Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

KLM kom i begynnelsen av sommeren opp i tre daglige avganger til og fra Bergen, morgen, middag og kveld. Fra begynnelsen av juli satte de optimistisk inn B737/738 inn i både morgen og kveldsavgangen, men er nå gått tilbake til de mindre typene E190 og E75 igjen

Kan det tyde på vel stor optimisme for antall utenlandsreisende til og fra Bergen? Bortsett fra folk som reiser i jobb- og familiesammenheng, er det vel bare enkelte særinger som reiser utenlands nå for tiden.

Kan det tyde på vel stor optimisme for antall utenlandsreisende til og fra Bergen? Bortsett fra folk som reiser i jobb- og familiesammenheng, er det vel bare enkelte særinger som reiser utenlands nå for tiden.

Fullvaksinerte kan jo reise relativt fritt

Selv om de fleste må eller holder seg hjemme og det gjenspeiler trafikken som vel er 85% ned, så har jeg overraskende mange i facebookfeeden min som har klart å komme seg ut

Trafikken i Europa øker steg for steg og var sist uke på 64,5% nivå av 2019. Ryanair er nå desidert størst og det er feriemarkedet som driver volumene. Så er spørsmålet hvordan forskjellige lands myndigheter takler/aksepterer smitteøkningene, og hvordan det vil påvirke augusttrafikken

8e90c8bf37ade7a71550ad52e6a64ed3.jpg

Avinor melder trafikken nå nesten var på halvparten av 2019 nivået siste uke, med en nedgang på -52%. Innenriks er bare ned -15%, men utland er ned -82%

Da ble også satt en dagsrekord under pandemien med 92.000 reisende søndag. Målt mot samme uke 2020, er trafikken opp 35%

Avinor melder trafikken nå nesten var på halvparten av 2019 nivået siste uke, med en nedgang på -52%.

-50% sist uke, dog i absolutte tall ganske likt som sist uke. Store spørsmålet er nå hva som skjer etter skolestart.

Og i USA, så screenet TSA 2,238,462 passasjerer søndag, noe som er rekord siden pandemien startet.

American og Spirit har hatt en ytterst dårlig helg. Begge skylder bl.a. på været i Texas, noe som for Americans del er plausibelt, men Spirit har ikke så mye trafikk i Texas at det høres rimelig ut. American kansellerte 18% av sine flighter i går og ligger på 4% i dag, noe som er normalt etter en slik storm.
Spirit, derimot, kansellerte 42% i går og har allerede kansellert 38% av dagens trafikk. De sier selv at de måtte gjøre en 'fleet reset' for å få fly og mannskap på plass, men slike tall er vanvittige, så her ligger det nok andre ting bak. Og litt kjapp googling i nyhetsartikler viser at det ikke er moro å være handlingagent (eller passasjer) hos dem akkurat nå ...

Og i USA, så screenet TSA 2,238,462 passasjerer søndag, noe som er rekord siden pandemien startet.

American og Spirit har hatt en ytterst dårlig helg. Begge skylder bl.a. på været i Texas, noe som for Americans del er plausibelt, men Spirit har ikke så mye trafikk i Texas at det høres rimelig ut. American kansellerte 18% av sine flighter i går og ligger på 4% i dag, noe som er normalt etter en slik storm.
Spirit, derimot, kansellerte 42% i går og har allerede kansellert 38% av dagens trafikk. De sier selv at de måtte gjøre en 'fleet reset' for å få fly og mannskap på plass, men slike tall er vanvittige, så her ligger det nok andre ting bak. Og litt kjapp googling i nyhetsartikler viser at det ikke er moro å være handlingagent (eller passasjer) hos dem akkurat nå ...
Et par småproblemer i SJU… Men det er det du får når du selger billetter for $19.

Ja, sånn kan det også sies ...

spirittt.jpg

Herlighet. Folk blir enda hakke mer irritert der borte enn her hjemme. På den andre siden er det uvisst hva som skjer hvis ikke Prosecco og ørretsalat salget åpner på OSL i god tid før LYR flighten på lørdag også. Kan bli muggen Storsmurf og delta tropp

Nå får man vel først gjort opp status her langt ut i 2023, men da får man se om spådommene eller scenarioene om dårligere tilbud til de mellomstore lufthavnene slår til. Både på grunn av økte lønnsomhetskrav og færre forretningsreisende

https://www.tu.no/artikler/spar-darligere-flytilbud-framover/512332

Til tross for at stadig flere flyr igjen, vil flytilbudet bli dårligere framover. Det er de mellomstore flyplassene som rammes hardest, ifølge flyanalytiker.

Så er jo også spørsmålene om noen med en operasjon mer tilpasset lavere volumer kan dra fordel av dette?

Nå får man vel først gjort opp status her langt ut i 2023, men da får man se om spådommene eller scenarioene om dårligere tilbud til de mellomstore lufthavnene slår til. Både på grunn av økte lønnsomhetskrav og færre forretningsreisende

https://www.tu.no/artikler/spar-darligere-flytilbud-framover/512332

Så er jo også spørsmålene om noen med en operasjon mer tilpasset lavere volumer kan dra fordel av dette?

Jeg hørte dette på radioen i morges og fikk litt sånn «synser vil på tv» (eller radio) fra han forståsegpåeren som ble intervjuet. Det er klart at volumet vil bli dårligere fremover og at dette vil gjenspeile antall avganger men jeg tror faktisk at flyselskapene vil tilpasse seg ganske fint etterhvert som volumet øker. Reduksjon og omkalfatring i avganger har vi vitterlig hatt hele tiden og for min egen del var det KLM som steppet inn, og økte tilbudet, da SAS la ned / reduserte AES-CPH.

For meg er dette en ikkesak da jeg tror tilbud/etterspørsel vil tilpasse seg på vanlig måte.

Back