Cuba-tråden

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Cuba-tråden

Kona mi og jeg har faktisk ikke vært på en god skikkelig lang ferie på egenhånd siden vi var på bryllupsreise for to og et halvt år siden. Så nå begynner vi å kjenne på den skikkelige reiselysten.

Fruen har lenge mast om at Cuba er en plass vi bare må besøke en gang. Og jeg må vel være enig i det.

Vi har sett oss ut noen datoer for ut og hjemreise i sommer og avventer bare svar fra sjefen på klarsignal til å ta ferie da.

Flymessig blir det nok KLM via AMS på utreise. Men ser de har et alternativ via Panama med Copa Airlines på hjemreisen som frister litt. Kjekt å få med en ekstra flyplass og flyselskap i loggen. MD11 på begge langstrekkene over det store havet.

(forøvrig skal jeg se på muligheten for å fly med Cubana med Ilyushin fra London også.)

Alternativet er jo å se på en charter-reise. Men da er det ikke sikkert at eventuelle reisedatoer passer med de datoene vi har satt av.

1) Dersom vi går for rutefly, hvor på nettet er det greit å søke etter hoteller på Cuba? Er ikke på jakt etter et "high-end" hotell. Men litt standard kan være greit.

2) Er det noen byer som kan være alternativ til Havana å bo? Har ikke lest så mye om geografien på øya enda.

3) Definitivt mye som er severdig på øya og ting som man kan gjøre. Men er det noe som er spennende for en flyentusiast? Flymuseer o.l?

4) Hvordan er det med plane-spotting på Havana? Kommer man fra det med livet og helsa i behold? Noen tips?

5) Hvor mye koster en cuba-sigar sånn cirka? :cool:

Re: Cuba-tråden

USA har jo fortsatt boycot av Cuba så de vanlige bookingmotorene vil ikke gi deg noe rom der. Du kan søke opp info om stedene i Tripadvisor, men for å booke kan du fx gå til select-a-room.com. Må innrømme at jeg var ganske skeptisk, men det gikk greit med min bestilling der. Er 2 år siden jeg var der.

Husk at Havana er en by uten særlig bademuligheter så dere vil muligens ikke bo der hele tiden. Du får også sett og snakket med kubanere om dere bor på varadero.

Du vil bli tilbudt mye billige sigarer på gaten, men ikke regn med at de er lagd av tobakksblader. Banan var visst populært å bruke.

Du vil antagelig også få med deg en mellomlanding i Santo Domingo da flyet vistnok ikke får bensin eller vedlikehold i Cuba.

Find evt hotel på alpharooms.com - mener de har en del på Cuba også. UK-baseret.

Varadero er vel stedet at tage hen for sol/strand. Kombineret med Havana er det en god kombi. Vi kigger selv på samme tur. Dog ser vi på Virgin Atlantic via LGW.

Hvana og Varadero er safe. Men vil også anbefale å se litt mer, det går fint å ta en dagstur til Pinar de Rio, evt ta en overnatting der. Dette er selve sigarområdet, men en spesiell og flott natur - spesielle fjellformasjoner, grotter etc. Deltok på utflukt dit, i regi av Ving - men det var fine greier med Antonov 2, der jeg også fikk sitte på Co-pilot sete og ta kontroll over spakene....

Når det gjelder flymuseer o.l så kan du ta en titt på denne siden http://www.aviationmuseum.eu/World/Latin_America/Cuba/index.htm

Når jeg var der sommeren 2009 så leide vi bil og kjørte litt rundt omkring. Var aldri noe problem å skaffe seg et sted å sove om natten. Dette gjelder både for hoteller og å bo hjemme hos folk.

I Havanna bodde vi på NH sitt hotell som var helt topp. Dette er hotellet som de fleste flyselskap bruker, og vi hadde mange kjekke kvelder ute med flyvertinnene fra Virgin Atlantic.

Cuba er virkelig å anbefale, og er topp 3 av de landene jeg har vært i.

