Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

De blir ikke de eneste siden denne moroa ikke har begynt her i Europa enda. Der er store propper i de fleste selskap og mengden crew som har vært utgått i over et år øker for hver dag som går. I tillegg, jo lenger noen er utgått, jo mer trening trengs. For flygere er det flere som sliter med noe så enkelt som å holde de aktive "current" med 3 landinger innen siste 90 dager o.s.v. og hvis de skulle ta opp de få sektorene som flys nå til trening vil det resultere i at enda flere mister "currency". For kabinbesetning er det litt enklere siden de kan fly med flere enn minimumskravet og at det fortsatt teller som sektor.
 
Avinor har i årsrapporten sin lagt frem et estimat på at de trenger ytterligere 1,7 mrd i støtte i andre halvår 2021, samt 1 mrd i 2022. Dette kommer i tillegg til de 2,8 mrd de har fått innvilget for første halvår 2021.

Tilsammen vil det si 9mrd for årene 2020-2022
 
Dette er vel slik norske selskaper frakter aviser i gamle dager, da folk drev å leste papiravisen, men KLM har nå anskaffet seg setecontainere for bruk ombord i flyene, slik at de enklere kan få med seg lett stykkgods i kabinen på deres "praktere"

https://airwaysmag.com/airlines/klm-new-cargo-seat-bags/

To replace the freight carrying capacity, KL has started using Boeing 777 and adopted the CiC (Cargo in Cabin) concept which consists of loading light cargo on passenger’s seats. The operation began by covering the seats with plastic but this solution was not optimal because of the large quantity of waste the use plastic generated.

CSB_b-scaled-1-1024x683.jpg
 
Blomster også. Husker Vestlandsrutene til BU fraktet endel blomster nordover, måtte flytte transittpax for å få plass til eskene, men tror ikke vi brukte setecontainer på disse
 
Australia og New Zealand har i dag åpnet «reiseboblen» mellom landene som åpner opp for karantenefrie reiser så tydelig trafikken er i gang

d4ddd111c9ae302d923e00576b1fe36d.jpg
 
Ser ut som at det blir DAT i stedet for Raf-Avia:


https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14155

Ut fra det flygtorget skriver mister også RAF-Avia ruten Helsinki - Savonlinna som opererer under brandet Airlink.fi.
Hos DAT ligger billetten for ruten KAJ-HEL-KAJ ut fra 24. mai.
Kajaani - Helsiki - Kajaani eff 24MAI21
DX221 KAJ0540 - 0700HEL ATR x67
DX223 KAJ0740 - 0900HEL ATR 6
DX225 KAJ1820 - 1940HEL ATR x6

DX224 HEL1626 - 1750KAJ ATR x6
DX226 HEL2100 - 2225KAJ ATR x6

Spørs om noen av NoRRA sine ATR kanskje bytter operatør fra NoRRA til DAT, da DAT er inne på eiersiden i NoRRA.
 
Samferdselsdepartementet forlenger kjøp av et minimumstilbud av flyruter ut mai måned.
Departementet har anledning til å videreføre kjøpet ut juni måned dersom det er behov for det
Unntaket er ruten Ørland–Oslo der det er opprettholdt et kommersielt rutetilbud som dekker Forsvarets behov. Kjøpet på denne ruten avvikles derfor ved utgangen av april

https://www.regjeringen.no/no/aktue...v-et-minimumstilbud-av-flyruter-ut-mai-maned/

Merkelig at noen av de større rutene ikke får støtte, bare fordi en aktør vil operere med gedigne tap og presse ut andre, men staten vil jo ikke betale for noe når de ikke trenger det, så forståelig nok. SK flyr nå rundt 4 daglige på OSL-TOS, og DY rundt 7 ukentlige (med 2 avganger enkelte dager da noe går videre til LYR eller KKN). Svært lite pax hos begge aktører, så det kan ikke vare inn i evigheten, synes det er snodig at svenske skattebetalere vil subsidiere tomme innenriksflygninger her til lands, men de vet vel ikke om det, enda...

Men blir vel WF som stikker av med alle rutene utenom Stord, men hvordan blir det med DY sin slynge OSL-TOS-KKN? Får de lov til å operere TOS-KKN da?
Eventuelt kan jo DY søke på TOS-ALF og TOS-KKN, og slå de sammen vis det lar seg gjøre, og operere OSL-TOS-ALF-KKN-ALF-TOS-OSL (eller liknende). Da «slipper» de jo og å operere på ALF direkte fra OSL, en rute som nok også er svært tynn om dagen.
 
Da stopper Kanada all passasjertrafikk fra India/Pakistan fra fredag morgen, sier de på nyhetene her .. Årsaken er det høye antallet smittede som kommer med disse flyene ..
 
Ser EU planlegger å åpne opp for vaksinerte amerikanere i sommer, og antar vice versa. Det betyr i så fall fort en god boost i den transatlantiske trafikken, hvis det blir en realitet
 
Da var Aeroflot tilbake på OSL. Kom men en A320 i dag, og er første turen på veldig lenge. Skal vel gå ukentlig den nærmeste måneden eller noe sånt, også er planen 2x ukentlig i juni
 
Når som danske fullvaksinerte nå vil slippe karantene ved hjemreise fra veldig mange land, så blir det spennende å se om man alt i trafikktallene til danske flyplasser for mai, kan se noen virkning av dette. Eller om det uansett er for få steder de kan reise
 
Når som danske fullvaksinerte nå vil slippe karantene ved hjemreise fra veldig mange land, så blir det spennende å se om man alt i trafikktallene til danske flyplasser for mai, kan se noen virkning av dette. Eller om det uansett er for få steder de kan reise

Det kommer nok tidligst til at kunne mærkes i juni. De der er færdigvaccineret pt. er primært dem på 65+, sårbare samt personale på sygehuse etc.
 
London Gatwick virker fortsatt være veldig hardt rammet, i dag teller jeg såvidt jeg får ut av FR24 kun 15 avganger fra flyplassen
 
Frankfurt gjenåpner den nordvestre rullebanen (07L/25R) fra 1 juni

https://www.aviation24.be/airports/...-reopen-northwest-runway-07l-25r-from-june-1/

On Tuesday, June 1, the Northwest Runway (07L/25R) at Frankfurt Airport (FRA) will recommence operations. Fraport – the company that operates Frankfurt Airport – has decided to reopen the runway in anticipation of a rise in aircraft movements this summer. These expectations are backed by the forecasts issued by Eurocontrol, the European air traffic coordination agency.
 
Når anbefaling mot unødvendige innenlandsreiser bortfaller fra 27 mai, så vil det trolig være positivt for innenrikstrafikken her i landet
 
Back
Top