Copenhagen Connected - en ruteudviklingsfond tager form

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Er ikke enig i det - de markedene er veldig forskjellige. Men jeg tror snart vil se at det begynner å skje noe .. kanskje allerede neste vår.

Og situationen i BKK taget i betragtning, så er det vel også en mulighed at de stopper på BKK, hvis situationen udvikler sig yderligere derude og bruger materiel til at starte nye ruter hurtigere end det.

Situationen i BKK skal vel ikke udvikle sig meget mere før folk stopper med at flyve derud. Og med et valg derude til efteråret er der grundlag for meget mere ballade.

Robin Kamark sa at de hadde ett A330 stående ledig på Kastrup som de vurderte å sette inn på en rute. Var spekulasjon om at de skulle erstatte CO på OSL - EWR, men dette var nok uaktuelt.

Nå er det vel ikke opp til SAS å bestemme om Continental skal fly OSL-EWR eller ikke. ;)

Men det er besides the point. Jeg tror gjerne det kan være et marked for de nevnte rutene fra CPH, men jeg ser ikke helt for meg at SAS blir de som fyller markedet. Den strategien som har blitt kjørt til nå bærer ikke akkurat løfter om noe slikt...:rolleyes:

Nå er det vel ikke opp til SAS å bestemme om Continental skal fly OSL-EWR eller ikke. ;)

:

Sselvfølgelig ikke - slik diskuterer man på bakrommet - men CO er i beit for kapasitet - SAS har ledig fly - høres ut som en win-win ...

Sselvfølgelig ikke - slik diskuterer man på bakrommet - men CO er i beit for kapasitet - SAS har ledig fly - høres ut som en win-win ...
Joda, men dette gjelder vel strengt tatt bare frem til fusjonen CO/UA går gjennom. Så vidt jeg vet har UA ørkenen full i fly. Det står vel også noen 763ER der som passer ypperlig til CPH.

Mange av UA's parkerte fly er utgått på leasing, så de er 'borte' uansett. Flåtekabalen til det nye selskapet skal uansett bli interessant lesning ....

Høres litt ut som en "avtale" om markedsdeling, og slikt er nok ikke så lurt å drive på. Jeg tar et lite forbehold om at eventuelle avtaler som er forankret i Star-systemet kan gi åpning for slike samtaler (og CO kan jo helt sikkert hyre inn SK til å fly på f.eks. wet lease, men det er kanskje ikke det det antydes om her).

Dette var vel fremme i Finansavisen i forrige uke, i anledning TAMs inntreden i Star A. Robin Kamark sa at de hadde ett A330 stående ledig på Kastrup som de vurderte å sette inn på en rute. Var spekulasjon om at de skulle erstatte CO på OSL - EWR, men dette var nok uaktuelt.

Men, bra av SAS at de begynner å tenke mer offensivt igjen!

w

Hvilken A330 er det lige SAS har stående ledig på CPH? Så vidt jeg ved udnyttes A330 flåden på 4 stk. fuldt ud - CPH-IAD, CPH-EWR, ARN-EWR, ARN-ORD.

Ja man har en A340 parkeret i Frankrig som muligvis kan komme i spil (den blev bl.a. hentet ind til et par flyvninger i forbindelse med ekstra flyvningerne fra BKK i forbindelse med askeskyen). Derudover er den sidste A340 som er taget ud af drift pt på CPH, men all white og den skal efter sigende ud på en udlejningskontrakt frem til slutningen af 2011.

Interessant artikel om CPHs strategi med at understøtte nye ruter til byer, som allerede har forbindelse fra Kastrup. Strategien får hårde ord med på vejen, blandt andet nævnes det, at det ikke gavner samfundsøkonomien og faktisk forværrer lufthavnens forbindelse til omverdenen, fordi højfrekvente ruter til centrale lufthavne bliver udfordret af lavfrekvente ruter til perifære flyvepladser.

https://www.avisen.dk/ryanair-scorer-millioner-i-rabat-fra-koebenhavns-luf_528016.aspx

Ja, men det havde været endnu mere interessant, hvis artiklen belyste, om de andre selskaber rent faktisk har skåret i kapaciteten til de byer, som Ryanair har fået opstartsrabatter til. Der er skåret ned til London, men det er vist primært EasyJet, der har skåret ned.

Back