Da var det tid for å fullføre rapporten:
Skulle dra med siste SAS flyet (20:30) fra OSL til CPH. Sjekket inn på nettet når jeg stod opp søndag morgen og endte opp med sete 9A må M82 maskinen som skulle ta meg til CPH. Ankom OSL med flytoget og fikk printet ut boardingpass og levert fra meg bagasje. Sikkerhetskontrollern gikk halvgreit og hadde 35 minutter til flyet skulle gå så gikk å tok meg en øl med en kammerat mens vi ventet. Så også av DY flyet som skulle gå 30 min før og som resten av "turgjengen" unntatt meg og en annen skulle reise med var 30 min forsinket. Boarding gikk greit og fikk tatt med meg en gratis avis og gikk ombord. Selv om dette flyet er aldre enn det til DY som jeg fløy opp var eldre så virket det 10 år yngre. Dessuten var det behaglig benplass ombord.
Fant forresten ut at jeg ikke hadde fløyet med en MD-80 på 3,5 år tross ganske hektisk reisevirksomhet fra min side de siste årene så det var faktisk deilig. Selv om det er bråkete bak så er det ett av de mest komfortable flyene så lange man sitter i den forreste 3. delen. Var også gratis kaffe/te og valgte en kopp te da jeg ikke liker kaffe. Forresten bestod besetningen av en dame rundt 30 og 2 middelaldrene menn, så her var det eneste punktet for DY vant

(sett med mine øyne....og da holder jeg service nivået utenfor)
Hadde kraftig med vind nedover (120kt ifølge kapteinen) så selv om vi tok av mot nord og fløy helt opp til minnesund og landt fra sør på CPH så tok flyturen kun 50 min. Av en eller annen grunn så ble vi henvist til fjernparkering på CPH og tror det var bare meg ombord som synes det var fint....noen liker jo lukten av Jet-A1
Så var det inn å vente på bagsasjen og traff også DY paxen som ankom 5 min etter oss. Var tydeligvis ingen god dag for bagasje på CPH for vårt fly ble først henvist til bånd 4, men etter å ha stått der i 25 min uten at noe hadde skjedd ble det oppdaget av bagasjen vår nå ankom bånd 5, men uten at man ble opplyst om det noe som var dårlig, men trøsten for være at siste DY pax fikk bagasjen 5 min etter meg så der ble det uavgjort.
Konklusjon:
Vel begge selskaper leverte varene og ser man bort ifra enkelte små feil så gikk det som forventet. Så er bare spørsmålet hvor mye ekstra man er villige til å betale for: Internet innskjekk, reserverte seter, automatinnskjekk, gratis aviser og kaffe/te og bedre plass ombord, og bonuspoeng......vel når jeg drar hjem på juleferie var det SAS som vant det anbudet....dessuten var de billigst når jeg kunne reise!
Så hvor går den magiske grensen på hvor mye dyrere SAS skal være for at jeg skal velge Norwegian fremfor SAS? Vel betaler jeg selv ligger det nok rundt 150-200....betaler andre er det høyere!