• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Comac med widebody - C929

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Dagens Næringsliv skriver:

Dette flyet skal få Boeing og Airbus til å skjelve i buksene
Kina og Russland slår seg sammen for å lage et superfly.

Denne uken etablerte Kina og Russland «China-Russia Commercial Aircraft International Co.» (Craic).

Målet er å utvikle et nytt storfly med to midtganger som skal konkurrere med de mest avanserte flyene fra Boeing og Airbus, henholdsvis 787 Dreamliner og A350 XWB, skriver CNN Money.

Det nye prosjektet får oppbakking fra høyeste nivå: Både Kinas president Xi Jinping og Russlands president Vladimir Putin skrev under på samarbeidsavtalen i juni 2016.

Fortsatt er få detaljer kjent om superflyet, men det vil ha plass til 280 passasjerer i tre klasser og vil neppe komme i luften før om ti år.
 
Re: Comac med widebody

First flight er nå planlagt 2023, med levering i 2025. Flyet er også døpt CR929 og vil være et kinesisk-russisk samarbeid

Bak betalingsmur
http://aviationweek.com/commercial-...m=email&elq2=492f97cb7f43441fa85751c7256e00bc

The scheduled first delivery of the Sino-Russian Craic CR929 widebody airliner has been advanced by two years to 2025, with the first flight now scheduled for 2023. The CR929 will feature a more-electric systems design and cockpit commonality with Comac’s C919
 
Re: Comac med widebody - CR929

Første prototype på på kompositkroppen flyet skal ha en nå laget. Denne skal jeg slik forstår aldri monteres på noe fly, men er mer en prototype for å teste ut produksjonsprosessen av kroppen

https://www.flightglobal.com/news/a...produces-cr929-composite-forward-fuse-454674/

China has produced the first composite forward fuselage prototype for the in-development CRAIC CR929 widebody

getasset.aspx
 
Re: Comac med widebody - CR929

Visstnok jobbet Comac også med en større widebody, i klassen over 929. Da kaldt 939.

https://airlinegeeks.com/2024/05/14/china-s-comac-begins-developing-new-widebody-aircraft/

Chinese aircraft manufacturer COMAC has begun work on a new widebody airliner dubbed the C939. The South China Morning Post, citing unnamed sources, reports that COMAC has already developed design concepts for the jet, but it will still be years before an actual prototype is built
 
Back
Top