CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska

Dag Johnsen

ScanFlyer Gold
OK... foer spekulasjonen starter saa skal jeg si hva jeg vet. En CO B777 (N78005) enrt. NRT til IAH raporterte oljetap i #2 motor og deretter tap av oljetrykk. Flight crewet shuttet ned motoren og landet i Cold Bay Alaska som var "nearest suitable airport" i henhold til ETOPS reglene. 010 er paa vei fra EWR for aa hente passasjerene og to mekanikere er ombord for aa se paa motoren. Vi vet ikke hva som er feil enda men jeg anntar at vi finner det ut straks de kommer fram. Ny motor og et maintnenace team staar klart i EWR om den maa byttes ut. Jeg skal gi dere mere opplysninger naar vi vet mere.

Dag
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

To 777'er i Cold Bay ... LOL! Det maa vaere litt av et syn.
Keep us posted!
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Hva gjør pax`n mens de venter? Er de ombord eller blir det som den gang Delta nødlandet med en MD11 i Alaska - hvor lokalbefolkningen huset pax`n...
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Originally posted by EB


Hva gjør pax`n mens de venter? Er de ombord eller blir det som den gang Delta nødlandet med en MD11 i Alaska - hvor lokalbefolkningen huset pax`n...

Hehe, da blir det trangt, da det ikke bor mer enn 88 sjeler der ..

http://www.fact-index.com/c/co/cold_bay__alaska.html
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Var det ikke SAS eller et oljeselskap som en gang i tiden hadde en annonse som nettopp handlet om Cold Bay, og hvor de gjorde et nummer av at det stort sett var et fåtall mennesker, en haug med isbjørner og en "bensinpumpe" der?
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Falcon, tenker du på den reklamen Airbus kjørte for A340'n på bl.a. Discovery? "Longer range means fewer stops in the middle of nowhere" hvor to karer stod godt innpakka i klær og spilte bordtennis på apron? :alien:
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Good News...! Var akkurat ferdig med en SatCom telefon fra gutta i CDB (Cold Bay) og flyet er fixet. Vet ikke hvor mye dere vet om olje systemet paa en GE90 men vi fant en blokkering av #5 lager (C-sump) oil scavenge tube. Dette er der oljen gaar tilbake til Lube og Scavenge pumpa fra lageret. Oljen kommer fra tanken, blir pumpet til et Lube Supply Filter og saa til olje kjoelern og deretter til Lube Supply systemet som sproyter olje paa lagerene. Deretter blir oljen "sugd" fra sumpen tilbake via Scavenge systemet og retunert til olje tanken. En blokkering av Scavenge Systemet foraarsaker at oljen blir pumpet overboard. Denne motoren kom akkurat fra overhaling hos GE og det ser ut til at noe hadde blokkert dette systemet...? Flyet skal maintenance ferry til EWR hvor vi tar av motoren for videre etterforskning. Vi hadde en B747 freighter klar i EWR for aa fly en ny motor til ANC (Ancorage). Motoren skulle videre med en C-130 til CDB fordi det ikke var noen avlastningsmuligheter fra B747'en i CDB. Dette kunne ha bli dyrt...:)

Dag
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Originally posted by Dag Johnsen


Good News...! Var akkurat ferdig med en SatCom telefon fra gutta i CDB (Cold Bay) og flyet er fixet. Vet ikke hvor mye dere vet om olje systemet paa en GE90 men vi fant en blokkering av #5 lager (C-sump) oil scavenge tube. Dette er der oljen gaar tilbake til Lube og Scavenge pumpa fra lageret. Oljen kommer fra tanken, blir pumpet til et Lube Supply Filter og saa til olje kjoelern og deretter til Lube Supply systemet som sproyter olje paa lagerene. Deretter blir oljen "sugd" fra sumpen tilbake via Scavenge systemet og retunert til olje tanken. En blokkering av Scavenge Systemet foraarsaker at oljen blir pumpet overboard. Denne motoren kom akkurat fra overhaling hos GE og det ser ut til at noe hadde blokkert dette systemet...? Flyet skal maintenance ferry til EWR hvor vi tar av motoren for videre etterforskning. Vi hadde en B747 freighter klar i EWR for aa fly en ny motor til ANC (Ancorage). Motoren skulle videre med en C-130 til CDB fordi det ikke var noen avlastningsmuligheter fra B747'en i CDB. Dette kunne ha bli dyrt...:)

Dag

Hva gjorde dere med pax mens de ventet på nytt fly på en plass som Cold Bay. Etter hva jeg kunne se på nettet er det jo ikke mange som bor der og med bare ett lite motell listet ... ?
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

...og det ble vel ganske mange timer...04:22 ankommst...21:00 avgang .....
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Heisann... Det tok vel 17 timer og lokalbefolkningen stilte opp... :)

Soek under Continental i Anchorage Daily News: http://www.adn.com/alaska/story/5691087p-5623991c.html

Dag
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Cold Bay er vel reservereservelandingsplass for romfergene, er den ikke?
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

N78005.jpg

Og her er N78005 knipset av undertegnede på Manchester International Airport (MAN/EGCC) 4. september i år. Flyet er her på Delta rett før kryssing av nordre rullebane med klarering til Sierra, Tango og holding på Tango 1 før RWY 24L og EWR.
 
Replying to Topic 'CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska'

Flott bilde... :) Nå står hun i EWR for motorbytte og er tilbake i luften til helgen.

Dag
 
Back
Top