CX verdens beste business class?

Nå er jeg ikke voldsomt bereist på Longhaul Business, men av de selskapene jeg har forsøkt er Cathay langt oppe på listen sammen med Etihad. Og årsaken til det er flat beds + utmerket mat og service. Flere hakk over TG, SK, KL, LH og LX.
 
Den nye businessklassen deres er vel 1+2+1. Hvilke andre selskaper tilbyr noe lignende?
Når i tillegg selve setet er helt flat seng som er blant makedets bredeste, mat og personlig service er helt på topp kan jeg ikke se mange, om noen, som slår de.
 
Den nye businessklassen deres er vel 1+2+1. Hvilke andre selskaper tilbyr noe lignende?
Når i tillegg selve setet er helt flat seng som er blant makedets bredeste, mat og personlig service er helt på topp kan jeg ikke se mange, om noen, som slår de.

Singapore Airlines er vel det eneste jeg kommer på sånn på direkten
 
Air Canada har også 1-2-1 i biz

Det er vel en grunn til at Cathay nå har scrappet denne typen seter, og gått for neste generasjon. Mener å huske at kundene ikke var så imponert over herringbone som CX lanserte for noen år siden, samme som Air Canada, Air New Zealand og Virgin har i dag. Men jeg kan huske feil.
Bilder fra denne typen kabiner imponerer ialle fall ikke.
Det kan jo ha litt med bredden på 340 vs 777 også, men forskjellen ser vesentlig ut:

Gammel type herringbone i A340
2137668.jpg


Ny type business-klasse i 77W, med vindussetene vinklet motsatt vei. Bredere og luftigere
2030214.jpg
 
Last edited:
Det er vel en grunn til at Cathay nå har scrappet denne typen seter, og gått for neste generasjon. Mener å huske at kundene ikke var så imponert over herringbone som CX lanserte for noen år siden, samme som Air Canada, Air New Zealand og Virgin har i dag. Men jeg kan huske feil.
Bilder fra denne typen kabiner imponerer ialle fall ikke.
Det kan jo ha litt med bredden på 340 vs 777 også, men forskjellen ser vesentlig ut:

Ny type business-klasse i 77W, med vindussetene vinklet motsatt vei. Bredere og luftigere
2030214.jpg

Men her sitter man vel og kiler hverandre på tærne i midtseksjonen? Sånn som på Lufthansa. Eller har de et orntlig skille?

Er litt enig i at det øverste bildet ditt blir litt i overkant innkapslet. Men husker jeg kjørte med Kiwi guttas 777 for et par-tre år siden og da føltes det ikke veldig innestengt. Samme med AC som jeg reiste med i April. Tror det var 772, uten at jeg husker helt klart.
 
Er ikke særlig tilhenger av herringbone selv, men Delta gjorde noe smart og satte setene motsatt vei slik at du ser ut av vinduet og ikke ut i kabinen. Føler uansett at det fleste europeiske og nordamerikanske selskapene snubler når det gjelder service ift CX.

Qatar sin Dreamliner kan jo bli en verdig kandidat, de har jo allerede høyt nivå på service og kommer til å kjøre 1-2-1 i C.
 

Attachments

  • QR-Dreamliner-business-class.jpg
    QR-Dreamliner-business-class.jpg
    63 KB · Views: 489
Så er det vel også litt forskjell om man reiser alene, sammen med noen, om flyet er fullt, og om man bare vil sove eller nyte flyturen med mat, drikke og film. For noen er vinkelen på setet det viktige, og for noen er bredden viktig. Noen vil bare se vegger rundt seg, og noen vil ha en luftig kabin. Kåringen av CX er ikke overraskende, siden de fleste som reiser i businessklasse reiser alene og er ute etter hvile og privatliv til jobb og soving.
Er man alene og bare vil sove er sikkert herringbone helt ok, men reiser man sammen med noen eller nabosetet er ledig, gir dette kanskje mer romfølelse (og er mer sosialt).
Qatar-Airways-Boeing-777-49-600x400.jpg


Personlig synes jeg Cathay sin nye C og Qatar sin C i 787 ser ypperlig ut, eneste minuset må være dersom man er to som vil sitte sammen og ha utsikt ut vinduet. Man kan ikke få alt her i verden. Tittet litt på Swiss C forrige uke, og det ser meget bra ut.
 
Last edited:
Back
Top