Foreldrene mine har netopp kommet hjem ifra en to ukers rundreise på Cuba og stedet de syns best om var byen Trinidad.

Last edited:

Hei,

I følge den store flymuseumsboka så er det en del utstilt på Cuba:

Museo de la Revolucion, Calle Refugio 1, 10600 Havanna
Åpent tirsdag-lørdag 13-18, søndag 10-13
Hawker Sea Fury, Vought Kingfisher, deler av en U-2

Museo del Aire, Avenue 212 / 22 y 31 Rpto, La Coronela, La Lisa, søndre Havanna ved ytre ringvei.
Åpent tirsdag-lørdag 10-17
MiG 15, 17, 19, 21, 23 serien og muligens en MiG 29
An 2, L-39, Il-14; Mi 4, 8, 17 & 24D, Yak 40
Harvard, A-26, P-51D, T-28A, T-33 Che Guervaras Cessna 310

Parque Lenin, Havana
An-2, An-24, Mi-8, Yak-18

Museo de Playa Giron, Cienaga de Zapat, 150km SE fra Havanna
Åpent onsdag-søndag 9-18
Hawker Sea Fury, A-26B brukt av CIA/Batista

Museo Historica Municipal Trinidad, Calle Simon Bolivar 423, Trinidad
Yak-18 og U-2 deler

Museo Municipal "Frank Pais Garcia", Avenue de los Martires, Mayari Ariba
Åpent 0730-1200 og 1330-1700
P-51, T-28, C-47 og Vought Kingfisher

Reiseskildring fra kubanske flymuseum tas gjerne i mot til bruk i "Flyhistorie"

MVH
Knut Erik

Da jeg besøkte Cuba for en del år siden, fikk vi med oss flyturer både med Antonov An-2 (fra VRO til CFG) og Antonov An-26 (fra VRA til CYO). Det er jo litt eksotiske flytyper for de som er interesserte i slikt. Turen med An-2 var riktig trivelig, mens An-26 virket litt for innelukket, ettersom det var svært få vinduer (ett per tre rader eller så). Om det fortsatt er mulig å fly med disse flyene nå vet jeg ikke.

VRO-koden blir visst ikke tolket riktig av flyprat, men det skal så vidt jeg har funnet ut være koden til den andre flyplassen i Varadero, som Aerotaxi benyttet med An-2

Løfter denne.

Tid for å planlegge ferie igjen. Årets ferie blir fra 15 - 28 juli. (Kan forskyve avreise inntil to dager tidligere). Er juli en måned det kan være verdt å besøke Cuba?

Ja, men da er AC enda viktigere. Dere bør uansett skynde dere før diktator-brødrene dør og det blir kaos i landet.

Vinteren 2013-2014 er Cuba tilbake i VING's program, og flyvningene går DIREKTE fra OSL med Thomas Cook Scandinavia's A332 - og på disse flyene kan man også velge Royal class.

Tally-Ho

Jeg besøkte Cuba i Juli 2005, relativt høy luftfuktighet da, men opplevde det ikke som uutholdelig. Var først fire dager i Havana og bodde på Hotel National. Dette hotellet (som er ett av svært få i Havana) var veldig autentisk og tøft. Ikke forvent internasjonal high end standard, men det er nok ett av de beste i Havana. Frank Sinatra feiret 50-årsdagen sin her.
Mye av opplevelsen når du besøker Havana ligger i å rusle gatelangs og kikke på livet. 50-talls amerikanere kjører rundt i gatene blandet med ladaer og en og annen nyere europeisk bil. Ta også en Mojito på Ernest Hemingways stambar. Ikke forvent noe særlig shopping, det er veldig få butikker og kjøpesentre. De få som var å oppdrive er en attraksjon i seg selv. Den lokale "elkjøp" solgte f.eks små 80-talls farge tv til kun 4000 kr...

