• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Cruising altitude Widerøe

martino

ScanFlyer Blue
Cruising altitude Widerøe

Hei, noen som vet hvor høyt opp et Widerøe-fly må når det reiser fra Bodø - Svolvær? Tar jo bare 20 minutter, rekker vel nesten ikke å gå over fra oppstigning/nedstigning..?
 
Re: Cruising altitude Widerøe

Hei, noen som vet hvor høyt opp et Widerøe-fly må når det reiser fra Bodø - Svolvær? Tar jo bare 20 minutter, rekker vel nesten ikke å gå over fra oppstigning/nedstigning..?

Evt. hvor lavt de kan fly, har hørt om 2-3000 fot på de korteste strekningene når været er flott. ;)
 
Re: Cruising altitude Widerøe

Til og med DY flyr av og til i 5-6000 ft på finværsdager mellom BGO og SVG. (Har jeg hørt. Va'kke meg, jeg lover.)

Tror ikke det er noen begrensninger på sånt når det er severe cavok. Det må jo være en fin opplevelse for passasjerene også. :)
 
Re: Cruising altitude Widerøe

Hvis man sier rundt 7000ft i snitt så er man nok ikke så langt ifra....

Hva er definisjonen på severe cavok? :)
 
Re: Cruising altitude Widerøe

Det er nok et forholdsvis løst begrep, men "grisefint vær" virker som en naturlig tolkning. :)
 
Re: Cruising altitude Widerøe

Har fløyet HAU-BGO i en Dash, og da var vi så vidt innom 14000 fot
 
Cruising altitude Widerøe

Halvtimeslegger går ofte på rundt FL140 til FL170 +-
F.eks. BOO til MQN, SSJ, MJF, NVK

Fra BOO til LKN, SVJ er 7000 fot/FL90 veldig vanlig, og skal du fra OSY til RVK foregår dette ofte på rundt 4000/6000 fot.
 
Back
Top