Concorde

Magnus

ScanFlyer Blue
Satt og så på air crash investigation: concorde accident nå nettopp. Da slo det meg at jeg må jo spørre om noen av forumistene har fløyet med denne vakre skapningen. Er det forresten noen som vet om det planlegges et lignende flyprosjekt?

Må vel ha vært en fantastisk opplevelse! Hvor mye kostet en sånn tur over dammen da?

Det kom kanskje ikke så klart fram, men det jeg lurer på er om det er noen som vurderer å sette i gang et prosjekt som ligner. Altså produksjon av en supersonic jet.

Jeg visste vel at dette kom til å komme opp. Nei, det ikke noen som "vurderer" å få en Concorde på vingene igjen. Det er noen som drømmer om det, men alle som har gjort noen seriøse vurderinger om hva som skal til, går umiddelbart tilbake til drømmestadiet.

Concorde har flydd for siste gang.

kanskje/kanskje ikke. Mye eksentriske miliarderer som har funnet på mye, som folk sa ikke lot seg gjøre , før så ikke ta fra oss det lille håpet om å få se den vakre fuglen på vingene igjen ;=)

Må vel ha vært en fantastisk opplevelse! Hvor mye kostet en sånn tur over dammen da?

Det var en sinnsyk opplevelse og servicenivået var noe av det beste du kunne få da.
Å få være med på å føle en takeoff av de sjeldne og ikke minst se at jorden er rund, er noe av det jeg husker best. Dette var i 1998 og mange bilder ble ødelagt desverre, så jeg har bare min egen fotografiske hukommelse av turen.

Da slo det meg at jeg må jo spørre om noen av forumistene har fløyet med denne vakre skapningen.

Ja, har flugit LHR-JFK två gånger och JFK-LHR en gång , alla flygningarna , med BA , tog 3 tim. 17 minuter.

Det var en sinnsyk opplevelse og servicenivået var noe av det beste du kunne få da.
Å få være med på å føle en takeoff av de sjeldne og ikke minst se at jorden er rund, er noe av det jeg husker best. Dette var i 1998 og mange bilder ble ødelagt desverre, så jeg har bare min egen fotografiske hukommelse av turen.

Ja, har hørt det samme! Kjedelig at bildene ble ødelagt da, skulle likt å se en TR fra concorde altså! Husker du hvor mye det kostet da? Må jo ha vært ganske kostbart!

[media]http://www.youtube.com/watch?v=Lh06EM_MJac&feature=player_embedded[/media]

Denne filmen er obligatorisk i en Concorde-tråd. Eller hva? :D

kanskje/kanskje ikke. Mye eksentriske miliarderer som har funnet på mye, som folk sa ikke lot seg gjøre , før så ikke ta fra oss det lille håpet om å få se den vakre fuglen på vingene igjen ;=)
Det er selvfølgelig lov til å drømme, men jeg tror du kommer til å bli skuffet. Bare se hvor mange og store problemer det har vært med å få Vulcan XH558 tilbake i lufta og holde henne der. Det er helt astronomiske summer med penger som må til for å holde slike maskiner i lufta, Airbus har uttalt at de ikke er interesserte i å støtte et slikt prosjekt, og det er dårlig med reservedeler. Kanskje, og da med vekt på kanskje, får vi se en som kan taxe, men jeg tror nok aldri vi får se en i lufta igjen. Selv om det hadde vært kult :)

Det er jo lov å undre seg på om Concorde fremdeles hadde vært i rutefart dersom ikke den tragiske ulykken hadde inntruffet?

Var den kommet så langt i livsløpet sitt at prosjektet hadde blitt lagt ned uansett på grunn av kostnader til oppgraderinger og reservedeler? Eller ville prosjektet blitt lagt ned på grunn av f.eks finanskrisen sommeren 2008? Eller av andre årsaker?

Vidar

18.7.1992 - BA (G-BOAE)
17.7.1993 - BA (G-BOAE)
14.9.1996 - BA (G-BOAB)

25.8.1994 - British Aeropspace (Nå Airbus), Filton -
To timer i Concorde-simulatoren som co-pilot sammen med British Airways Concorde Fleet training captain Mike Bannister.

I tillegg har jeg sikkert besøkt den engelske prototypen G-BSST og førproduksjonseksemplaret G-AXDN mer enn 20 ganger. Begge er åpne for publikum.

IMG_2550.jpg

En ukes gammelt bilde fra G-BOAA på East Fortune

Back