Cpt Hansen, last flight ARN-EWR-ARN..

Veldig bra bildemontasje ( og musikk) det der. Hyggelig å få laget en slik serie av sine siste arbeidsdager
Når jeg fløy fra BKK med SK972/28Apr BKK-CPH var dette siste flytur for 2 kapteiner, og der fikk vi vanndusj ved inntaxing.
Det er vel en rett så stor avgang av den eldre garde pr år nå, men fortsatt er det vel full stopp på å ta inn nye styrmenn i SAS med tanke på den flåtereduksjon som har startet.
 
Og mange styrmenn opplever vel aldri og bli kapteiner før de går av med pensjon har jeg hørt, stemmer det?
 
Meget verdig markering som garantert ga mange litt dugg i øyekroken. Har selv hatt gleden av å være ombord 3 siste flighter for Kapteiner, en gang med SK, to ganger med UA. Alle 3 ble møtt med vannkanoner og jeg sørget for at alle 3 fikk med seg en god flaske Single Malt fra Duty Free ombord.
 
Det finnes tall, men jeg tror ikke de er offentlige. I år er det en "hel haug", men de neste fem årene blir det ganske få.
 
En veldig fin markering - og en fin "minnebok" for kapteinen fra denne siste runden. Når pensjonerer man seg vanligvis som pilot?
 
Når pensjonerer man seg vanligvis som pilot?

I mange år har 60 år vært øvre grense som yrkesflyger. Mange flyselskaper har hatt en lavere pensjonsalder, gjerne i 55-57 års alderen (BA og SR er to selskaper jeg kommer på i forbifarten).

Nå er imidlertidig aldergrensen hevet til 65 år i store deler av verden, og det har ført til at endel flyr etter fylte 60 år og dermed hindrer opprykk til kaptein for de eldste styrmennene.
 
Speedbird fikk ingen bildemontasje, men mye god omtale i lokalavisene og mange gode minner fra STS. Så ikke si at det bare er crewet som kommer i avisen. (Ikke skulle han gå av med pensjon heller...)
 
Når jeg fløy fra BKK med SK972/28Apr BKK-CPH var dette siste flytur for 2 kapteiner, og der fikk vi vanndusj ved inntaxing.

Fader'n var faktisk på denne flight'en også, han nevnte det var en hyggelig avslutning på turen. Hvis du satt i C har dere kanskje sett hverandre ombord. Artigste er at han faktisk er fra Mosjøen også (ser turene dine går dit ofte), selvom det er mange år siden han flyttet fra Søfting.

Small world ;)
 
Flott , nok en fin hverdags fotoreportasje for folk flest.:)
Sentimentalt og vemodig , men det er helt OK.
Har vært så heldig å vært på flighter opp igjennom årene med alle aktørene her.
Det kan vel ha noe med at man er i samme aldersgruppe vil jeg tro.:rolleyes:
 
Er det piloter som aldri opplever å bli kapteiner ?

Det er kanskje noen som egentlig ikke ønsker det selv, hvordan takler selskapene det ? Er det akseptert av selskapet at en pilot sier ifra at vedk. IKKE ønsker å bli kaptein?

Og hvordan takler en pilot det og ALDRI bli forespurt om opprykk ?
Sier f. eks. selskapene fra til piloten at han (aldri vil) er aktuel for opprykk ?
 
Er det piloter som aldri opplever å bli kapteiner ?

Det er kanskje noen som egentlig ikke ønsker det selv, hvordan takler selskapene det ? Er det akseptert av selskapet at en pilot sier ifra at vedk. IKKE ønsker å bli kaptein?

Og hvordan takler en pilot det og ALDRI bli forespurt om opprykk ?
Sier f. eks. selskapene fra til piloten at han (aldri vil) er aktuel for opprykk ?

Om en blir kaptein eller ikke, avhenger i første rekke om hvor mange år man har vært i det aktuelle selskapet, og om selskapet utvider eller nedbemanner.

Ble en ansatt i "moden alder", og selskapet ikke ekspanderer (=trenger ikke kapteiner), risikerer man å ikke bli kaptein før pensjonsalder. Alternativet er da å finne et selskap som ekspanderer og har kort opprykkstid til kaptein. Flere styrmenn i SAS som ble oppsagt i forrige nedbemanningsrunde, ble kapteiner i Norwegian kort etter ansettelse, mens deres gjenværende eldre styrmannskolleger i SAS har små utsikter til opprykk på mange år fremover.

Lønnsmessig for den enkelte er det bra å bli kaptein raskt. Standardiseringsmessig og kvalitetsmessig for selskapet er det en fordel at styrmenn har vært styrmenn en stund i det aktuelle selskapet, og kjenner både flytype, rutenett, og selskapets prosedyrer og standarder godt.

Noen kan bli lei av utsikten til å bli livstidsstyrmann, og finner seg en annen arbeidsgiver eller et annet yrke, mens de fleste innfinner seg med at dette er en del av flygeryrket, og blir med på opp- og nedturene.

Om man mot formodning ikke skulle bestå kapteinskurset, vil man avhengig av årsaken få anledning til å ta prøven på nytt, eller få tilbud om å fortsette som styrmann. Tilbudet/kurset får man når det er behov for flere kapteiner, og det er ens tur på anseniteteslisten.

Om man (også mot formodning) ikke ønsker opprykk til kaptein, går turen til nestemann på listen, mens man fortsetter som styrmann. Imidlertid ansetter f eks SAS ikke styrmenn, men kapteinskandidater. Altså tar opptaksprøvene utgangspunkt i å selektere kandidater som er skikket til å bli kaptein når den tid kommer.
 
Last edited:
Kom fra EWR på fredag til ARN, med en kaptein som fløy sin siste tur.
Etter landing ble dette opplyst over PA, men det var ikke noen form for hyggelig overaskelse på bakken etter landing. Ingen brannbiler eller kake og blomster ved ved gate.
Kansje standard for SAS etter mange års tjeneste?
 
Back
Top