Cimber legger ned all drift f.o.m. april 2015

1. Flytype - Cimber hadde CRJ-200 som jo er langt dyrere i drift enn en moderne ATR

Dustespørsmål:
Jeg trodde i min enkelhet at et jetfly var mere økonomisk, dog innenfor visse rammer, enn en turboprop??
Eller har ATRene såpass mye bedre totaløkonomi?

Vet ikke, men noen momenter spiller nok inn

1. Flytype - Cimber hadde CRJ-200 som jo er langt dyrere i drift enn en moderne ATR
2. Vise at underleverandører ikke blir automatisk gjennvalgt, men må kjempe for kontraktene

Mulig, og hvis dette er poenget så tipper jeg at JT kommer inn med flere fly.

Dustespørsmål:
Jeg trodde i min enkelhet at et jetfly var mere økonomisk, dog innenfor visse rammer, enn en turboprop??
Eller har ATRene såpass mye bedre totaløkonomi?

ATR72 bruker rundt halvparten av drivstoff på en 500km flight i forhold til jet på samme størrelse. I tillegg har den lavere kapitalkostnad og vedlikeholdskostnad.

Her er hva ATR selv påstår, selvsagt fremsatt for å promotere deres produkt:
2.jpg

Last edited:
Tripfuel på en tur fra f.ex AAR til CPH ligger på ca. 330-360kg afhængig af
vejr ATC etc etc

Hilsen Ole

Som jeg tidligere har skrevet og givet udtryk for:
Jeg tror stadig, og det min EGEN HELT PERSONLIGE MENING, at SAS og Jettime laver en eller anden form for selskab, hvor alle SAS CRJ 900 og JTR ATR 72 flyttes over. Dette selskab skal flyve hele den produktion som Cimber flyver idag plus måske nogle ruter som SAS Airline flyver idag med A32X familien, altså tyndere ruter..Dette er benægtet flere gange fra både SAS og Jettime side. Som sagt min egen helt private holdning
Hilsen Ole

Det er en hensikt at SAS beholder CRJ900 commuter opersjonene seperat fra Jettime og ikke i samme enhet/selskap.
Da opprettholder de konkuranse mellom selskapene som igjen gir kostnadskontroll.

Det er en hensikt at SAS beholder CRJ900 commuter opersjonene seperat fra Jettime og ikke i samme enhet/selskap.
Da opprettholder de konkuranse mellom selskapene som igjen gir kostnadskontroll.

Men hvorfor røyk Cimber ut da? De burde jo være greie å forhandle pris med, det var jo enten fornye kontrakt eller avvikling.

Men hvorfor røyk Cimber ut da? De burde jo være greie å forhandle pris med, det var jo enten fornye kontrakt eller avvikling.

Vel , fullt så enkelt er det vel ikke.
Jettime vil jeg tro har mest sannsynlig bedre finanser og dermed bedre materiell og betingelser enn Cimber.
En rekke forhold knyttet til nyere flåte og finanser gjør Jettime til en sikrere leverandør til SAS.

Jettime vil jeg tro har mest sannsynlig bedre finanser og dermed bedre materiell og betingelser enn Cimber.
En rekke forhold knyttet til nyere flåte og finanser gjør Jettime til en sikrere leverandør til SAS.

Og det faktum at Martin Møller som er medejer hos Jettime og bestyrelsesformand hos Nordic Aviation Capital (NAC),
gør det vel lidt nemmere at lave fordelagtige aftaler mht. leasing af fly.

Det ser jeg også, men forutsatt at SAS ønsker to underleverandører så ser jeg ikke hvorfor de kjippet ut Cimber. Selv om jeg sikkert vil være nærmere en forståelse, når det eventuelt blir kjent hvem som kommer inn.

Som jeg skrev over, Cimber er en videreføring av et konkursbo og det var aldri meningen at dette skulle være permanent.

OY-CIB er fra 31.Oktober blitt leid inn av Höga Kusten Flyg til å fly Örnsköldsvik – Arlanda.
En rute som tidligere er blitt fløyet tidvis av DAT i noen år...

Back