Cuba-tråden

AndreasN

ScanFlyer Silver
Medlem
Cuba-tråden

Hei!

Vi er en kameratgjeng på 4 som planlegger en 2 ukers tur til Cuba i siste halvdel av januar.

I den anledning tenkte jeg at jeg kunne bruke forumet her til råds om både selve overfarten men også til å kanskje plukke noen gode tips og råd til selve oppholdet.

Vi flyr i fra Bergen og det gunstigste alternaltivet for våres del ser ut til å bli med SAS til CPH og videre derfra med Air Canada via YYZ til HAV.

Vi kommer til å fly i økonomi og lurer derfor på om noen har erfaring med AC sine 767 som brukes på ruten til CPH.

På returreisen har vi hele 10 timer å slå ihjel på YYZ og derfor kunne jo det friste å utforske Toronto når man føst har muligheten. Jeg lurer derfor på om det lar seg gjøre å forlate flyplassen og om man i så tilfelle må søke visum i forkant?

Re: Cuba

Fløy selv OSL-CDG-HAV-AMS-OSL i sommer, så jeg kan ikke sammenligne reiseruten. Det jeg kan gjøre er å gi deg noen pekere: Hvis du skal til HAV og planlegger å leie bil og kjøre rundt, beregn GOD tid. Bil kan være vanskelig å få tak i, og bensinstasjoner er det ikke mange av, så pass på å fyll opp når du får sjansen. Kan også tidvis være vanskelig å finne veien da skiltingen mildt sagt er mangelfull, men om du har en like begrenset forståelse av spansk som oss er det ikke verre enn å stoppe på et gatehjørne og si navn på byen/stedet til nærmeste lokale i en spørrende tone, så peker de deg i riktig retning :)

Pass også på på motorveien vestover fra HAV til Pinar Del Rio/Viñales at det sitter uhorvelige mengder folk under hver bro som løper frem og tilbake, og dere vil oppleve at dere blir stoppet av "motorveisikkerhetsoffiserer" i blå uniform som vil sende med dere "haikere" som kun er ute etter å selge dere sigarer. Ikke bit på, dere får billigere og mer ekte andre steder :)

Nå vet jeg ikke hva dere har planlagt, men om sør-øst er området dere skal til vil jeg anbefale å legge inn et par dager i Cienfuegos kontra å kaste bort tid i Trinidad, da det var en kjempetrivelig by. Anbefaler også å bo på Casa Particular der dere har mulighet, en billigere og kjempehyggelig opplevelse selv om de fleste ikke kan så mye engelsk!

Familien og jeg reiste via Montreal til Den dominikanske republikk for noen få år siden. Da hadde vi noen timer stopp i Montreal og ønsket en tur ut av terminalen før neste etappe. Ikke minst fordi ungene ville ha vært i Canada.
Passkontrolløren spurte hvor lenge vi skulle være i Canada? Jeg svarte: fire timer. Hun spurte hva jeg skulle gjøre på så kort tid? Jeg svarte: Har bare mellomlanding og vil ha litt frisk luft. Da flirte hun, sa ok og stemplet passet.

Hei, iom. at jeg ikke har mulighet til å starte egen tråd poster jeg på en reply her.
Jeg og en kompis har tenkt å reise til Cuba nå i Juni (Aeroflot), for deretter å fly til Costa Rica (Copa airlines) og bli der i 2-3 uker før vi vender tilbake til Cuba og blir ei uke til. Slik jeg har fortstått det må vi ha visum for å være i Cuba(?) spørsmålet er derfor, er det noen vanskeligheter med å skulle forlate Cuba og komme inn igjen i Cuba på samme visum?

Hei, iom. at jeg ikke har mulighet til å starte egen tråd poster jeg på en reply her.
Jeg og en kompis har tenkt å reise til Cuba nå i Juni (Aeroflot), for deretter å fly til Costa Rica (Copa airlines) og bli der i 2-3 uker før vi vender tilbake til Cuba og blir ei uke til. Slik jeg har fortstått det må vi ha visum for å være i Cuba(?) spørsmålet er derfor, er det noen vanskeligheter med å skulle forlate Cuba og komme inn igjen i Cuba på samme visum?

Et visum til Cuba er kun gyldig for enkel innreise. For å gjøre det du beskriver må du ha 2stk visum per pers.

Takk for svar.
Er det vanlig å søke om visum gjennom ambasaden direkte, eller via tredjepart? (Spør ettersom på meg virker det som om den cubanske ambasadens nettsider ikke er online)

Takk for svar.
Er det vanlig å søke om visum gjennom ambasaden direkte, eller via tredjepart? (Spør ettersom på meg virker det som om den cubanske ambasadens nettsider ikke er online)

Tror det spiller liten rolle, da dette er mer en inntektskilde enn et sikkerhetstiltak fra Cuba sin side. Alle kort kommer vel fra ambassaden, så om du bestiller via en tredjepart fyller vel de bare ut kortet for deg.

Takk for svar.

Jeg var på Cuba i 2010, og hadde i forkant kjøpt visum fra ambassaden i Oslo. Det viste seg å være helt bortkastede penger, for på flyet (Air Canada fra Toronto til Havanna) delte flyvertinnene disse ut gratis......

Back