istedet. Sjekket inn på nettet kvelden før og konstaterte at -800 som skulle ta meg til CPH var av typen "Spantax"-maskin, og så heller ingen grunn til å forandre seter :(

Hadde beregnet litt ekstra tid pga endel trafikale problemer den uken, men transporten opp til OSL gikk greit, så ankom flyplassen litt tidligere enn jeg normalt gidder. Kun håndbagasje, så det bar rett gjennom Fast Track og opp i Scandinavian Lounge. Konstaterte at arbeidsdagen egentlig var over, så ble et par øl, mens jeg ventet på boarding.

Såpass sent at jeg skjønte det lå an til en liten forsinkelse begynte man så på boarding. Faktisk første gang på lenge med SAS for min del. Ombord i flyet var bestod temmelig nøyaktig halve flyet av Economy Extra, og etter hva jeg så på skjermen i gaten var belegget 100% i economy og 85% i extra, så definitivt en flight SAS tjener penger på.

RRG og dens 2 brødre egner seg best for anorektiske dverger, men heldigvis er det litt bedre plass på de fremste radene slik at man såvidt får ned en knyttneve
P1030165.jpg

Boarding tok til litt forsinket som nevnt og forsinkelsen økte ytterlige litt da boarding av en eller annen grunn til ekstra lang tid. Vet ikke om det er den ekstra smale midtgangen som gjør det eller hva det måtte være.

Kom oss uansett opp i luften og kunne begynne turen ned til CPH, som pleier å ta rundt en time eller litt mindre.

Hyggelig crew, og var tydeligvis en sommerfugl under opplæringen ombord. Merket det egentlig ikke noe på servicen, men så gjennom gardina hun ikke helt hadde lært seg hvor tingene var på galley :p

Måten som ble servert var en slags salat, samt ost og kjeks. Smakte bra, men går vel inn i historien som lite med godt. Valgte også en flaske Champis
P1030166.jpg

Landet litt forsinket, parkerte et stykke ute på B-piren og konstaterte at min 50 minutters transfer nå var blitt endel mindre. Og siden jeg var så "heldig" at CPH-BRU skulle går fra en av de siste gatene på A, før man kommer over til innenlandsterminal, var det bare å droppe loungen og gå rett til gate

Estonian til TLL stod parkert på en av de først A-gatene
P1030167.jpg

Der hadde boarding såvidt begynt, og OY-KHE stod klar for siste flighten til BRU og hvor den skulle overnatte til morgenen etter. Maskinen er levert ny til SAS i 1988, men har også et opphold hos Reno Air på midten av 90-tallet bak seg.
Maskinen er gammel, men for en annen verden setene er i forhold til forrige flight. Setene i SAS sine MDer er behaglige og benplassen der fremme er mer enn godkjent for den lille turen ned til BRU
P1030168.jpg

2 rader business med 3 passasjerer, 6 rader economy extra og resten economy, og ca 80% belegg i de to siste klasser etter hva jeg husker.

Litt forsinket push back, pga noen kolli som måtte lastes av pga manglende passasjerer, men kapteinen regnet med at vi skulle komme oss raskt opp i luften og lande på til i BRU for det

Et par bilder fra taksingen
P1030169.jpg

PIA maskinen dro fra OSL før meg, og hadde nå blitt tatt igjen
P1030170.jpg

På vei ut til rullebanen kom det plutselig en rekke utrykkningenkjøretøy kjørenede (det kom en brannbil rett bak), uten at jeg vet om de rykket ut på noe eller om det bare var trening
P1030171.jpg

Opp i luften og etter en stund ble det servert en lett rett og jeg valgte å ta en gjennsyn med Nicolas igjen
P1030172.jpg

Bra crew, og purseren som så ut som en kryssning av Peter Stormare og en partysvenske på Stureplan var også i det spøkefulle humøret og lurte blant annet på om jeg ville ha colaen og Champisen blandet :p

Stille og rolig som alltid langt fremme i MDen, og landet på BRU i tid. Et lite stykke å gå fra schengenpiren (A) og til utgangen som alltid, og klokken 21:30 på kvelden er det også omtrent helt dødt på BRU da nesten alt av avganger har gått for kvelden

