Copenhagen Connected - en ruteudviklingsfond tager form

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Billund har ikke brug for en ruteudviklingsfond. Derimod har Jylland brug for en lufthavnsudviklingsfond. Skulle man gøre noget reelt ved Billund, bør der vel være en jernbaneforbindelse til banen op gennem Østjylland.

Og her kan jeg ikke lade være med at tænke, hvordan det ville se ud, hvis man i Jylland havde samlet sig om en international lufthavn i Århus med togforbindelse op gennem Østjylland og mod vest. (Jaja, drømmer lidt).

Lars

Billund har ikke brug for en ruteudviklingsfond. Derimod har Jylland brug for en lufthavnsudviklingsfond. Skulle man gøre noget reelt ved Billund, bør der vel være en jernbaneforbindelse til banen op gennem Østjylland.

Og her kan jeg ikke lade være med at tænke, hvordan det ville se ud, hvis man i Jylland havde samlet sig om en international lufthavn i Århus med togforbindelse op gennem Østjylland og mod vest. (Jaja, drømmer lidt).

Lars
Korrekt der burde være jernbane til BLL - oplagt ville være at forbinde den til enten Give/Jelling og Kolding.

Mener faktisk, at der engang var spor fra Bramming over Grindsted til Billund, måske de kunne revitaliseres og "rettes" ud til Billund

Kiggede på kortet. Det for mig oplagte ville være en bane fra et sted mellem Horsens og Hedensted over Jelling til Billund Lufthavn. Herfra evt. indtil selve Billund eller mere direkte til Grindsted og måske videre til Esbjerg. Desuden laves der direktespor i Jelling til/fra Herning.

Med relativt få afgange fra lufthavnen pr. time kunne man give Esbjerg, Fredericia, Herning, Holstebro, Horsens, Kolding, Odense, Vejle og Århus direkte tog 1-2 gange pr. time.

Lars

Lars

lufthavnsudviklingsfond? Der findes 7 lufthavne i Vestdanmark de 5 i på offentlig støtte, skulle der så være plads til 1 mere? En Lufthavnsafviklingsfond ville nok være mere passende. Erhvervslivet sukker efter direkte ruter for at undgå omvejen over CPH, rent tidsspille siger de fleste virksomheder.
http://www.cotra.dk/cms.cfm?nPageNo=15971
En international lufthavn i Århus? Og hvem skulle så betale og drive den?
Er 2 lufthavne ikke nok? Med Billund og Aalborg er der ikke ret mange steder i Vestdanmark der vil få mere end Max 120 km til nærmeste Lufthavn.

Problemet er jo i bund og grund at Billund er "fejlplaceret" - dels i forhold til at samle et optimalt passagergrundlag i det jyske og dels i forhold til infrastruktur og udbygning af denne.

Jernbane og motorvej til Billund ville skulle bygges mere eller mindre udelukkende for Billund Lufhavns skyld og med tanke på det faktiske passagertal fra BLL, kan man vel diskutere om den nødvendige investering står mål med effekten. Jeg tror det ikke og med tanke på at det ikke er sket endnu, er der måske andre som er nået til samme konklusion og i stedet ønsker at benytte pengene på steder hvor ny infrastruktur vil have større gavn.

Men hvem ved, måske der om 40-50 år er jernbane og motorvej til BLL?

lufthavnsudviklingsfond? Der findes 7 lufthavne i Vestdanmark de 5 i på offentlig støtte, skulle der så være plads til 1 mere? En Lufthavnsafviklingsfond ville nok være mere passende. Erhvervslivet sukker efter direkte ruter for at undgå omvejen over CPH, rent tidsspille siger de fleste virksomheder.
http://www.cotra.dk/cms.cfm?nPageNo=15971
En international lufthavn i Århus? Og hvem skulle så betale og drive den?
Er 2 lufthavne ikke nok? Med Billund og Aalborg er der ikke ret mange steder i Vestdanmark der vil få mere end Max 120 km til nærmeste Lufthavn.
Med lufthavnsudvikling mener jeg også en underforstået lufthavnsafvikling. Ja, der er alt for mange lufthavne i Jylland, så spørgsmålet er, om en replacering ikke ville være på sin plads?

Skulle jeg replacere de danske lufthavne vest for Storebælt, ville der være en i Odense, Århus, Aalborg og Esbjerg samt evt. Sønderborg.

