Cruisetrafikken i Oslo, dette må bety $$$.

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Cruisetrafikken i Oslo, dette må bety $$$.

Cruisetrafikken har økt betydelig i Norge, og det spesielle i Oslo er at fler utlendinger som bruker Oslo Havn som påstigningshavn. Inn kommer de vel med fly, så dette er vinn vinn.

Stadig flere utenlandske cruisepassasjerer starter sitt cruise i Oslo. I år er 36 % av alle passasjerene ombord på Vision of the Seas ut fra Oslo ikke fra Norge.

http://www.oslohavn.no/nyheter/snuhavn-i-/

Re: Cruisetrafikken i Oslo, dette må bety $$$.

Om terminalfasilitetene i Oslo fortsetter med den standarden den holder per dags dato så er det egentlig bare et tidsspørsmål før tilbudet blir mindre igjen..

Om terminalfasilitetene i Oslo fortsetter med den standarden den holder per dags dato så er det egentlig bare et tidsspørsmål før tilbudet blir mindre igjen..

Spørs om Oslo har råd til å la være å bygge havneterminal.

De fleste ''utlendingene'' på Vision er vel svenske, som kommer til Oslo med bil/buss/tog.
Longyearbyen har også cruisepassasjerer ( tyske for det meste ) som begynner der.
Oslo ligger langt etter CPH som cruiseport, hvor cruise starter og slutter. Vi har pt kun Vision noen få avganger, mens CPH har hele flere rederier sommeren. Det flys inn store mengder cruisepassasjerer som skal i vei mot Baltikum / Russland, eller opp langs norskekysten. Et cruiseskip på størrelse med Jewel of the Seas betaler ca NOK 300 000
for et besøk til Oslo havnevesen inkl los-gebyr.

Hvordan har trafikken vært før? Er det slik at dette er passasjerer som fyller opp ledige plasser, eller er det passasjerer som tar plasser i fra nordmenn?

Jeg har det inntrykket av at disse plassene går som varmt hvetebrød, og at skipet er for lite til å møte etterspørselen. Ergo: dette er plasser som tas ifra nordmenn?

Det hadde vært interessant å sett hvilket av de Skandinaviske havnene som selger best. Jeg vil tro at Stockholm selger ganske godt med sine destinasjoner til St.Petersburg og andre byer i øst. På en annen side er det rimelig å tro at de som kjøper en slik reise gjør det for skipet, opplevelsen og prisen sin del, istedenfor en reiseopplevelse.

Tar jeg ikke helt feil ønsker både RCCL og NCL å øke/satse mer på Oslo havn. Utifra det jeg mener å ha lest ønsker RCCL å sette inn større skip, og NCL ønsker å opprette et tilbud.
Kan godt være jeg tar noe feil, men mener å ha lest noe slikt. Noen andre kan vel si noe mer..

Og btw, det har jo også vært snakk om å flagge hjem deler eller hele flåten til RCCL. Hva skjer på den fronten?

Last edited:

Tar jeg ikke helt feil ønsker både RCCL og NCL å øke/satse mer på Oslo havn. Utifra det jeg mener å ha lest ønsker RCCL å sette inn større skip, og NCL ønsker å opprette et tilbud.
Kan godt være jeg tar noe feil, men mener å ha lest noe slikt. Noen andre kan vel si noe mer..

Og btw, det har jo også vært snakk om å flagge hjem deler eller hele flåten til RCCL. Hva skjer på den fronten?

Flagge hjem ??? Det er ikke så mye norsk igjen i RCCL etterat skipene ble Bahamas-registrerte, og kapteinene tjener dobbelt så mye i Nordsjøen som hos RCCL. A Wilhelmsen eier vel nå ca 25%, resten er Pritzker ( Hyatt-hotellene ) og børs. De sist utnevnte kapteiner er henholdsvis fra Venezuela og Polen, så man kan ikke regne med at man ser så mange offiserer ombord slik som det var før i tiden. NCL er malayisk, og det er vel lite norsk ombord der også.
Neste år kommer Serenade of the Seas, et flott skip, men det skal ha CPH som hjemmehavn den tiden det seiler i Nord-Europa. CPH er nok ledende cruisehavn i Norden, når det gjelder startsted for cruise.

Flagge hjem ??? Det er ikke så mye norsk igjen i RCCL etterat skipene ble Bahamas-registrerte, og kapteinene tjener dobbelt så mye i Nordsjøen som hos RCCL. A Wilhelmsen eier vel nå ca 25%, resten er Pritzker ( Hyatt-hotellene ) og børs. De sist utnevnte kapteiner er henholdsvis fra Venezuela og Polen, så man kan ikke regne med at man ser så mange offiserer ombord slik som det var før i tiden. NCL er malayisk, og det er vel lite norsk ombord der også.
Neste år kommer Serenade of the Seas, et flott skip, men det skal ha CPH som hjemmehavn den tiden det seiler i Nord-Europa. CPH er nok ledende cruisehavn i Norden, når det gjelder startsted for cruise.

Ok, kan presisere meg: Skipene er Bahamas-registrerte ja, men er ganske sikker på at RCCL har nevnt å flagge hjem deler av flåten.
Er det ikke noen som vet litt om dette? Synes det er litt interessant!
Edit: http://www.tv2.no/play/nyheter/okonomi?progId=343109

Ang NCL så var det bare snakk om å satse "mer" på Norge, ikke noe mer enn det. "Mer" = opprette iallefall én rute som tar turen innom Norge.

Edit: ser nå at NCL har opprettet akkurat én rute som tar turen innom Norge ja :p Én enkelt gang, september 2012 http://www.ncl.eu/itinerary/search.php?dest=1&date1=201107&date2=201304&ship=&port=&duration=

Back