Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

forferdelig irriterende for de som står bak.

Akkurat som når du står bak Mr. reisevant med sine 2 og 3 kolli håndbagasje som han skal plassere i hattehylla, men det er etter sikkerhetskontrollen så den var litt o/t:lol:

Er det ikke litt av sjarmen da? Se disse blide charterturistene som skal ta seg en velfortjent ferie i varmere strøk, mens man selv haster opp til kantinen for nok-et-møte i Skandinavia. Jeg har i hvert fall begynt å sette pris på synet, som en del av morgenbildet på OSL.

Med mindre de prøver seg i Fast Tracken ;)

I Norge tror jeg det er rimelig å tro at folk er mer vant til å reise med fly enn i mange andre land i Europa, og vi har muligens ikke problemene i samme skala som i andre europeiske land.

Du kan ha rett i det, men ut i fra tallene er det heller ikke et enormt problem. Men noe som man må ta hensyn til å planlegging av ressurser til sikkerhetskontrollen for å opprettholde et visst servicenivå. Jeg tror også at på f.eks. OSL så reguleres dette mer av kapasiteten på innsjekk/levering av bagasje. Siden kapasiteten der er begrenset så er det ikke så mange charterpassasjerer som kommer gjennom sikkerhetskontrollen på samme tid. Selv på onsdager og lørdager hvor man har et enormt trykk i peak.

De har jo åpnet opp sluse for barnefamilier, bra. Det hadde også vært en ide å åpne sluser for rutinerte reisende. Er lei av å stå bak idioter som glemmer å ta av belte, jakke, ta ut i-Crap osv.

Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Sola hadde jo egen charterinnsjekk i sommer. Riktignok bare automater plassert utenfor terminalen på eget sted, men kanskje dette burde utvides til å ha egen kø i sikkerhetskontrollen?

Er det ikke litt av sjarmen da? Se disse blide charterturistene som skal ta seg en velfortjent ferie i varmere strøk, mens man selv haster opp til kantinen for nok-et-møte i Skandinavia. Jeg har i hvert fall begynt å sette pris på synet, som en del av morgenbildet på OSL.

Med mindre de prøver seg i Fast Tracken ;)

Helt enig!
Digger mylderet både foran og bak securety.
Med mindre jeg må reise med BA...

Forskjellen ligger vel også i at forretningsreisende i større grad har lært seg hver enkelt sikkerhetskontroll særegenheter. De slipper å gjette på hva de har å forholde seg til når det kommer til hva som må pakkes ut osv.

Jeg var f.eks. gjennom 8-10 sikkerhetskontroller i fire ulike land på en knapp måned, hvor jeg uten problemer hadde latt en iPad ligge i håndbagasjen (flere ganger ble det opplyst at om den ikke skulle tas ut) når jeg plutselig skapte kø på TRD og ble irettesatt foran andre reisende. Jeg måtte da skjønne at den måtte pakkes ut. Når jeg påpekte at det ikke var nødvendig andre steder, fikk jeg til svar at det skyldtes at folk i sikkerhetskontroller "alle" andre steder enten ikke gjør eller ikke kan jobben sin.

Jeg mistenker at man kaster bort mye unødig tid i sikkerhetskontroller fordi køer er god butikk for de selskapene som bemanner de. Det har også med jobbsikkerhet å gjøre. En strømlinjeformet og effektiv sikkerhetskontroll er ikke nødvendigvis hva hverken vekterselskapene eller de ansatte ønsker seg.

De flyr jo en gang i året og er vel allerede i full feriemodus. Da er det jo ingen problemer med å ta det litt piano hele veien.

Ja, og da burde de vært unnskyldt:cool:

Verre med alle disse som bare KAN dette med å fly, som reiser ørten ganger i året, men som ikke får filla opp av baggen før den ligger på båndet og der er 40 cm lang åpning ned til scanneren. Da kan vi begynne å plukke laptop, mobil og ipod i kasse.
Oisann der peip det gitt, belte ja, visste der var noe jeg hadde glemt, gikk tross alt bra de 17 gangene før jeg reiste:crowded

Jeg vil jo da som vanlig forsvare charterturistene litt; for det første tror jeg ikke de fleste av de "reiser kun èn gang i året", heller tvert i mot. For det andre så synes jeg ikke denne gruppen er så mye værre en mange av de overbereiste man møter med masse stæsj på fast tracken.

Jeg vil jo da som vanlig forsvare charterturistene litt; for det første tror jeg ikke de fleste av de "reiser kun èn gang i året", heller tvert i mot. For det andre så synes jeg ikke denne gruppen er så mye værre en mange av de overbereiste man møter med masse stæsj på fast tracken.

Det kan jeg kun erklære mig enig i. Selv i fasttrack, hvor man må formode at vi taler om rejsevante mennesker , synes jeg ofte at jeg oplever at folk bare vader op til båndet, og først der kommer i tanke om at lommerne skal tømmes,jakken skal af osv osv . Og så står man bare der bagved og tænker what the f... tænker folk dog på.

Fløy selv med TUIfly til en pensjonistdestinasjon i Spania for en mnd siden fra Gardermoen. Det er et paradoks at en av de gruppene med størst kjøpekraft - som reiser mye, aldri lærer seg følgende:
- Diverse ting er ikke lov å ha med seg gjennom sikkerhetskontrollen
- Belter, store smykker ol. piper!
- Det er ikke om å gjøre å komme seg først inn på flyet
- Sjekk hvilken seterad du skal sette deg på før du kommer til rad 32
- Ta et skritt til siden og legg håndbagasjen din i hylla etter at køen har passert
- La være å plinge på kabinpersonalet for å spørre om GT før flyet har tatt av

Hvis man først skal snakke om saktegående kø:
- Man trenger ikke blande sprit, øl, vin og fire kopper kaffe i det flyet tar av, dokø fra rad 32 til 20 i 5 timer føles som å sitte på t-banen i rushtiden for de som er uheldige å sitte på nevnte rader
- Nei, flyet tar ikke av med stolryggen i lie-flat posisjon, spjeldet til vinduet nede, og barskapet dandert på bordet foran deg
- Når kabinpersonalet på forhånd ber deg sitte ned fordi de skal servere mat trenger du ikke prøve å trykke 130 kg rompe mellom mitt sete og serveringsvogna fordi du har lyst på en spasertur, for så å skjelle ut flyselskapet for å ha for små fly i all offentlighet...

Etter den turen fremgår småbarnsfamilier som guruer. Personlig opplever jeg sjelden småbarnsfamilier som plagsomme (er en selv), de vet hva de går til og er ofte godt forberedt og reisevante.

Hehehe mye gode tips her ja :)

Back