• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CPH: Januar +7,5%

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Så kom årets første trafiktal fra CPH - den i januar 2005 til en pæn stigning på 7,5% til 1.287.525 pax. Ganske OK udvikling med tanke på at bl.a. Easyjet i forhold til januar sidste år har nedlagt ruterne til Bristol og Newcastle (Ruter der januar sidste år ca. havde 12.000 pax på CPH)

Se mere på:
http://www.cph.dk/CPH/DK/INVESTOR/Trafik/2005

Stigningen på den anden største lufthavn i Norden, Arlanda, blev i januar på 6,9% til 1.143.353 pax.

Udviklingen for de to lufthavne er således mere eller mindre identisk indtil videre i år.
 
*sarc*Men saa staemmer siffrorna baettre aen naagonting som aer gjort i all hast :p *sarc*
 
Jeg tror nu også vi tjener penge hernede...:up:

Men jeg venter så med tålmodig på tallene fra OSL :)
 
Ja,tålmodighet er en dyd der,tror ikke de helt har kommet til 2005 enda,er nok kuleramme de bruker på OSL:sarc
 
OSL har nå lagt ut sine tall for januar:

Flytrafikken til utlandet økte med 13 %
I januar reiste 1.041.851 passasjerer over Oslo Lufthavn. Det er 88.817 eller 9,3 % flere enn i samme måned i fjor. Av disse var 499.787 utenlandspassasjerer med en vekst på 13 % fordelt med 13,4 % på rutefly og 10,9 % på charter. På innland var veksten 6,1 %.

Flybevegelsene økte med 1,4 % i sum i forhold til januar i 2004. Produksjonen på innlandet gikk ned med 2,4 %, mens utlandet hadde 6,2 % flere flybevegelser. Den gjennomsnittlige utnyttelse av setene i flyene er opp med 4 % til 59 %.

"For første gang har OSL mer enn 1 million passasjerer i januar måned, og det er god vekst i alle markeder", sier markedssjef for trafikkutvikling, Knut Stabæk.


Ser ut som OSL hadde den største økningen i januar. OSL gjør det bra, og positivt å se at utenlandstrafikken er opp hele 13%;)

Ca 240.000 flere passasjerer på CPH enn OSL i januar med andre ord. Watch out!:up:
 
OSL er inne i en skikkelig "boom" for tiden og rekordene står for fall hele tiden :)

Gledelig! ....og håper nå at det blir et enda bedre tilbud fra OSL med nye ruter og enda flere passasjerer!
 
Når nå tallene fåreligger og København har 240.000 flere reisende enn OSL. Regner Kastrup med norske pax som melomlander for videre utnyttelse av SAS sitt rutenett i disse tallene?
For når ola bytter fra Innenlands til utenlands på OSL blir vell dette anderledes enn om man bytter fra innland til innland eller utland til utland. Siden OSL har få pax som bruker OSL som transfer for utenlandstrafikk.

I såfall er vell ikke københavn så mye større lenger med tanke på om det samme gjelder alle som bytter fra utlandsfly til utenlands fly.

Mulig spørsmålet ble noe forvirrene, men lurer veldig på dette da!!!!!

Forresten i Toulouse for øyeblikket og har tatt noen kule bilder rundt Airbusfabrikken!
 
Exakt. Varje anländande passagerare räknas, likaså varje avresande, oavsätt var de kommer ifrån eller vart de är påväg. Ett undantag är transitpassagerare, dvs sådana som sitter kvar i planet, de räknas normalt inte in i trafiktalen (förutom CPH som räknar med dom i sin statistik).
 
Originally posted by jikswoboB
Exakt. Varje anländande passagerare räknas, likaså varje avresande, oavsätt var de kommer ifrån eller vart de är påväg. Ett undantag är transitpassagerare, dvs sådana som sitter kvar i planet, de räknas normalt inte in i trafiktalen (förutom CPH som räknar med dom i sin statistik).

Regner CPH transitpax som en eller to pax da ? Det er vel ikke store tallet det dreier seg om uansett, noen som hvet?
 
så da er København egentlig en kusntig høy anndel reisende forde de regner med alle Norske og Svenske som tvinges via København og ut i verden. Med andre ord, så ville ikke københavn vært den største flyplassen i skandinavia om det ikke var skandinavias hub?
 
Originally posted by MartinLangaas
så da er København egentlig en kusntig høy anndel reisende forde de regner med alle Norske og Svenske som tvinges via København og ut i verden. Med andre ord, så ville ikke københavn vært den største flyplassen i skandinavia om det ikke var skandinavias hub?
Stemmer!
 
oki! Så om man da kun regner de nasjonale hubbene OSLO, ARLANDA og KØBENHAVN og inkluderer innkommende innenlandsfly pax som går over på utenlands fy og reisende med start fra de nasjonale hubbene og ekskluderer de utlendinger som bruker flyplassen som transfer blir, vel egentlig både ARN og OSL større i antall reisende?

For CPH før vell ganske mange ekstra reisende bare fordi de er en hub. Ikke fordi det er høy stimulert reiselyst i danmark!
 
Forskjellene mellom de 3 store er ikke så store lenger i reelle passasjertall!

CPH - 19 millioner i 2004
ARN - 16 millioner i 2004
OSL - 15 millioner i 2004

... men OSL har en større andel innelandspassasjerer enn de to andre, ca 50/50. ARN har vel 30/70 og CPH 10/90 i fordeling innland/utland. CPH er derfor den flyplass i Norden med mest utenrikspassasjerer, mens OSL er den flyplass i Norden med flest innlandspassasjerer.
 
Originally posted by vadheim
Forskjellene mellom de 3 store er ikke så store lenger i reelle passasjertall!

CPH - 19 millioner i 2004
ARN - 16 millioner i 2004
OSL - 15 millioner i 2004

... men OSL har en større andel innelandspassasjerer enn de to andre, ca 50/50. ARN har vel 30/70 og CPH 10/90 i fordeling innland/utland. CPH er derfor den flyplass i Norden med mest utenrikspassasjerer, mens OSL er den flyplass i Norden med flest innlandspassasjerer.


Det er jeg nu ikke helt enig i, 27% er vel en slags forskel ! :up:
(Det varer jo ikke længe inden BLL overhaler OSL jf. din terminologi)
 
Vel, er vel enig i at 4 millioner er en viss forskjell ;) ...men med 10% økning i året blir dette mange nye passasjerer.

Det er vel en viss forskjell på 4 og 13 millioner også, ref. OSL og BLL?!
 
Back
Top