Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Re: SAS Kina-ruter

Ser ut som bookingene nå er så svake at SAS gjør det samme som blant annet Lufthansa og deres datterselskaper, British Airways etc: stenger midlertidig rutene til Kina. Ser ikke ut som det er mulig å booke noe i februar

Jeg har en booking til Kina i begynnelsen av februar. Da jeg bestilte var det bare et par ledige seter helt bak i business. Jeg plasserte meg på 8H. De siste dagene har det blitt flere og flere ledige seter. Jeg flyttet meg til mitt favoritt sete 2A. Turen blir nå mest sannsynlig satt på hold

Ser ut som bookingene nå er så svake at SAS gjør det samme som blant annet Lufthansa og deres datterselskaper, British Airways etc: stenger midlertidig rutene til Kina. Ser ikke ut som det er mulig å booke noe i februar

Hmm. Så dette jeg også da jeg skulle gjøre en prøvebooking til Shanghai i går kveld. Virker som om systemet fikk litt hikke da det dukket opp priser - men da jeg klikket meg videre kom det en melding om at det ikke var ledige seter i noen klasser. Noen som har sett noen offisiell uttalelse om dette?

Det er jo ikke helt riktig, både Lufthansa gruppen og BA har innstilt alle sine ruter. Derimot bekreftet Knut M Johansen i går at SAS ikke kommer til å innstille noen av sine flyvninger mellom Danmark og Kina.

Så får vi heller se hvor lenge det varer....

Det er jo ikke helt riktig, både Lufthansa gruppen og BA har innstilt alle sine ruter. Derimot bekreftet Knut M Johansen i går at SAS ikke kommer til å innstille noen av sine flyvninger mellom Danmark og Kina.

Så får vi heller se hvor lenge det varer....

Det er fra i går formiddag og ting er endret siden da. Selv om ikke noe er offisielt uttalt fra SAS, så har de nullet ut bookingmuligheter til Beijing og Shanghai

Attachments

• SASPEK.PNG
    SASPEK.PNG
    16.4 KB · Views: 851

Det er fra i går formiddag og ting er endret siden da. Selv om ikke noe er offisielt uttalt fra SAS, så har de nullet ut bookingmuligheter til Beijing og Shanghai

Det kan du godt spekulere i, men det har pt. aldri blitt kommunisert at sas innstiller flyvninger på lik linje som andre aktører.

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken

Kabinansatte i Air France krever av selskapet at de innstiller alle flygninger til Kina, sier representanter for de ansatte til Reuters. Air France flyr fortsatt til Kina, men har redusert antall flygninger som følge av virusfrykten.
melder VG.no

Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken

Det kan du godt spekulere i, men det har pt. aldri blitt kommunisert at sas innstiller flyvninger på lik linje som andre aktører.

Følte det i grunn ikke var så mye spekulasjon. Hva man faktisk gjør er jo i grunn viktigere enn når det kommuniseres

Uansett: offisielt stopp i flyvninger til PEK og PVG frem til 9 februar, men selger heller ikke billetter for februar.
HKG opereres som planlagt

https://www.sasgroup.net/en/information-regarding-sas-flights-to-and-from-china/

After evaluating the situation in China regarding the Coronavirus, SAS has decided to suspend all flights to and from Shanghai and Beijing, as from tomorrow Friday 31st January, until February 9th.

Forutsatt at det går en del fisk på SK-baljene til Kina, blir det vel noe redusert eksport av fisk den veien som følge av at SK kansellerer?

Det skal evakueres europeere i helgen, muligens inkludert nordmenn, og Hi Fly har tatt på seg oppdrager med sin A380.

https://onemileatatime.com/hi-fly-a380-wuhan/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

Well, Hi Fly has found a one-off A380 customer, as the plane will be flying to Wuhan in order to help Europeans evacuate. The routing here is interesting, as the A380 will fly from Paris to Hanoi to Wuhan to Paris, leaving tomorrow morning and getting back to Paris on Saturday morning. The plane will just have brief connections in Hanoi and Wuhan.

Det er slettes ikke sikkert HKG fortsetter med SAS ifølge diamantmailen. De anbefalte meg å vente litt med å endre en flyging til de visste mer hva som skjer med HKG. Dette var i ettermiddag.

SAS kansellerer til Kina

SAS kansellerer til Beijing og Shanghai fra 31. Januar, som følge av det alvorlige virus-utbruddet. I første omgang i 10 dager. Ruten til Hong Kong vurderes fortløpende.

Hvilke flyselskaper har kansellert reiser til Hong Kong så langt? Mener jeg hørte BA hadde gjort det?

Hvilke flyselskaper har kansellert reiser til Hong Kong så langt? Mener jeg hørte BA hadde gjort det?

Nei, BA flyr fortsatt til HKG

De som vel har kansellerte er vel primært de amerikanske såvidt jeg har sett. Men de har jo slitt med HKG rutene de siste halve året

American Airlines pilots' union sues to halt China flights

The union representing American Airlines' 15,000 pilots is suing the company in an effort to stop flights to and from China.

In a lawsuit filed in Texas, the Allied Pilots Association is seeking a temporary restraining order to immediately stop US-China service, citing "serious, and in many ways still unknown, health threats posed by the coronavirus."

American Airlines operates about 56 monthly flights between Dallas/Fort Worth International Airport and China, according to the union.

"We estimate that as many as 300 passengers and crew travel to DFW alone from Chinese cities on each American Airlines flight,” said Eric Ferguson, the union's president. “To us, that level of risk is unacceptable."

American Airlines has previously said it will cancel flights between Los Angeles and China from February 9 to March 27, noting a "significant decline in demand."

In a statement, American Airlines said it is aware of the lawsuit and is in close contact with public health officials "to make sure we are taking all necessary precautions for our customers and team members."

"We will continue to monitor the situation and make any updates as needed," the company said.
https://www.ft.com/content/403e6677-842e-3e92-9f7b-fa2a5f760ae0

17:59Vemund Anke Garden
AMERIKANSKE FLYSELSKAP STANSER KINA-FLYGINGER
Delta Airlines og American Airlines suspenderer alle flyginger mellom USA og Kina, melder AP.

American Airlines vil starte suspensjonen fredag, og lar den vare til 27. mars, mens Delta ikke stopper flygingene før 6. februar for at personer i Kina skal komme seg hjem. De vil ikke åpne flygingene før 30. april.
Melder vg.no

Back