Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Virker som om DY nå virkelig har kommet seg på norsk innenriks, i hvert fall i forbindelse med ferieavviklingen og at folk og studenter skal hjem. Her er en oversikt over frekvens på de største norske innenriksrutene ut fra OSL i morgen:
BGO:
DY: 8
SK: 6

TRD:
DY: 7
SK: 7
WF: 2

SVG:
DY: 6
SK: 5

TOS:
DY: 7
SK: 6
FS: 2

EVE:
DY: 6
SK: 4
FS: 1

BOO:
DY: 6
SK: 5
FS: 1

Utover i uka ser det også ut til at DY og SK ligger ganske så likt i frekvens, SK kanskje litt sterkere på ukedagene enkelte steder, men DY tar det igjen i helga. Tiden i pandemien hvor SK smidde mens jernet var varmt med mangedoblet med avganger i forhold til DY er tydeligvis over. Flott å se at de er på likt nivå igjen frekvensmessig, det er der vi liker å se dem :)
 
Southwest melder nå om både svikt i etterspørsel og økende antall avbestillinger …

The Delta variant of Covid-19 is weighing on Southwest Airlines' bottom line.

The carrier said in a regulatory filing Wednesday that customers this month have been booking fewer flights and are increasingly canceling the trips they've already booked. That prompted Southwest to lower its operating revenue estimates for the month to 15% to 20% below what it took in in August 2019. Previous estimates called for a 12% to 17% decline from two years ago.
Southwest (LUV) said it was profitable in July, but the "recent negative effects" of the pandemic will make turning a profit difficult in the third quarter. The airline expects September revenue will be down 15% to 25% compared to the same month in 2019, but said demand for Labor Day travel "remains healthy, thus far."
 
Beklager utydeligheten, jeg mener når kan det bli lagt ut flere billetter OSL-LPA. Pr. nå har norwegian flyvninger 2 dager/uke og SAS 1 dag/uke.

I midten av oktober finner jeg at begge flyger ons og lør, og i midten av november betydelig mer: SK Dx4 og DY Dx2, til og med doble avganger med DY enkelte dager. I desember mye det samme som november.
 
I går gjennomførte SunClass flyging OSL-LPA-OSL. Så nå er det kanskje mulig å kjøpe "seat only" også med dette selskapet?

Espen
 
I går gjennomførte SunClass flyging OSL-LPA-OSL. Så nå er det kanskje mulig å kjøpe "seat only" også med dette selskapet?

Det har man kunnet LENGE!! Jeg har i flere år benyttet meg av det Ving har lagt ut på "restplass" og fått direktefly til Palma til kun 395,- og Las Palmas 695,- t/r. Vitkig å følge litt med;)

De samme mulighetene er det på Apollo sin nettside!

https://www.ving.no/restplasser


https://www.apollo.no/restplasser
 
Takk for innspill dere.
Jeg har foreløpig ikke funnet noe for de datoene jeg foretrekker, og kanskje blir det ikke noe ruteutvidelse førjeg skal reise (sent september). Så da må jeg kanskje forberede meg på å være fleksibel med reisedager
 
Ser man tallene fra Avinor for uke 32 gjør jeg meg følgende betrakninger.

- Innhentingen totalt sett virker ha stoppet opp
- Fallet i ferietrafikken, har ikke blitt kompensert med vekst i "hverdagstrafikken"
- I fjor begynte trafikken falle betydelig fra uke 33 når skolen startet, så får man se om det gjør det i like stor grad i år
- For OSL og Avinor totalt, var det en merkbar nedgang i innenriks: men for BGO/SVG/TRD var det en oppgang i innenriks trafikken sist uke, dog var den lavere enn samme uke i 2019, hvilket kan tyde på at litt av "hverdagstrafikken" er tilbake. Dette manglet i 2020
- BGO hadde 10% flere innenrikspassasjerer i år enn samme uke 2019. Dog mistenker jeg det skyldes 2 ting og ikke nødvendigvis en friskmelding av markedet: Widerøe har økt hub-trafikken via BGO og det var fortsatt brukbart med Norgesferie-trafikk til/fra Bergen
 
Flere regionale utslag, spesielt i Nord-Norge, som kan ha forskjellige årsaker. Evenes hadde f.eks flere pax i juli 2021 enn i juli 2019.

Espen
 
Ser man tallene fra Avinor for uke 32 gjør jeg meg følgende betrakninger.


