Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Det blir sikkert utvidet samarbeid med SNCF (Det franske jernbaneselskapet). Paa kortere innenriksruter som Lyon - Paris er det nok ikke mange som ikke skal videre med fly. Litt lengre ruter som fra Paris til Marseille og Nice tar toget over 3 timer, og kan vaere langt dyrere enn aa fly. Jeg er usikker paa hvor lang tid toget tar til Bordeaux og andre stoerre franske byer, men trolig over 3 timer.

Frankrike har egentlig et imponerende stort rutenett innenriks, til aa vaere et ganske kompakt land med et godt tognett. Tognettet er dog ganske sentrert til og fra Paris og skal man f.eks, fra Lyon til Bordeaux er det langt lettere aa fly.

Som du er inne på så er jo nettet av hurtigtog dårlig hvis man ikke skal til/fra Paris, samtidig som det har visst seg, i hvertfall for Air France, at det har vært vanskelig å tjene penger på disse rutene


Men det er også viktig for Air France å kunne tilby innenriksfeed til deres nettverk ut av Paris. Da er det ofte lite hensiktsmessig å gå over på tog, men mindre det er snakk om en kort tur og toget faktisk går fra flyplassen.

Faller denne feeden bort så er det ikke slik at trafikken forsvinner, men den vil heller gå via andre hubber som AMS, FRA, etc, hvilket det heller ikke er sikkert franskmennene ønsker
 
Som du er inne på så er jo nettet av hurtigtog dårlig hvis man ikke skal til/fra Paris, samtidig som det har visst seg, i hvertfall for Air France, at det har vært vanskelig å tjene penger på disse rutene


Men det er også viktig for Air France å kunne tilby innenriksfeed til deres nettverk ut av Paris. Da er det ofte lite hensiktsmessig å gå over på tog, men mindre det er snakk om en kort tur og toget faktisk går fra flyplassen.

Faller denne feeden bort så er det ikke slik at trafikken forsvinner, men den vil heller gå via andre hubber som AMS, FRA, etc, hvilket det heller ikke er sikkert franskmennene ønsker


Sant, men det går alt mange TGV‘er til CDG. Jeg er litt spent på hvordan det blir for ORY som betjener endel destinasjoner som ikke finnes fra CDG og som ikke har gode togforbindelser med provinsene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Easyjet varsler store kutt. Ansatte skål reduseres med 30% og flåten skål minskes med 51 fly
 
Easyjet varsler store kutt. Ansatte skål reduseres med 30% og flåten skål minskes med 51 fly

Det kuttet på 51 fly inkluderer fly de ikke har mottatt enda. De sier 51 fly mindre enn hva som var planlagt ved årsslutt i 2021. Såvidt jeg har hørt fra bekjente der er planen en faktisk reduksjon på ca. 30 fly fra nåværende antall.

Hele deres melding til markedet finnes her http://otp.investis.com/clients/uk/easyjet1/rns/regulatory-story.aspx?cid=2&newsid=1393257
 
Ängelholms flygplats tvingas lägga ner. Idag är den i privat ägo (PEAB) men coronaviruset har gjort det omöjligt att driva den vidare. Blir intressant om kommunerna och regionen kliver in för att ta över driften eller om det här innebär slutet för flygförbindelser till nordvästra Skåne. Det blir en och annan tur på ARN/BMA-AGH per år för egen del så personligen hoppas jag flygplatsen får vara kvar även i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/peab-lagger-ner-driften-av-angelholms-flygplats
 
Oversikt fra Eurocontrol over de travleste rutene i form av frekvens hittil i mai. Mye norsk innenriks

193d222e76acc123d0c31253f3b3f5d6.jpg
 
Leser fra Reuters at Etihad sier opp 1200 ansatte, parkerer A380 for godt, og vurderer å ikke operere A350ene din har bestilt.

https://www.reuters.com/article/hea...1IZeBIFqDYLAE1_51_SGBljxGLsypoHBhGTH5rVaxUEe8

Dette visste seg å være rykter, da de selv sier A380 skal tilbake i trafikk. Og A350 maskinene skal også etterhvert tas i bruk

https://www.executivetraveller.com/news/etihad-airbus-a380-a350

Etihad Airways says it has no plans to ditch its flagship Airbus A380s and remains "committed to the delivery" of the Airbus A350-1000, although "the global network" is under review in light of the impact of the coronavirus on worldwide travel demand.
 
