Der en del tiltag i gang i øjeblikket hvad angår Københavns Lufthavn. Seneste skud på stammen er en ruteudviklingsfond som der et stykke tid har været snak om fra politisk hold. Det tyder på at finansieringen er ved at være på plads, således at projektet kan blive igangsat.
Foreløbigt forventes budgettet at være på 200 mio. kr. over den 4-årig periode som projektet indtil videre er berammet til. Endnu har der ikke været en offentlig annoncering af projektet, men det forventes at komme snart. Der er dog allerede materiale tilgængeligt som beskriver den overordnede målsætning og ambition med projektet - og den er ganske høj må man konstatere.
Overordnet set er det intentionen at der fokuseres på tre ben:
Specielt tiltrækning af nye flyruter er specielt interessant i mine øjne. Den helt konkrete ambition er at opnå følgende inden for den 4-årige periode:
Målsætningen er ambitiøs og personligt vil jeg anse det som en betydelig succes hvis man når blot halvdelen af ovenstående. I tillæg til de 200 mio kr. i fonden vil Københavns Lufthavns incitamentsprogram desuden bidrage med rabatordninger der forventes at udgøre et beløb i størrelsen 250-300 mio kr. over den 4-årige periode. Så der ser ud til at være finansielle midler til rådighed som gør det realistisk, at fonden kan gøre en forskel og være en væsentlig driver for ruteudviklingen på CPH.
Det bliver spændende at følge dette arbejde og se hvilke konkrete tiltag det udmønter sig i over de kommende år.
Uddybende information kan læses på side 2-15 i nedenstående pdf dokument fra Vækstforum Hovedstaden.
http://www.regionh.dk/NR/rdonlyres/2825219F-7E79-4F9A-800B-8BA9C842656F/0/Samletdagsorden091126.pdf
Foreløbigt forventes budgettet at være på 200 mio. kr. over den 4-årig periode som projektet indtil videre er berammet til. Endnu har der ikke været en offentlig annoncering af projektet, men det forventes at komme snart. Der er dog allerede materiale tilgængeligt som beskriver den overordnede målsætning og ambition med projektet - og den er ganske høj må man konstatere.
Overordnet set er det intentionen at der fokuseres på tre ben:
- Styrkelse af den fortsatte efterspørgsel og dermed sikring af eksisterende
netværksbærende ruter til og fra København .- Tiltrækning af nye internationale ruter fra internationale gateways på vigtige økonomiske vækstmarkeder.
- Rammevilkår. Etablering af forum for viden og strategi for regulering og andre vilkår af betydning for den internationale flyforsyning.
Specielt tiltrækning af nye flyruter er specielt interessant i mine øjne. Den helt konkrete ambition er at opnå følgende inden for den 4-årige periode:
Det kontante mål er at medvirke til at etablere 10 nye flyruter fra internationale – primært interkontinentale - destinationer, som anses for væsentlige for Hovedstaden samt øvrige Øresundsregion og Danmark. Til sammenligning har København i dag beflyvning af 18 – 20 interkontinentale destinationer – afhængig af årstiden. Åbningen af 10 nye ruter med daglig flyvning forventes at skabe en omsætning på godt 800 mio. kr. om året.
Målsætningen er ambitiøs og personligt vil jeg anse det som en betydelig succes hvis man når blot halvdelen af ovenstående. I tillæg til de 200 mio kr. i fonden vil Københavns Lufthavns incitamentsprogram desuden bidrage med rabatordninger der forventes at udgøre et beløb i størrelsen 250-300 mio kr. over den 4-årige periode. Så der ser ud til at være finansielle midler til rådighed som gør det realistisk, at fonden kan gøre en forskel og være en væsentlig driver for ruteudviklingen på CPH.
Det bliver spændende at følge dette arbejde og se hvilke konkrete tiltag det udmønter sig i over de kommende år.
Uddybende information kan læses på side 2-15 i nedenstående pdf dokument fra Vækstforum Hovedstaden.
http://www.regionh.dk/NR/rdonlyres/2825219F-7E79-4F9A-800B-8BA9C842656F/0/Samletdagsorden091126.pdf