Århus skulle være den store lufthavn, mens Odense, Aalborg og Esbjerg har lidt indenrigs, charter og lavpris. Dertil off-shore i Esbjerg og flybaser i Odense og Aalborg.

Billund, Tirstrup, Vojens og Karup kunne man derimod droppe.

Lars

Problemet er jo i bund og grund at Billund er "fejlplaceret" - dels i forhold til at samle et optimalt passagergrundlag i det jyske og dels i forhold til infrastruktur og udbygning af denne.

Jernbane og motorvej til Billund ville skulle bygges mere eller mindre udelukkende for Billund Lufhavns skyld og med tanke på det faktiske passagertal fra BLL, kan man vel diskutere om den nødvendige investering står mål med effekten. Jeg tror det ikke og med tanke på at det ikke er sket endnu, er der måske andre som er nået til samme konklusion og i stedet ønsker at benytte pengene på steder hvor ny infrastruktur vil have større gavn.

Men hvem ved, måske der om 40-50 år er jernbane og motorvej til BLL?
Så dere er like trege til å bygge motorvei og jernbane som oss nordmenn??:headbang

Så dere er like trege til å bygge motorvei og jernbane som oss nordmenn??:headbang
Jernbaner ja, måske endnu mere. Men vi får da en ny til Ringsted.

Motorvejer tror jeg nok vi må sige, at vi bygger mange af i Danmark, bare ikke til Billund. Men Herning, Sønderborg og Svendborg derimod... (og ja, nok lidt overflødige!)

Lars

Er det bare jeg som forbauser meg over om at man må "skape" markedet selv?

Det handler vel mere om at stimulere og udbygge markedet, hvilket vel er et ganske kendt fænomen når vi snakker marketing.

At starte nye ruter er forbundet med økonomisk risici og det er jo netop derfor at alle lufthavne tilbyder incentives for nye ruter i en vis periode - det er for at stimulere vækst og så at sige dele risikoen med flyselskaberne.

Jernbane og motorvej til Billund ville skulle bygges mere eller mindre udelukkende for Billund Lufhavns skyld og med tanke på det faktiske passagertal fra BLL, kan man vel diskutere om den nødvendige investering står mål med effekten.

Nej, problemet hedder Vejle Fjord Broen, et sted hvor der snart ikke kan presses mere trafik igennem og udvidelse er ej muligt, Vejle Ådal er fredet, derfor vil en kommende aflastnings motorvej skulle placeres tæt ved Billund.
De 14 km jernbanespor der mangler til lufthavnen i Billund, kan staten næppe finde, så lang tid de har særinteresser i både SAS og Kastrup Lufthavn.

Nej, problemet hedder Vejle Fjord Broen, et sted hvor der snart ikke kan presses mere trafik igennem og udvidelse er ej muligt, Vejle Ådal er fredet, derfor vil en kommende aflastnings motorvej skulle placeres tæt ved Billund.
De 14 km jernbanespor der mangler til lufthavnen i Billund, kan staten næppe finde, så lang tid de har særinteresser i både SAS og Kastrup Lufthavn.
Der er næppe et reelt grundlag for motorvej og jernbane til Billund. Lufthavnen har ca. 10-15 pct. af den trafik der er i København.

Jernbanemæssigt er der fra København tog hvert tiende minut plus lidt fjerntog. En stor del af passagerne i Øresundstogene har dog intet med lufthavnen at gøre. For dem er det bare et "tilfældigt" stop på ruten. Metroen ender derude, her er der en del internt omstigende til jernbanen, og overfyldt er metroen ikke helt derude. Metroen er også ombygget godsbane på det sidste stykke, så en lavbudget-metro. Selv hvis alle passagerne til Billund Lufthavn tog toget, tror jeg ikke en jernbane derud ville være rentabel.

Motorvejen til København indgår igen som en del af en forbindelse til Sverige, og blev først færdigbygget i den forbindelse. Samme om igen, tror ikke en motorvej er rentabel til Billund for samfundet, og slet ikke både den og en jernbane.

Skal en jysk lufthavn have bane, skal det enten være en meget kort strækning som i Aalborg, eller indgå som en mellemstation på en ny eller eksisterende bane.

