CPH oktober 2006: +2,2%

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Trafiktallene for oktober måned er klar - stadig ikke den største vækst på CPH, men trods alt bedre end september som lå på sølle +1%.

Fordelingen er som følgende:

Int. rute: 1.618.347 +2,0%
Charter: 103.055 -10,2%
Dom: 174.042 +13,4%

I alt: 1.892.003 +2,2%

Stigning i absolutte tal: 40.673 pax.

År til dato (jan-jul): 17.827.909 +4,8

ARN/LFV er også klar med deres tal.

ARN total: 1.585.543 +1,5%

Stigning i absolutte tal for ARN: 23.860 pax.

Javel, tror nok OSL banker dette lett, har altså tippet opp 9% for OSL........så får vi se.

Originally posted by JetBlue

Javel, tror nok OSL banker dette lett, har altså tippet opp 9% for OSL........så får vi se.

Ingen tvivl om at OSL for oktober vil have højere vækst end både ARN og CPH - men husk nu at nyd det så længe det varer ;)

Originally posted by PP

Ingen tvivl om at OSL for oktober vil have højere vækst end både ARN og CPH - men husk nu at nyd det så længe det varer ;)

Ja da, helt enig. Alltid greit å holde bena på jorda selv om det går bra. Nå er jeg blant dem som tror veksten stopper litt opp for OSL i oktober. Men allikevel ingen tvil om at tallene fra CPH og ARN blir slått enkelt.

Dog er jeg ikke sikker på om våre danske og svenske venner heller hadde klart å holde seg så veldig rolige hvis de hadde vært i samme positive trend?:rolleyes:

Originally posted by litt-amatør

Originally posted by PP

Dog er jeg ikke sikker på om våre danske og svenske venner heller hadde klart å holde seg så veldig rolige hvis de hadde vært i samme positive trend?:rolleyes:

Kunne ikke sagt det bedre selv...

Har lekt meg med min lille passasjermodell for OSL med input fra SK og DY - og ut kom svaret 1,65 millioner tilsvarende 11,8% vekst for oktober. Det som kan ødelegge for modellen er andelen polske turister med DY.

Mitt estimat og de to vi vet vil i så tilfelle føre til følgende årsestimater for 2006:

ARN - 17,6 millioner +3,1 %
CPH - 20,9 millioner +4,8 %
OSL - 17,8 millioner +12,1 %

Som en liten artighet: Modellen forutsier at OSL passerer CPH i løpet av 2009. Hvor lite man kan lite på den viser spådommen modellen kom med i mai. Da sa den at OSL vil passere ARN i løpet av 2. kvartal 2007, og vips i juli 2006 så passerte OSL ARN - nesten et år tidligere.

Uansett er det et spennende race. Og en fremskrivning av veksten vi ser nå medfører som LN-KGL skriver at vi passerer CPH i løpet av 2009. Nå er det lenge til, så vi får heller glede oss over gode tall - enn så lenge.

Veksten gjør jo at den etterlengtede T2 kommer for sent, planlagt ferdigstillelse er ikke før i 2011. Dét kan bli noen "trange" år med mye remote parkering av fly, bussing inn/ut, etc.

Originally posted by LN-KGL

Som en liten artighet: Modellen forutsier at OSL passerer CPH i løpet av 2009. Hvor lite man kan lite på den viser spådommen modellen kom med i mai. Da sa den at OSL vil passere ARN i løpet av 2. kvartal 2007, og vips i juli 2006 så passerte OSL ARN - nesten et år tidligere.

Vad baseras den prognosen på? Att OSL ska växa med 10+ procent årligen fram till 2009?

Hade utvecklingen fortsatt i samma mönster som när ARN passerade CPH 2000 skulle ARN idag ha haft typ 27 miljoner passagerare och CPH 24 miljoner. Men nu är inte tillväxt något statiskt och därför vart det aldrig så.

Förlåt att jag är skeptisk, men jag tror det blir allt annat än en jämn och stabil passagerartillväxt de kommande 3-4 åren för OSL, ARN och CPH. Det kommer gå upp och ner.

jikswoboB, det var derfor jeg tok med eksempelet med forholdet mellom ARN og OSL for et halvt år siden. Slike beregninger er bare artige, og kan godt sammenlignes værberegningsmodeller. Hvem vil tro på værmelding en måned fra i dag?

Originally posted by jikswoboB

Vad baseras den prognosen på? Att OSL ska växa med 10+ procent årligen fram till 2009?

Hade utvecklingen fortsatt i samma mönster som när ARN passerade CPH 2000 skulle ARN idag ha haft typ 27 miljoner passagerare och CPH 24 miljoner. Men nu är inte tillväxt något statiskt och därför vart det aldrig så.

Förlåt att jag är skeptisk, men jag tror det blir allt annat än en jämn och stabil passagerartillväxt de kommande 3-4 åren för OSL, ARN och CPH. Det kommer gå upp och ner.

Enig! :)

Mitt estimat og de to vi vet vil i så tilfelle føre til følgende årsestimater for 2006:

ARN - 17,6 millioner +4,8 %
CPH - 20,9 millioner +3,1 %
OSL - 17,8 millioner +12,1 %

Har du ikke byttet rundt på den procentvise stigning for ARN og CPH i ovenstående? CPH må alt andet lige få højere vækst end ARN i 2006.

Originally posted by Tommy777

Når kommer OSL tallene`?
4-5 dager etter CPG og ARN...uvisst av hvilken grunn OSL alltid er tregest med dette. Telles passasjerene for hånd...eller bruker en videokameraene...:p

jikswoboB, det var derfor jeg tok med eksempelet med forholdet mellom ARN og OSL for et halvt år siden. Slike beregninger er bare artige, og kan godt sammenlignes værberegningsmodeller. Hvem vil tro på værmelding en måned fra i dag?

Att med en superdator beräkna vädret om en månad är mer tillförlitligt än att med hjälp av historiska tillväxttal räkna ut hur många passagerare en viss flygplats kommer ha 2009. :smile2

PP, kul att vi är eniga ibland.

Skal bli spennende å se om det ikke snart kommer flere Intercont. ruter fra OSL.
Med de etterhvert store passasjerstrømmene som nå finnes der, og da spesielt på utland, MÅ det da snart være flyselskap som får opp øynene.
Om dette blir noe av vil jo den trafikken gå på bekostning av CPH, ARN og andre hubs i Europa som i dag nyter godt av masse matetrafikk fra Norge.

Ja, du er jo rett i smørøyet når det gjelder reisemønsteret til nordmenn - regner med at statistikken på bestilling via WIAS kan være en god salgsvare for noen og enhvert flyselskap ;)

Originally posted by jikswoboB

Att med en superdator beräkna vädret om en månad är mer tillförlitligt än att med hjälp av historiska tillväxttal räkna ut hur många passagerare en viss flygplats kommer ha 2009. :smile2

PP, kul att vi är eniga ibland.

Ja noget skal man jo være enig om :)

Historisk trafikstatistik er ubrugelig som fremskrivningsfaktor - det viser historien med tydelighed...

Historisk trafikstatistik er ubrugelig som fremskrivningsfaktor - det viser historien med tydelighed...

Dette er ikke helt riktig, interpolering og ekstrapolering er statistiske teknikker, og med regresjonsanalyse kan man anvende mulige kjente forklaringsvariabler. Hvor godt disse stemmer beregnes med korrelasjonskoeffisienter, og der ligger utfordringen.

Problemet her er jo at trafikkutviklingen på en flyplass er avhengig av så uendelig mange faktorer at konklusjonen allikevel blir den samme.

Back