Korona gjør tydeligvis at noen nye ruter starter. Nesten 10 år etter CSA solgte sin siste slot på LHR til BA for €15 mill, så starter de opp en daglig flight PRG-LHR.
Tipper de har fått låne eller leie en slot til en billig penge, slik at ruten eventuelt forsvinner når trafikken normaliseres

https://www.routesonline.com/news/3...-resumes-london-heathrow-from-late-june-2020/

CSA Czech Airlines from late-June 2020 is resuming Prague – London Heathrow service, scheduled to commence on 25JUN20. The Skyteam member previously served this route until October 2010. Boeing 737-800 aircraft will operate this route on daily basis.
 
Flyparkering i Sørøst-Asia under regntiden.

Årets monsoon er på vei, og det kan bli mer krevende å flytte maskiner.

https://www.bangkokpost.com/world/1...-risk-of-damage-as-asias-storm-season-arrives

Hong Kong International Airport, home to Cathay Pacific Airways Ltd and Hong Kong Airlines, said it had 150 planes parked and precautionary measures had already been carried out for most as part of typhoon season preparations.

The measures include fuelling up the planes to make them heavier, tying weights to nose gear, adding weight in the cargo hold, putting double chocks on aircraft wheels and flying planes to other airports, the airport operator said.
 
Leser fra Reuters at Etihad sier opp 1200 ansatte, parkerer A380 for godt, og vurderer å ikke operere A350ene din har bestilt.

https://www.reuters.com/article/hea...1IZeBIFqDYLAE1_51_SGBljxGLsypoHBhGTH5rVaxUEe8

Etihad sier nå at ikke bare skal A380 maskinene deres tilbake i trafikk etterhvert, men de planlegger ta levering av alle 20 A350-1000 i bestilling, hvor 4 er levert og har stått lagret siden de ble levert i fjor

https://www.ch-aviation.com/portal/news/91550-etihad-airways-committed-to-a380s-a350s

Etihad Airways (EY, Abu Dhabi Int'l) remains committed to the further operation of its A380-800 quadjets and does not want to cancel its forthcoming A350-1000s, a spokesperson told the Executive Traveller.
 
Airbus forsøker få [europeiske] myndigheter til å etablere en slags vrakpantordning for gamle fly, for å få disse vraket og etterspørselen etter nye fly forbedres

https://www.telegraph.co.uk/busines...government-consider-airline-scrappage-scheme/

Airbus asks Government to consider 'airline scrappage scheme'


Også har Swissport Belgium, som blant annet handler Brussel Airlines i BRU, erklært seg konkurs

https://www.aviation24.be/ground-ha...les-for-bankruptcy-nearly-1500-jobs-at-stake/

This morning, the management of Swissport Belgium (Swissport Belgium SA/NV and Swissport Belgium Cleaning SA/NV) filed for bankruptcy, the ground handler said in a statement. Next to Aviapartner, both companies are handling nearly all ground activities at Brussels Airport
 
Last edited:
Trafikken stiger innenlands i USA. Delta vil ha dobbelt så mange fly i aktiv trafikk i juli som i mai.

https://airwaysmag.com/airlines/del...wTAeisynCrLekHMiaLvuLckyvflKuAiiuTwYsviPxtWtc

So far, it appears that Delta is only reactivating parked Boeing 737-900ERs and Airbus A321s at this time.

While Delta is not replicating the aggressive strategy used by American Airlines of operating 55% of its 2019 domestic schedule in July, the airline will be adding significant domestic capacity in July
 
Ser både British Airways, Ryanair og easyJet vil forsøke ta britiske myndigheter til retten og den 14 dagers karantenen for innreisende de nå innfører
 
Ser både British Airways, Ryanair og easyJet vil forsøke ta britiske myndigheter til retten og den 14 dagers karantenen for innreisende de nå innfører

O'leary har jo et poeng. Karantene når de kommer hjem til bopel. Burde gjort som Australia, rett i karantenehotel, selv om du bor 10 meter fra flyplassen
 
Back
Top