Alert CPH lukket p.g.a. droner

Politiet har netop haft et nyt pressemøde ang. dronebegivenheden i aftes. Det er tydeligt, at politichefen ved mere - og/eller har en begrundet mistanke - end han vil udtale sig om! Han sagde dog, at “ der er tale om “kapable droneoperatører, som ville vise sig frem”. Dronerne var store og havde projektører rettet mod jorden. Politiet har fotos og film af dronerne, og de indgår i den videre efterforskning. Jeg behøver næppe at fortælle jer, at Forsvaret er involveret …

Det er jo ikke så merkelig politiet er litt forvirret. Med den rådende situasjon med russiske droner i Polen og krenkelser av estisk luftrom av russiske fly, er det ikke så rart det iverksettes tiltak, selv om de famler litt i blinde og ikke kan si alt.

Last edited:
Russerne er noe idioter. Men selv de har bedre ting å foreta seg enn å leke gjemsel over CPH og OSL utenfor rushtid.

Politiet i København visste hvertfall ingenting på pressebriefen nå 0130.
Kun 2-3 droner som er borte sporløst. Ingen film, bilder etc. Ny pressebrief kl 7.
Uden der skal gå alt for meget politik i den, hvem ville ellers have en interesse i, at vise sig frem på den måde? Det er trods alt ikke ukendt, at russerne sender fly, skibe og ubåde afsted mod steder, hvor de skal vise at "min er større end din".
Københavns Politi afholder også kun pressemøder, hvis der er noget ekstraordinært. På pressemødet i nat sagde de også, at de havde fysiske observationer samt billedmateriale af dronerne. At de så ellers siger "at det kan de ikke svare på", er deres måde at sige, at de ved noget men ikke kan sige det, af hensyn til efterforskningen. Hvis de kan afvise det, så gør de det.

Det er ikke sikkert at tidspunkt og omfang er tilfeldig, mer enn å være et ønske om å ramme massivt så kan dette være mer en operasjon av typen "se hva vi kan få til selv med små ressurser, tenk om vi gjorde dette i større skala på mer skadelige tidspunkt".

En kan spekulere til krampa tar en her hva som en ønsker å oppnå, men det er uansett en trussel som det må gjøres mer for å håndtere. Om man må få bedre forsvar mot droner eller hva er usikkert, men de økonomiske konsekvensene om dette skjer igjen vil bli store.

Jeg er ingen astronom, men jeg er ganske sikkert på at det der ikke er en stjerne.

Det er definitivt ikke noen stjerner eller komet fordi man ser de røde- og grønne navigasjonslysene og blinkende røde strobe lyset på topp.
Spørsmålet er hvem som står bak det.
Personlig er jeg noe usikker på at det er Russland med tanke på hva vi blir fortalt om deres økonomiske og tekniske tilstand, men tiden for vise seg. Det kan like godt være Kina (på vegne av Russland), USA eller Ukraina. Nordstream eksplosjonen er man enig i dag om Ukraina som står bak selv om alle sa at det var Russland.
Uansett tror jeg det er viktig for alle å ikke dra en konklusjon i dag (noe vi i dag er for raske til) men heller vente på at etterforskningen får gjort sitt. Men antallet dronehendelser er bekymringsfullt både med tanke på den geopolitiske situasjonen men også med tanke på flysikkerheten. Sist nevnte like mye pga privat hobbybrukerne.

Etter min mening er det bare et land som er naturlig å peke på her... Det er ikke Ukraina.

I følge den normalt troverdige bloggeren Lars Wildereng, brukes denne hendelsen allerede i russisk propaganda for å undergrave tilliten til NATO:
I Ukraina sprids nu narrativet* att drönarna över Kastrup och Gardermoen var “ännu en attack mot Nato, som inte klarade av att skjuta tillbaka”. Så är det alltså inte. Att inte skjuta tillbaka och bara ställa in flygtrafiken är det ansvarsfulla och vuxna att göra istället för att riskera liv och egendom. Syftet med narrativet som sprids i Ukraina är att få ukrainarna att tappa förtroendet för Väst och Nato, och känna hopplöshet och ytterst kapitulera för Ryssland.

Det er definitivt ikke noen stjerner eller komet fordi man ser de røde- og grønne navigasjonslysene og blinkende røde strobe lyset på topp.
Spørsmålet er hvem som står bak det.
Personlig er jeg noe usikker på at det er Russland med tanke på hva vi blir fortalt om deres økonomiske og tekniske tilstand, men tiden for vise seg. Det kan like godt være Kina (på vegne av Russland), USA eller Ukraina. Nordstream eksplosjonen er man enig i dag om Ukraina som står bak selv om alle sa at det var Russland.
Uansett tror jeg det er viktig for alle å ikke dra en konklusjon i dag (noe vi i dag er for raske til) men heller vente på at etterforskningen får gjort sitt. Men antallet dronehendelser er bekymringsfullt både med tanke på den geopolitiske situasjonen men også med tanke på flysikkerheten. Sist nevnte like mye pga privat hobbybrukerne.

Jeg er enig i alt, untatt en faktuell feil: det er ikke slik at "alle er enig" - det er enda ikke rent faktuelt bekreftet hvem som står bak Nordstream. At en gruppe Ukrainske dykkere gjennomførte det, betyr ikke at Ukraina stod bak - det kan like gjerne være Russland eller Kina. Russlands favorittaktivitet er å gi Ukraina skylden for alt, trollfabrikkenes hovedoppgaver er nettopp dette. De jobber for tiden med å skylde på Ukraina for de russiske dronene i Polen, for eksempel.

https://www.mdr.de/nachrichten/welt...rollfabriken-desinformation-fakenews-100.html

I Tysk media leser jeg at de mistenker dronene kan ha blitt sendt ut fra et skip i Østersjøen. Daglige russiske småangrep på Europa nå...
Journalisterne spurgte om dette ved pressemødet i morges, og politichefen var åben for muligheden, uden at nævne lande, selvfølgelig.

Politidirektøren forteller videre at observasjonene kan skyldes lys av ulik karakter eller himmellegeme som blir oppfattet som drone.

Den enkleste forklaringen er ofte den enkleste.
Saturn står i opposisjon nå og lyser ekstra sterkt.

Men enda har ingen klart å filme disse dronene.
Man klarer jo å filme starlink satelitter med mobilkamera. Disse dronene blinker med lysene visstnok. Burde være lette å få på film.
Tror dessverre dette er kun stjerner og panikk.
Jeg sitter å ser på en dansk film fra Kastrup av noe som ser klart ut som en Drone (og jeg er litt involvert som Drone fotograf, men kanskje viktigst som en del av Drone Alliansen som kjøper brukte droner og sender disse til Ukraina. Ved Kastrup var det klart Drone(r) i luften - film som du etterlyste er lagt frem og viser det du spør om

Back