Statoil er forresten representert med litt reklame her
P1030173.jpg

Taxi inn til hotellet, som for anledningen var Sheraton Brussels, og her var velkomstsjokoladen byttet ut med pepperkaker
P1030174.jpg

Etter å ha blitt ferdig i BRU neste ettermiddag, gikk så turen med tog ut til flyplassen igjen. Hadde sjekket inn på nett dagen før, men mobilen nektet å vise boarding card så måtte en tur innom skranken for å få det printet ut. Imotsetning til kvelden før, var det nå flust med folk og etter en rask tur innom taxfree for å kjøpe et par flasker vin og litt sjokolade gikk jeg rett i en eller overfullt Brussels Airlines business lounge. Et par øl ble det, før det så ble boarding på SNs kveldsflight til Oslo. Som denne dagen skulle flys av OO-DJW, en Avro RJ-85 levert i 1996.

Fant midtgangsetet mitt på 7D og kunne konstatere at man måtte gjøre en liten innsats for å få plass til knyttneven
P1030177.jpg

SN er også en av det som kjører tre klasser innen Europa, og har et opplegg som er ganske likt SAS. 1 rad business, 5 rader Extra og resten economy i hva som var et tilnærmet fullt fly. Hadde heldigvis bare med meg en PC-veske for som endel vet et bagasjehyllene i Avroen mikroskopiske midt i flyet pga vingebjelken, men vesken gikk akurat oppi der
P1030176.jpg

Hyggelig crew, men var mer tørst en sulten så kjøpte med en smoothie da crewet kom med serveringstralla
P1030175.jpg

Flytiden til OSL tar i underkant av 2 timer, men pga jeg var sliten og ville hjem, føltes det som det tok en evighet. Men landet på tid og som ofte med kveldsflighten til SN ble vi parkert på fjernpark på innenlandsdelen.

Rakk akurat ikke Flybussekspressen hjem, og var dum nok til å forsøke med på Flytoget....hvilket med buss gjorde at vi brukte nesten en time til Oslo S, blant annet pga at Ekebergtunnellen var stengt.

Bonuspoengene kom inn som følgene:

OSL-CPH 1130
CPH-BRU 1505
BRU-OSL 175
Totalt: 2810....rundt 6% på veien mot fornyelse av gullkortet ;)

Re: Da måtte man til Brussel....

Takk for grundig rapport!

Var det 2+3 seating på Avro'en?

Hvordan var Sheraton Brussels? Den anbefalingen jeg fikk sist jeg var der var å styre utenom det hotellet, og heller booke på hotellet over plassen: Crowne Plaza le Palace (tror jeg det var...). Crowne Plaza-hotellet var iallefall bra.

Takk for grundig rapport!

Var det 2+3 seating på Avro'en?

Jepp, SN har det ombord hos seg

Hvordan var Sheraton Brussels? Den anbefalingen jeg fikk sist jeg var der var å styre utenom det hotellet, og heller booke på hotellet over plassen: Crowne Plaza le Palace (tror jeg det var...). Crowne Plaza-hotellet var iallefall bra.

Det var OK, men hvordan det er i forhold til Crown over veien vet jeg ikke. Bare konstaterte at Crown var vesentlig dyrere da jeg bestilte

Takk for fin rapport! Hvordan var Brussels Airlines-loungen? Skal innom der i november om den er bra - hvis ikke blir det SAS' "remote lounge". Noen som har prøvd den?

SAS loungen har jeg prøvd. Helt grei, ikke ulik andre SAS lounger. Gratis nett (samme koder som vanlig) og OK utvalg av vått og tørt.

Takk for fin rapport! Hvordan var Brussels Airlines-loungen? Skal innom der i november om den er bra - hvis ikke blir det SAS' "remote lounge". Noen som har prøvd den?

Nå hjalp det ikke at den var overfyllt, men den mindte meg mest om en typisk LH-businesslounge. Så grei nok, men ikke noe mer

hva er det med SN og bonuspoeng? De virker jo mer gniene enn SK!

Standard Eurobonus opptjeningen på billige billetter (25%) med Star Alliance selskaper. Distansen rundet opp til nærmeste hundre ganger 25%, hvilket for BRU-OSL blir 175. 700 poeng hvis man flyr en 100% klasse. Til sammenligning har SAS soenbasert opptjening så BRU-OSL gir 300/1200 poeng + statusbonus

Back