Er det piloter som aldri opplever å bli kapteiner ?
Det er kanskje noen som egentlig ikke ønsker det selv, hvordan takler selskapene det ? Er det akseptert av selskapet at en pilot sier ifra at vedk. IKKE ønsker å bli kaptein?
Og hvordan takler en pilot det og ALDRI bli forespurt om opprykk ?
Sier f. eks. selskapene fra til piloten at han (aldri vil) er aktuel for opprykk ?
Om en blir kaptein eller ikke, avhenger i første rekke om hvor mange år man har vært i det aktuelle selskapet, og om selskapet utvider eller nedbemanner.
Ble en ansatt i "moden alder", og selskapet ikke ekspanderer (=trenger ikke kapteiner), risikerer man å ikke bli kaptein før pensjonsalder. Alternativet er da å finne et selskap som ekspanderer og har kort opprykkstid til kaptein. Flere styrmenn i SAS som ble oppsagt i forrige nedbemanningsrunde, ble kapteiner i Norwegian kort etter ansettelse, mens deres gjenværende eldre styrmannskolleger i SAS har små utsikter til opprykk på mange år fremover.
Lønnsmessig for den enkelte er det bra å bli kaptein raskt. Standardiseringsmessig og kvalitetsmessig for selskapet er det en fordel at styrmenn har vært styrmenn en stund i det aktuelle selskapet, og kjenner både flytype, rutenett, og selskapets prosedyrer og standarder godt.
Noen kan bli lei av utsikten til å bli livstidsstyrmann, og finner seg en annen arbeidsgiver eller et annet yrke, mens de fleste innfinner seg med at dette er en del av flygeryrket, og blir med på opp- og nedturene.
Om man mot formodning ikke skulle bestå kapteinskurset, vil man avhengig av årsaken få anledning til å ta prøven på nytt, eller få tilbud om å fortsette som styrmann. Tilbudet/kurset får man når det er behov for flere kapteiner, og det er ens tur på anseniteteslisten.
Om man (også mot formodning) ikke ønsker opprykk til kaptein, går turen til nestemann på listen, mens man fortsetter som styrmann. Imidlertid ansetter f eks SAS ikke styrmenn, men kapteinskandidater. Altså tar opptaksprøvene utgangspunkt i å selektere kandidater som er skikket til å bli kaptein når den tid kommer.