Lars

Problemet med mange af de vestdanske lufthavne er at de reelt er bygget som lufthavne for cirkus mili. (Royal Danish Airfarce) - det gælder (AAR, AAL, KRP, og SKS).
Med undtagelse af AAL ligger de elendigt i forhold til oplandet for den civile trafik. Ud fra den optik burde de lukkes ned (SKS, er reelt ophørt med at være civil lufthavn).
Af de resterende Vestdanske lufthavne, er ODE og TED er reelt i fare for at blive nedlagt, SGD overlever alene fordi NBQI har hovedkontor der. EBJ lever af helikopterne, der reelt set ligeså godt kunne flyve fra en plads nede på havnen hvor deres kunder alligevel bor (eller fra BLL)
Tilbage er så BLL der så godt og vel har vist sin eksistensberettigelse.

Reelt vil det være umuligt at bygge en ny lufthavn på bar mark et sted i Jylland, der vil være alt for mange NIMBY'er der vil protestere (bare se hvor lang tid der gik med at planlægge den nye AAR lufthavn - der nu endeligt er droppet.)

Så reelt set burde vi nok beslutningen om at VestDanmark kun skal have to civile lufthavne (AAL og BLL), og så indrette resten af trafikken omkring dem.

Det vil sige letbane til AAL, som der allerede planlægges.
I forhold til BLL, vil de sige at jernbanen føres frem både nord- og sydfra, samt at der laves bedre vejforbindelse sydfra. (Nordfra er det ok med motortrafikvej/motorvej fra Horsens over Give)

Hold nu op med de konspirationsteorier - der er ingen sammenhæng mellem manglende jernbane til Billund og så ejerskabet af CPH. Om der så bygges både jernbane og motorvej i alle retninger fra BLL har det jo ingen betydning for CPH eller udviklingen af denne.

Hold nu op med de konspirationsteorier - der er ingen sammenhæng mellem manglende jernbane til Billund og så ejerskabet af CPH. Om der så bygges både jernbane og motorvej i alle retninger fra BLL har det jo ingen betydning for CPH eller udviklingen af denne.

Nu er det sådan at alle de år hvor jeg har interesseret mig for lufttrafik, har jeg været i flæsket på flere politikere om dette emne, der er flere der har givet udtryk for at det faktisk er noget om det. bla. en gammel trafikminister fra Vejle.
Så det er ikke noget jeg selv har opfundet. At du så har en anden mening er vel fair nok.

Nu er det sådan at alle de år hvor jeg har interesseret mig for lufttrafik, har jeg været i flæsket på flere politikere om dette emne, der er flere der har givet udtryk for at det faktisk er noget om det. bla. en gammel trafikminister fra Vejle.
Så det er ikke noget jeg selv har opfundet. At du så har en anden mening er vel fair nok.
Jeg kan nu heller ikke se, at der kan være en sammenhæng. København og SAS vil ikke mærke meget til jyske lufhavnsforhold. Tror årsagen til de ikke helt optimale forhold er mere jysk. En stor bunke lokalpatriotisme omkring den lokale lufthavn (og ja, jeg oplevede den i Esbjerg). At bruge nabobyens lufthavn er noget nær umuligt, så hellere København.

Hvis ALLE jyske kommuner kunne blive enige om EN lufthavn med tilhørende bane og motorvej, så ville der nok ske noget ret hurtigt. Men hvem kan forestille sig Vejle og Aalborg kunne samarbejde om det samme projekt?

Havde man en lufthavn med Jylland som opland, kunne man sikkert få et fornuftigt rutenet til alle større erhvervs- og fritidsdestinationer i Europa.

Lars

CPH melder sig nu i debatten om Copenhagen Connected:

København og Øresundsregionen er for ukendt i udlandet. For at tiltrække flere turister og flere internationale investeringer er Københavns Lufthavn gået sammen med en række offentlige interessenter og private virksomheder på begge sider af Øresund om at forbedre markedsføringen af regionen i udlandet. Dermed er der ikke tale om statsstøtte til Københavns Lufthavn som påstået i visse medier.

CPH støtter regionen

Bullshit aka spin.
Fakta er, at ejeren af lufthavnen trækker store beløb ud af lufthavnen, mens staten via forskellige pengekasser med andre navne giver driftstøtte til lufthavnen,staten giver penge til ganske almindelige markedsføringsopgaver.

Det er virkelig en stinker det her.

Back