• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CIAs fangefly - ørtende del

LN-GBM

ScanFlyer Silver
CIAs fangefly - ørtende del

Here we go again! :hi2
Stavanger Aftenblad

De er visst opptatt av denne saken borti Stavanger... Men vi trenger vel ikke ta debatten på nytt, eller? :spin:

Edit: Men nå er det jo dukket opp mange slike saker etter hvert... Kanskje noe i det, men her får vi nok aldri et skikkelig svar.

Replying to Topic 'CIAs fangefly - ørtende del'

He he... Tror nok også at det er et mindretall som bryr seg om hvilke fly som lander, langt mindre hvilket registrering det har.

Dekalene er borte fra den røde bilen

Kanskje på tide :smokin

... og US Marshals Service er veldig glade for aa bli blandet inn i dette. Det var disse som chartret oss da jeg var med til Afrika og jeg pratet litt med sjefen deres om dette. Han kjente til en del av dette gjennom avisomtaler og synes det var lite hyggelig aa bli blandet sammen med CIA ... US Marshals driver kun med 'legal' fangetransport.

... og saa var Noettavisen paa saken og beskylder MD'en i SVG for aa vaere BBJ ...
Frem med faktureringsblokken. Leorim!
http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article494013.ece

La de nå få skrive om dette da!
Jeg vet ikke hvem som har rett, men det er vel litt "skråsikkert" her inne merker jeg!
Er det 100% sikkert at han er helt på viddene??

Det skal også nevnes at denne ikke var fra Jan Petter Helgesen, men fra NTB.

Folk må få mene hva man vil om J.P.H. i Stavanger Aftenblad, men han er i hvertfall en av de få journalistene i Norge som kan FLY og svært respektert innen luftfartsbransjen både i inn- og utland!

Nå er det mer eller mindre bekreftet at USA har "hemmelige" fengsler i Europa. Det er klart at fangene må transporteres, og det skjer neppe med buss...

Men jeg blir litt sjarmert av det voldsomme engsjementet enklte klarer å mobilisere over at disse flyene mellomlander en gang i blant.

UD tar opp CIA-fly

Leorim tjener i det minste bra på saken, særlig når Nettavisen ikke ser forskjell på en 737 og en MD-80. :)

Tenk om jeg kunne fått betalt pr gang de bildene var på trykk ????
Men dessverre så funker det ikke slikt
Kunne ihvertfall ha linka til mitt airpics-bilde

Originally posted by Leorim

Tenk om jeg kunne fått betalt pr gang de bildene var på trykk ????
Men dessverre så funker det ikke slikt
Kunne ihvertfall ha linka til mitt airpics-bilde

Hvorfor ikke? Har du solgt rettighetene?

De har sagt til meg at har de kjøpt bildet en gang, så kan de bruke bildet så ofte de vil.
Eller stemmer ikke det ?

Jeg syns helller ikke at kritikken mot Jan Petter Helgesen er riktig. Han er vanligvis en dyktig journalist med mye kunnskap om fly og luftfart. Aftenbladets ledelse er derimot alt annet en dyktig.

Helgesen er sikkert en flink journalist, men han er ikke objektiv. Jeg hadde en 'brevveksling' med ham en periode, og han var lite villig til aa lytte til de fakta jeg presenterte.

Men Helgesen har ikke skrevet noe i denne 'runden', saa det blir litt feil aa dra inn ham i dette...

Originally posted by Leorim

De har sagt til meg at har de kjøpt bildet en gang, så kan de bruke bildet så ofte de vil.
Eller stemmer ikke det ?

Vel, det kommer an på avtalen det. Har du solgt det til én gangs bruk er det dét som gjelder. Har du solgt det uten klausuler har du et problem. Det vanlige er å selge bilder til en gangs bruk i ett medium. Dette betyr at en avis som kjøper et bilde til bruk i papirutgaven ikke automatisk kan bruke det i nettutgaven. Norsk journalistlag har klare og fine retningslinjer.

Expressen hakar på

Regeringen bekräftar CIA-flyg i Sverige
Regeringen bekräftar nu TT:s uppgifter om de misstänkta CIA-flygen.
Ett amerikanskt charterbolag som ofta hyr ut affärsjet till CIA har kopplingar till flygplan som landat i Örebro och i Norge.

