Cuba libre

72rompe

ScanFlyer Blue
Sitter i hagen og beskuer Jewl of the Sea's som stevner forbi Steilene påvei til Harwich. Sen avgang fra Oslo kl. 2355. Over meg passerer en ensom fugl med en så vidt synlig kondensstripe, AFL 334 Havana Moscow, A332.

Minner meg om turen jeg hadde til Havna 7 aug 1997. Routing Fornebu Madrid med Iberia MD87, videre dagen etter med Air Atlantic Icelandic B747-100 (dette var en gamel dama). Nedover rullebanen i Madrid rundt kl. 1200 allerede et par timer forsinket, god hastighet da pilot in command bestemte seg for en full stopp. Takset tilbake til start med beskjed om at det var en brannalarm i lasteluken som var aktivert. Sto deretter på hold og ventet i en 20 min. før han retunerte til gate. Avgangen ble utsatt med ytterligere 3 timer. Da var varmen såpass høy at man måtte først ta av noen tonn med fuel og vi måtte da innom Bermuda for refueling. Flyet var trangt-

Returen med samme maskin ble det ikke noe av fordi etter et par timer i innsjekkø ble man fortalt at flyet var noen timer forsinket fra Madrid, deretter etter en kort stund ble det opplyst om at flyet ikke hadde forlat Madrid (kan lure på hva første beskjed betø), deretter fikke jeg kranglet meg med Cubana sin DC10 til Barcelona.

Reiste rundt i Cuba et par uker og det var bra stemmning, god drikke, men elendig mat.

Min første trip report er dermed logget.

Hilsen 72rompe

Jeg var der et par år etter deg! Samme routingen og samme flytyper (ja botsett fra problemene!) Men vi ble nok et par timer forsinket fra Madrid! Det var gratis drinker på eco den tiden, og jeg husker at de gikk tom for rom halveis.:drunk:

Routingen var slik at man måtte overnatte i Madrid på vei ned. Det var inklusiv i billettprisen husker jeg. Hotellet lå rett ved flyplassen. Hjem igjen var det avgang fra den nye flyplassen i Havana (vi kom inn til den gamle). Hadde nesten ikke noen penger igjen, og de tok ikke kort på den nye flyplassen, så jeg hadde kun penger til 2 sigarer å ta med hjem. Ikke så farlig ettersom jeg ikke røyker selv, og havanna club'en lå alt i kofferten. Flyet hjemover var "bare" en time forsinket. Husker middagen fra Havanna til Madrid var biff og det var meget velkomment, for som 72rompe skriver, så var ikke maten noe å rope høyt hurra for. Landingen i MAD var den værste jeg har hatt med en 747. Det må ha vært sidevind, da flyet krenget ut til siden etter landing.

Husker vi måtte løpe for å rekke Oslo flyet. På den tiden hadde Iberia en spesiell routing. De hadde DC9'ere som fløy MAD-HAM-HEL og BCN-HAM-OSL, så dvs at vi som kom fra MAD måtte bytte fly i HAM. Tror det var en times opphold der, for alle måtte inn i terminalen. Selv om vi måtte løpe ble avgangen allikevel forsinket slik at vi kom for sent til Fornebu for å rekke flyet videre til KRS. Vi hadde bonusbillett, og den ville ikke BU endre. Så da var det å ta turen innom IBs skranke, og klage sin nød, og vips hadde vi C klasse billetter til KRS på førstkommende avgang! Det var bra service av IB!

IB fløy forøvrig med DC10 til Havanna i 98. Med Atlantic air maskinen var en -200 og ikke en -100!

Litt tynn rapport du serverte, men det fikk frem mine minner også!

BF:cool2

Back