Videre leide vi bil, VW Sharan av nyere modell og kjørte rundt på øya. Kjørte først vestover til Pinar Del Rio-området for så å utforske området øst for Havana. En utrolig opplevelse å kjøre rundt på egenhånd, mye rart å se langs veiene. Alt fra oksekjerrer til bønder som tørket korn midt på landeveien. Minimalt med trafikk og brede motorveier. Se opp for hull i veiene og unngå å kjøre etter mørkets frembrudd. Vær obs på mathygienen ute på landet. Magen min brukte seks uker på å komme i balanse etter Cuba. I enkelte områder, særlig mangroveskogene ved kysten, er det mye mygg. Telte over tredve myggstikk på det meste.

Kjørte etter noen netter på vestsiden til området øst for Havana. Besøkte historiske Santa Klara og den billedskjønne byen Trinidad hvor det var gode snorklemuligheter utenfor kysten. Leide båt med mannskap og tok turen ut til ett av korallrevene. I Trinidad endte dessverre roadtripen vår brått da en tropisk orkan ankom og alle turister i området ble evakuert til Havana. Dette skjedde for sikkerhetsskyld midt på natta og bussjåføren som kjørte oss den fire timer lange turen til Havana måtte holdes våken og dultes borti av passasjerene. Etter et elendig to dagers opphold i en nedslitt leilighet var orkanen over. Den hadde gjort mye skade, men ikke verre enn at ferien vår kunne fortsette. Vi rundet av med fem netter på vakre, men upersonlige Varadero. Dette området er stengt for lokalbefolkningen og forbeholdt turister. Bodde på et middelmådig All Inclusive resort. Grei badeferie, men noe av det minst kulturelt givende jeg har vært borti. Det er sikkert noen som vil være uenige med meg her.

Vi fløy med KLM og Martinair

Igjen. Takk for tips. Widerøe skal ha ca +/- 18000.- for to personer i denne perioden. Det er jo klart at vi ikke kan forvente de billigste billettene på denne tiden. Så på et charter-alternativ hos Apollo på noen datoer som ikke passet og der skulle de ha +/- 40000 all inclusive for to personer. Er det noen muligheter for å få det til billigere?

Akkurat nå ser det ut som vi dropper Cuba. Fellesferien er nok ikke den beste tiden å gjøre dette på. Eller?

Igjen. Takk for tips. Widerøe skal ha ca +/- 18000.- for to personer i denne perioden. Det er jo klart at vi ikke kan forvente de billigste billettene på denne tiden. Så på et charter-alternativ hos Apollo på noen datoer som ikke passet og der skulle de ha +/- 40000 all inclusive for to personer. Er det noen muligheter for å få det til billigere?

Akkurat nå ser det ut som vi dropper Cuba. Fellesferien er nok ikke den beste tiden å gjøre dette på. Eller?

Prøv at kigge på thomson.co.uk. Der kan du få en pakkerejse til ca. 1000 GBP fra LGW, men afrejsedatoerne passer nok ikke 100% til dine ønsker.

Prøv at kigge på thomson.co.uk. Der kan du få en pakkerejse til ca. 1000 GBP fra LGW, men afrejsedatoerne passer nok ikke 100% til dine ønsker.

Sjekket Thomson. De har avreise fra LGW torsdag og jeg har ikke sjans å komme fra arbeid før fredag morgen. Og en uke (fra torsdagen etter på) blir litt for kort for en såpass lang tur.

Hola!
Ramler avgårde en tur til Cuba denne høsten. Ferdig booket på Nacional i Havana de første dagene, men kunne tenke meg å prøve noe annet når jeg kommer tilbake etter noen dager i Trinidad. Anyone?
Og tips innenfor bespisning og aktiviteter mottas alltid med takk.
Cuba Libre :)

Hola!
Ramler avgårde en tur til Cuba denne høsten. Ferdig booket på Nacional i Havana de første dagene, men kunne tenke meg å prøve noe annet når jeg kommer tilbake etter noen dager i Trinidad. Anyone?
:)

Hvordan ordnet du visum? Og kom du deg inn i Cuba igjen med samme visum som du ankom først med? :)

Back