Det er vel ingen som tror at atc og tårnet ikke visste om skoleflyet.
Likevel kan politiet ha oppfattet det som en drone.
Du tror virkelig ikke at politiet og ATC snakker sammen når de stenger luftrommet? Den er temmelig drøy .....
Det er vel ingen som tror at atc og tårnet ikke visste om skoleflyet.
Likevel kan politiet ha oppfattet det som en drone.
Dette blir litt spekulasjoner fra min side, men jeg mistenker at de er vanskeligere å følge enn man skulle tro. De er mindre og tregere enn militære systemer er laget for å følge og ikke nødvendigvis lette å følge fra et helikopter. Så kan du nok legge til at det danske forsvaret har en del informasjon de ikke deler.Hvorfor fulgte de ikke etter dronene med helikopter/fly? De fikk jo kritikk for å bare la de fly avgårde igjen etter København-hendelsen, og nå skjedde det samme igjen. Virker for meg så naivt å bare sitte og se på.
I en kortfattet pressemeddelelse bekræfter Forsvaret torsdag eftermiddag, at der er blevet set droner flere steder - uden at der bliver angivet nærmere tidspunkter
Jeg boede som tidl. nævnt på Clarion hotel den nat! Jeg gik ud for at trække luft kl. ca. 22. På dette tidspunkt var der en helikopter tæt ved terminalerne! Den lignede en helikopter, den lød som en helikopter, den fløj som en helikopter og den havde positionslys! Om der var flere kunne jeg ikke se, hvor jeg stod. P.g.a. mørket kunne jeg heller ikke se, om det var en helikopter fra Forsvaret eller politiet.Hvorfor fulgte de ikke etter dronene med helikopter/fly? De fikk jo kritikk for å bare la de fly avgårde igjen etter København-hendelsen, og nå skjedde det samme igjen. Virker for meg så naivt å bare sitte og se på.
Luftrommet ble stengt etter en drone observasjon. Man fant ingen og åpnet igjen ganske raskt.Ser ut som det foregår «noe» ved Aalborg igjen.
Edit: ser den har landet nå.
- Luftrummet over Billund Lufthavn var kortvarigt lukket, da vi fik en anmeldelse om mulig ulovlig droneaktivitet i området ved lufthavnen. Anmeldelsen viste sig at omhandle en lysende stjerne på himlen, hvorfor der hurtigt blev åbnet for flytrafikken igen, lyder det fra Sydøstjyllands Politi i et skriftligt svar til DR.
Det går bare med små hobby droner type quadcopter DJI. Ikke en stor fixed wing drone.Random spørsmål: finnes det ikke spesialtrente hauker/ørn som kan røske ned en drone? Hvorfor skyter de ikke ned enkeltdroner, bare for å finne ut hva slags teknologi(aka hvilket land) som står bak?
Kilde: NRK NyheterInnfører nasjonalt droneforbud i Danmark neste uke
Fra mandag til fredag neste uke innføres det nasjonalt droneforbud i Danmark i forbindelse med EU-toppmøtet i København.
Det forteller transportminister Thomas Danielsen til DR Nyheder.
– Det innføres et sivilt droneforbud for å gi politiet arbeidsro til å kunne fokusere på den store oppgaven med å gjennomføre toppmøtet i Danmark på en ordentlig måte, sier ministeren.
Den siste tiden har det blitt gjort flere droneobservasjoner over danske flyplasser.
Og Bardufoss…Da var det Brønnøysund sin tur…
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.