• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Da fikk NAX forsvarskontrakten da...

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Enda flere ben å stå på, og litt mere penger inn i kassa.....og NAX må føye til BDU på rutekartet sitt også..

Jeg regner med at SAS ikke anket da, siden pressen nå slår det opp igjen idag..

finans/article2163504.ece

Gratulerer NAX.....:nor

Ifølge norwegian.no skal NAS også starte Tromsø-Bodø-Trondheim. Hvilke frekvenser det er snakk om er enn så lenge uvisst.

Det skal bli meget spennende å se hva SAS foretar seg med sine ruter på TOS-BOO-TRD og OSL-BDU..

Ikke tale om.

?????

Skal de fly med mindre enn halvtomme fly da???
Jeg ser det som sikkert at SAS forsvinner om NAX åpner ruter i samme omfang hit. (Og dagens struktur er jo tilpasset reismønster til forsvaret)

Herlige nyheter, og endelig kommer kystruten TRD-BOO-TOS, den har jeg venta på lenge:D

Ikke tale om.

Braathens (var det til og med Braathens S.A.F.E?) vant forsvarskontrakten i en periode med litt annen prisstruktur og litt annen vilje til å tape penger for å beholde markedsandeler. Jeg tror SK legger ned OSL-BDU.

Dersom vi fortsatt får se noe fra SAS-konsernet på Bardufoss, vil jeg heller gjette på WF-mating til BOO eller noe slikt.

Da det i en periode ble fløyet "dobbelt" på Bardufoss var det vel bare BU som fløy til OSL. Fokker-50 rutene til SAS gikk bare til Tromsø og Bodø via Evenes så vidt jeg husker, eller tar jeg feil?

Dersom WF starter BOO-BDU tror jeg det kan bli en god rute. Denne muligheten forsvant rundt 2002 til stor forvilelse for både oss pendlere og Forsvaret.

Jeg tror i hvert fall ikke SK legger ned sånn uten videre, uten å gjøre et forsøk. Det ville jo være som å dekke bordet for DY og nærmest lempe penger i fanget på dem.

En fordobling af kapaciteten vil ikke være forsvarlig på en plads som BDU,
så vi kan nok forvente os at minst én afgang (f.eks.) middagsafgangen bliver erstattet af et alternativ med WF/SK via BOO.

En anden mulighed er at "downsize" eller nærmere "rightsize" materiellet så man opretholder frekvenser og dermed tilbud til forretningsrejsende.

Kan BDU blive en rute for den "nye" CRJ 900 i SAS-farver? ;-)

Yabadoo

En anden mulighed er at "downsize" eller nærmere "rightsize" materiellet så man opretholder frekvenser og dermed tilbud til forretningsrejsende.

Fjerner man forsvaret så er mengden forretningsreisende til BDU tilnærmet null.

Da lurer jeg mer på hvordan Norwegian skal håndtere alle som ikke skal punkt-til-punkt.

Da lurer jeg mer på hvordan Norwegian skal håndtere alle som ikke skal punkt-til-punkt.

Det skal bli spennende å se hvordan de løser akkurat den biten, men man skal vel ikke se bort fra at Forsvaret får seg en overraskelse på en del av reisene som går utenfor DY-land, og de oppdager at de ikke bruker et nettverksselskap lenger. Forsvaret har jo også mange reiser der bare Widerøe og SAS flyr og da blir det vel å regne inn good tid (2 timer) for flybytter og ny innsjekk.

Da det i en periode ble fløyet "dobbelt" på Bardufoss var det vel bare BU som fløy til OSL. Fokker-50 rutene til SAS gikk bare til Tromsø og Bodø via Evenes så vidt jeg husker, eller tar jeg feil?

SAS fløy BDU-OSL direkte med MD-80. Men det var vel ikke mer enn én eller to avganger om dagen eller noe sånt.

SAS klarte seg mer enn greit da BU vant forsvarskontrakten

Nja.. var selv under førstegangstjeneste det året BU fikk kontrakten fra SK.

Da SK var sjef var det kun feed-ruter til BOO eller EVE (med F50).
Når BU overtok ble det direkteruter til OSL med full middagsservering og det hele... ja C-class. De siste månedene der var noe helt annet enn SAS....

SAS har neppe noe mer å hente på BDU nå som de tar tapt forsvarskontrakten, det løpet er kjørt!!!

Uten SAS og et nettverksselskap på BDU vil det nok være marked for WF-ruter til TOS/BOO, så jeg håper WF vet sin besøkelsestid.

Back