City Airline startar Stavanger-Rygge

City Airline bekreftet på facebook siden deres tidligere i dag at ruten ikke skulle legges ned.

Bare leste en kommentar et sted fra Rygge ledelsen om at de flyselskapene som nå oppererer på Rygge er Norwegian og Ryanair. Er vel ikke overraskende om de legger ned ruten. Den gikk midt på dagen som ikke passer for de fleste og kun en avgang

For å si det sånn så er det ingen ting som overrasker noen om hva som skjer på Rygge lengre. Men på en annen side så er jo City nå sammen med Skyways/Cimber,og at det kan skje noe der vil heller ikke komme som en overraskelse.

Greit med oppklaring :)

Du leste en kommentar, ett eller anna sted? Jada, det var en saklig kilde må jeg få si. Men jeg skal la den ligge. Inntil videre er det tre selskap som opererer fra Rygge. Norwegian, Ryanair OG City Airline. Ryanair har lagt ut sitt program for vinteren, mens Norwegian og City Airline avventer. Den som lever får se ;)

Jeg vil tro de avventer Norwegians svar på videre satsning på Rygge, trekker Norwegian seg ut kan man vel ikke utelukke at City satser sterkere på Rygge.
Avinor sine tall for Juli viser at det var 9820 pax innenlands i Juli, dette fordelt på 94 bevegelser gir et snitt på 104 pr bevegelse, noe som viser at grunnlaget er tilstede, kanskje ikke for 737-800 men for en mindre flytype.
Uansett det blir spennende og se

9820 pax fordelt på 104 bevegelser blir 94 pax i gjennomsnitt. Fordelt på to innenriksruter er ikke akkurat det imponerende tall. Men som mange nevner her, City Airline har i samarbeid med Skyways en brukbar flåte til å få til noe på Rygge.

Sleng inn 3 Embraere og fly 2-4 daglige turer fra Rygge til hhv. Trondheim/Bergen/Stavanger også kan man innimellom slenge innom København, Arlanda og andre destinasjoner som ikke er så ille langt unna.

Jeg har aldri sagt det var en kilde. Om du leser hva jeg skrev så husker jeg ikke hvor jeg leste det, men leste det et eller annet sted. Skal se etter det jeg leste imorgen natt for jeg skal ut å reise lørdag morgen så da sover jeg ikke imorgen. Skal finne det å legge ut her. Bare husker ikke i farten hvor jeg fant det.

Når det gjelder innriks så har jo Rygge tre: Bergen, Stavanger og Trondheim. Tallene for tre innriks ruter er dårlig. De må opp for Rygge sin del om de hele tatt skal få ha innriks. Med så stort Ryanair som Rygge har så frykter selskaper å satse. Det samme merket Torp den gangen Ryanair var store der.

Jeg har aldri sagt det var en kilde. Om du leser hva jeg skrev så husker jeg ikke hvor jeg leste det, men leste det et eller annet sted. Skal se etter det jeg leste imorgen natt for jeg skal ut å reise lørdag morgen så da sover jeg ikke imorgen. Skal finne det å legge ut her. Bare husker ikke i farten hvor jeg fant det.

Når det gjelder innriks så har jo Rygge tre: Bergen, Stavanger og Trondheim. Tallene for tre innriks ruter er dårlig. De må opp for Rygge sin del om de hele tatt skal få ha innriks. Med så stort Ryanair som Rygge har så frykter selskaper å satse. Det samme merket Torp den gangen Ryanair var store der.

Det siste stemmer vel ikke helt med hva som virkelig skjedde på Torp ? Det var vel først etter at Ryanair kom at det ble satset på Torp også av andre aktørerer og en så en utvikling fra Norskair med Embrummere og Braathens med F-27 (og 4 passasjerer) Ryanair er en stor krevende kunde, men de genererer masse trafikk og vekst også utenfor sitt eget nedslagsfelt.

Og for en som pendler Oslo Stavanger så opplevde jeg selv at selv DY omtrent la ned Oslo Stavanger i sommer - ofte var første avgang med ledige seter klokken 16:25

Jo de fleste selskapene frykter å satse på en flyplass med et for stort Ryanair. Det har selv Torp ledelsen bekreftet. Det er bekreftet at etter Ryanair kutt så har flere flyselskaper vært enklere å prate med og de har vært mere ivrige til å se på satsing på Torp. Rygge merker jo selv det nå med Norwegian. Norwegian har jo kuttet og kuttet etter Ryanair kom til Rygge og nå nærmer det seg 0 ruter med Norwegian. Kutter Norwegian ut helt så vil Rygge slite om to år i Ryanair forhandlingene. De skal forhandle om 2 år igjen. Da vil Ryanair kreve enda mer når de er alene. De styrer da hele flyplassen og Rygge er avhengig av Ryanair for å overleve. Da vil de gi Ryanair alt som Ryanair krever.