- For OSL og Avinor totalt, var det en merkbar nedgang i innenriks: men for BGO/SVG/TRD var det en oppgang i innenriks trafikken sist uke, dog var den lavere enn samme uke i 2019, hvilket kan tyde på at litt av "hverdagstrafikken" er tilbake. Dette manglet i 2020

En stor del av økningen på BGO/SVG/TRD den uken er nok studenter som skulle til universitetene rundt om, dermed heller en engangseffekt, da svært få av disse flyr hver uke.
 
Lagde meg selv en oversikt over frekvensen til DY og SK på de største rutene på stamrutenettet neste uke, og på de fleste rutene har det nå skjedd et troneskifte hvor SK har vært størst igjennom store deler av pandemien på de fleste rutene til at nå DY har tatt dem igjen. På de mindre rutene som HAU, KRS osv er derimot SK fremdeles størst. Også verdt å legge merke til at på EVE er Flyr og SK like store på ukedagene, men også ganske interesannt at DY fortsatt er så store her tatt i betraktning at de har mistet forsvarskontrakten, men noe er vel fortsatt litt rester av ferietrafikken.
Om noe av SK sitt fall skyldes mangel på crew eller om de legger opp til lavere program grunnet redusert etterspørsel er derimot uvisst. Blir uansett spennende å følge med på utviklingen fremover og utover høsten om hvordan kapasiteten og fordelingen utvikler seg.

6180C3AA-B87D-4FAA-871D-D143F9965395.jpg

Får desverre ikke bildet riktig vei, virker som taptalk snur bildet uansett fra ipaden :headbang
 
Ja, jeg synes DY satser friskt nå, for eksempel mellom Oslo og Bergen. Strekningen har nå rundt 20 avganger hver vei mandag-fredag, inkludert SAS og Flyr. Om det faktisk er marked for det nå og i overskuelig framtid, er kanskje ikke sikkert.

I tillegg starter DY opp med tre rundturer BGO-SVG fra slutten av august, og de blander seg der i den pågående konkurransen mellom Widerøe og SAS.
 
LH-HFH gjør en god jobb, men du skal slippe å sitte med notatblokka og bruke mye tid på dette. Bare si hvilken data du ønsker, så finner jeg gjerne frem på 1-2-3.

Her kan man se destinasjoner ut fra OSL i Norge, med forskjell i program aug21 vs sept21.

Code:
                          Date  Sep 2021  Aug 2021   Diff    Percent Diff  
Destination Code  Airline Code  Flights   Flights   Flights    Flights     
      AES              DY            112        75       37         49.3%  
      AES              SK            130        88       42         47.7%  
      ALF              DY             26        27       -1         -3.7%  
      ALF              SK             26        35       -9        -25.7%  
      ANX              DY                        5                         
      BDU              SK             71        63        8         12.7%  
      BGO              DY            247       256       -9         -3.5%  
      BGO              SK            316       208      108         51.9%  
      BOO              DY            108       117       -9         -7.7%  
      BOO              SK            160       133       27         20.3%  
      EVE              DY            125       134       -9         -6.7%  
      EVE              SK             81        79        2          2.5%  
      HAU              DY             78        30       48        160.0%  
      HAU              SK             98        65       33         50.8%  
      KKN              DY                        6                         
      KKN              SK             47        42        5         11.9%  
      KRS              DY             26        18        8         44.4%  
      KRS              SK            123        71       52         73.2%  
      KSU              SK             79        50       29         58.0%  
      LKL              SK              8        10       -2        -20.0%  
      LYR              SK              9        10       -1        -10.0%  
      MOL              DY             78        28       50        178.6%  
      MOL              SK             67        44       23         52.3%  
      SVG              DY            221       214        7          3.3%  
      SVG              SK            314       205      109         53.2%  
      TOS              DY            157       157        0          0.0%  
      TOS              SK            197       156       41         26.3%  
      TRD              DY            225       251      -26        -10.4%  
      TRD              SK            325       223      102         45.7%  
                         TOTAL     3,454     2,800      654         23.4%
 
Svakt ned for Avinors passasjertall sist uke, dog kanskje mindre enn fryktet. Men den jevne tendensen siden skolen startet er at økningen i forretnings-/hverdagstrafikken, ikke helt klarer oppveiet sesongfallet i ferietrafikken. Et unntak er Bergen, som jo takket være Widerøe, opplever en vekst i innenrikstrafikken, dog litt mindre enn normalen "pre-korona"

Utenriks er i praksis flatt, så er det en diskusjon om glasset er 1/4 fullt eller 3/4 tomt


https://avinor.no/globalassets/_kon...-per-uke-hittil-i-ar-avinor-2021---uke-33.pdf
 
Back
Top