Charterbolaget Richmor Aviation i Hudson, New York, hyrde ut det flygplan som befann sig på Arlanda och flygplatsen i Örebro mellan 21 och 23 juni 2002. Planet flög därefter vidare till den amerikanska flygbasen Keflavik på Island.
Flygplanet har vid minst sju tillfällen sedan 2002 landat på Guantánamobasen på Kuba, uppger amerikanska medier.

Flög till Guantanamo
I USA är Richmor Aviation omskrivet som uthyrare av ett annat beryktat affärsjet, som ska ha använts för att transportera egyptiern Abu Omar från Italien till Egypten 2003.
Enligt tidningarna Boston Globe och Chicago Tribune ägs Italienflygplanet av den förmögne affärsmannen Phillip H Morse. Han säger att Richmor hyrt ut flygplanet till CIA i över tre år och att det flugits till Guantánamo.
- De (Richmor) gör inte affärer direkt med CIA utan med en statlig mellanhand, ungefär som en resebyrå för regeringsaffärer, förklarar han.

USA förnekar
Marc Garlasco vid Human Rights Watch i New York följer den amerikanska regeringens fångtransporter. Enligt honom kan kopplingen mellan Richmor och de flygplan som CIA hyrt vara relativt oskyldig:
- Så vitt jag förstår är de ett charterbolag, ett holdingbolag, som hyr ut till många olika människor. Det finns väldigt legitima orsaker till varför flygplanen åker till olika länder, samtidigt som det andra gånger finns all anledning att ställa frågor.
Örebroplanet ska också ha landat på Gardemoen i Norge i somras, vilket på onsdagen sporrade norska UD att kalla till sig företrädare för USA:s ambassad i Oslo. Beskedet blev att inget av de flygplan som nämnts i norska medier har befunnit sig i "officiell amerikansk tjänst" då de mellanlandade på norska flygplatser.

Oklart syfte
På torsdagen kommer regeringen formellt besluta att Luftfartsstyrelsen och Försvarsmakten ska ta fram information om de flygplan som 2002, 2004 och 2005 landade i Sverige - och som statsminister Göran Persson på onsdagskvällen bekräftade har använts av CIA, åtminstone vid andra tillfällen. Han stöder sig på informella uppgifter från svenska myndigheter.
Syftet med flygningarna framgår dock inte av myndigheternas register. Förmodligen inte heller uppgifter om antal personer ombord och knappast vilka de var och vem som hyrt planet. Enligt Luftfartsverket raderas flygtrafikledningens uppgifter normalt efter 30 dagar, men kan finnas kvar ändå.
- Mycket talar för att enda sättet att få ytterligare information är att vända sig till amerikanska myndigheter, säger Lars Danielsson, statssekreterare på statsrådsberedningen.

Folkrätten
Officiellt anser Sverige att USA bryter mot folkrätten genom att utan rättegångar hålla fångar på Guantánamobasen.
TT: Om CIA varit här, hur ser regeringen rent principiellt på det?
- Det finns ingen anledning att kommentera det nu. Vi vill först ha fakta i målet, svarar Danielsson.
Innan dess har Sverige ingen avsikt att som Norge begära information från USA:s ambassad. Persson håller öppet för att det kan bli aktuellt.

Av TT

Jeg må bare slutte meg til omtalen av Jan Petter Helgesen. Han er kjent som en virkelig kapasitet på flyindustrien samt forsvars- og sikkerhetspolitiske spørsmål, og har kontakter innen disse områdene vi andre (amatører?) bare kan drømme om.

Men jeg har også et inntrykk av at han kan være en smule arrogant.... ;)

Gratulerer, til Jan-Petter Helgesen som har vunnet Journalist-prisen for Sør-Rogaland 2005.

:nor

Jan-Petter Helgesen fikk prisen fordi han avslørte at amerikanske myndigheter brukte Stavanger lufthavn, Sola som mellomlandingsplass for fangefly.
Kilde: Stavanger Aftenblad

Vi andre med bakkekontakt venter vel fortsatt på bevis som tilser at det faktisk har vært fangefly her på Sola? :skep

Back