Ble litt rart skrevet det her. Så trøtt. Vært på nattvakt, men du forstår vel hva jeg mener :-)

Jo de fleste selskapene frykter å satse på en flyplass med et for stort Ryanair. Det har selv Torp ledelsen bekreftet. Det er bekreftet at etter Ryanair kutt så har flere flyselskaper vært enklere å prate med og de har vært mere ivrige til å se på satsing på Torp. Rygge merker jo selv det nå med Norwegian. Norwegian har jo kuttet og kuttet etter Ryanair kom til Rygge og nå nærmer det seg 0 ruter med Norwegian. Kutter Norwegian ut helt så vil Rygge slite om to år i Ryanair forhandlingene. De skal forhandle om 2 år igjen. Da vil Ryanair kreve enda mer når de er alene. De styrer da hele flyplassen og Rygge er avhengig av Ryanair for å overleve. Da vil de gi Ryanair alt som Ryanair krever.

Ble litt rart skrevet det her. Så trøtt. Vært på nattvakt, men du forstår vel hva jeg mener :-)

Når jeg ser på hva som har skjedd på Torp etter at Ryanair startet med en 737-200 må jeg si at jeg ikke helt forstår hva du forsøker å komme frem til, historien forteller vel en helt annen virkelighet !

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.861218,10.793922

Det er vel ikke slik at Ryanair kan kreve hva som helst, slik det kan virke som noen tror. Man leker ikke flyplass, selv ikke på RYG...

Var det ikke 595.- RYG-SVG?

Jo, det er laveste pris, men det gjelder jo ikke alle avganger. Hver gang jeg har søkt, også lenge før i tid, har jeg ikke funnet noe til den prisen.

Det er da en helt ok pris!?

850? Når SK får deg overfra OSL til 539 og DY, som egentlig ikke kan sammenliknes, til 2-3-400? Vel, hvis man bor i Østfold, så kanskje.

Ikke særlig dårlig pris det, husk at City Airline ikke er LCC.
Pr. i dag ligger det flere billetter ute til 594,- en vei - så da er det bare å booke.

I tillegg får man seg en tur i en ERJ-135/145.
Vurderer å teste denne ruta, skal prøve å få det til i løpet av sept/okt.

Vet at det ikke er et LCC, det jeg "klaget" på var få tilgjengelige billetter til den prisen du nevner. Fant ofte bare til rundt 800 per vei, som jeg sa. Men ja, hva betaler man ikke for en tur i en ERJ-135/45?;) Ser frem til TR fra turen din!

Last edited:
Dette har vel vært antydet tidligere i tråden, men det ser altså ut som om City Airline legger ned ruten mellom Rygge og Stavanger. Siste avgang blir 28. oktober.

Etter denne datoen overtar Skyways flere av City Airlines ruter, bl.a. Göteborg-Stavanger. De har gjort om på disponeringen av fly og Göteborg-Stavanger-ruten vil i stedet for å være en del av slingen Göteborg-Stavanger-Rygge-Stavanger-Göteborg nå starte i Stockholm og fly Stockholm-Stavanger-Göteborg.

Last edited:
Dette har vel vært antydet tidligere i tråden, men det ser altså ut som om City Airline legger ned ruten mellom Rygge og Stavanger. Siste avgang blir 28. oktober.

Etter denne datoen overtar Skyways flere av City Airlines ruter, bl.a. Göteborg-Stavanger. De har gjort om på disponeringen av fly og Göteborg-Stavanger-ruten vil i stedet for å være en del av slingen Göteborg-Stavanger-Rygge-Stavanger-Göteborg nå starte i Stockholm og fly Stockholm-Stavanger-Göteborg.

Nesten korrekt, maskinen vil faktisk ha nattstopp i Stavanger (og Bergen) fly tur/retur Stockholm, for deretter å fly tur/retur Gøteborg også tur/retur Stockholm igjen.

City Airline sa klart fra til meg at ruten ville fortsette.
Så feil kan man ta.

Men ruten til SVG kommer forhåpentligvis tilbake med DAT eller WF om de starter opp, så jeg bryr meg egentlig ikke så mye at City er forsvinner fra RYG.

Last edited:
Det er nok et passasjer grunnlag for RYG - SVG, men med 1x daglig og håpløse tider er det nok ikke så lett å få ruten til å bli lønnsom.

Back