Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Det var en rolig periode på dagen, så jeg så ikke mer enn 7-8 diversions. Og de fleste kom tilbake.
 
SIA maskiner parkert i Alice Springs, Australia.

SIA_alice.jpg


Kilde: Steve Strike Facebook. Google Maps link
 
Air Canada faser ut 80 fly umiddelbart

. Det kanadiske flyselskapet Air Canada har valgt å fase ut 80 fly fra sin flåte. Selskapets ledelse sier det vil ta minst tre år å komme tilbake til 2019 nivået, dermed er det nå for mange fly som vil bli stående på bakken også etter koronapandemien.

Flyselskapet velger nå å fase ut samtlige Airbus A319, Boeing 767 og Embraer 190 fly. Flere av disse er allerede levert tilbake til leasingselskap eller fløyet til en opphugger.

https://www.hangar.no/air-canada-sender-80-fly-ut-av-flaten-permanent/
 
Har noen av flyselskapene som flyr innenlands i Norge sagt at (og i tilfelle fra når..?) de vil etterleve denne, spesielt med tanke på "ledig sete ved mellom passasjerer"-rådet?

Har de noe valg ?

Hørte om et stappfullt fly fra Trondheim til Stavanger på mandag. Utfordringen i tidligfasen er vel at de ikke kan nekte folk som allerede har billett å få plass. Så var det visstnok mange ombord som hadde blitt booket om fra kansellerte avganger på søndag.
 
Har noen av flyselskapene som flyr innenlands i Norge sagt at (og i tilfelle fra når..?) de vil etterleve denne, spesielt med tanke på "ledig sete ved mellom passasjerer"-rådet?



WF sendte melding for å få frivillige til å booke seg om på flighter som var over 50%. Ingen vil imidlertid bli tvunget til å stå av.
 
Da kommer det a380 frakter alikvel da (bare midlertidig)

. Lufthansa Technik’s new technical and engineering services for temporary operational changes from passenger to cargo aircraft have met with great interest in the aviation market. A special highlight is the support of the operational change of a first Airbus A380 of an undisclosed customer with which Lufthansa Technik has now been awarded.

https://aeronewsglobal.com/lufthans...st-airbus-a380-passenger-to-cargo-conversion/
 
Hørte om et stappfullt fly fra Trondheim til Stavanger på mandag. Utfordringen i tidligfasen er vel at de ikke kan nekte folk som allerede har billett å få plass. Så var det visstnok mange ombord som hadde blitt booket om fra kansellerte avganger på søndag.


En annen uforusigbarhet er hvor mange som faktisk dukker opp. Har hatt opptil 70% no-show på enkelte flygninger, men tror at det ikke er lange stunden før hvermansen og får ledig midtsete både på DY/SK og luksus på WF med egen 2 seter
 
Han tør ikke sette en dato for når reisende ikke risikerer å havne på et fullt fly igjen, men legger til at de jobber for å unngå at for mange tar samme fly.

– Det har vi gjort, men det er lengre mellom flyene. Når det er sagt er det ikke ekstremt fulle fly.

– Det er vanskelig å sette en dato for det. Det kan være en full avgang på fredag om 14 dager.

Ledig midtsete blir tydeligvis en toppsak på VG fremover nå, dog høres det ikke ut som Knut Morten Johansen vil si at det blir ledig midtsete garanti.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...n-vaere-en-full-avgang-paa-fredag-om-14-dager

Jeg lurer på hvem som skal sponse de ledige midtsetene, vil staten kompensere dette eller skal det hentes inn i billettprisen?
 
Ledig midtsete blir tydeligvis en toppsak på VG fremover nå...
Jeg tipper at alle reiser seg og står tett i tett i midtgangen uansett om flyet er fullt eller ikke, i det setebeltet skiltet skrues av uansett. (Noen må jo bare leke politi og komme i pressen...)
 
Jeg tipper at alle reiser seg og står tett i tett i midtgangen uansett om flyet er fullt eller ikke, i det setebeltet skiltet skrues av uansett. (Noen må jo bare leke politi og komme i pressen...)

Det stemmer bra, uansett hvor lite folk det er om bord.
 
Virgin Atlantic sier opp 3000 av sine 10000 ansatte og stenger ned all aktivitet på Gatwick. Selskapet ønsker imidlertid å returnere dit når etterspørselen øker igjen.
Virgin Atlantic has announced it is to cut more than 3,000 jobs in the UK and end its operation at Gatwick airport. Virgin Atlantic also said it will move its flying programme from Gatwick to Heathrow. It said it intended to keep its slots at Gatwick "so it can return in line with customer demand".

https://www.bbc.com/news/business-52542038
 
Back
Top