Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

C130

ScanFlyer Gold
Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

En ny undersøkelse slår fast :
10–15 prosent av ruteflypassasjerene har med seg ulovlige gjenstander til sikkerhetskontrollen, mens tilsvarende tall for charterturister er hele 33–50 prosent.
Mens charterpassasjerene stod for under 50 prosent av trafikken på flyplassen, stod de for 85 prosent av sikkerhetsutgiftene.
Charterselskapene lover å informere sine kunder bedre om rutiner i sikkerhetskontrollen.

Fra Aftenbladet reise:http://reise.aftenbladet.no/reise/Charterturister-skaper-mest-ko-40328.html#.UUtaGtvKxjo
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

85% av utgiftene og hvor mange % av trusselbildet .... ? ;)
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Mens vi snakker om kø i sikkerhetskontrollen. Tidligere i uka gikk køen utenfor sperrebåndene, men det var omtrent fritt for folk etter billettsjekken. Proppen var at det kun var en billettkontroll for samtlige sluser i den vestlige seksjonen, og det så ut som det tok 10-30 sekunder å verifisere hvert plastkort som ble dratt. Strekkodene gikk lynraskt :headbang
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

De flyr jo en gang i året og er vel allerede i full feriemodus. Da er det jo ingen problemer med å ta det litt piano hele veien.

Forferdelig irriterende for de som står bak.
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Kunne godt tenkt meg egen charterkø, evt egen middelhavskø. Kommer man til flyplassen til feil tidspunkt og havner bak 200 solhungrige i sikkerhetskøen går minuttene veeeldig fort.
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Kommer man til flyplassen til feil tidspunkt og havner bak 200 solhungrige i sikkerhetskøen går minuttene veeeldig fort.

Nei, de gjør ikke det. De går veldig, veldig sakte... ;)
 
Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Minner meg lit om en episode på Torp. Køen var lang og en dame med familie skulle til Bergen. HUn fikk love til å snike av personalet da hun var sent ute, men hun tok seg jammen meget god tid til å komme igjennom kontrollen, slik at folk ble lettere irritert over "proppen i systemet". personen etter henne minnet henne om at andre også hadde fly å rekke, det var visst frekt å si ifra om slikt, fikk vi vite. Hun reiser sikkert mest på charter ;-)
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Kunne gått fortere, ja!
Vaktene kunne forberedt kundene før de skal gjennom slusene.
Vakt selskapet får en bot/avgift på 50 000 kr vis køen streker seg utenfor sperringene på OSL.
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Som du nevner - informasjon er tingen, men allikevel er det mange som ikke hører etter. OSL er tross alt en av de flyplassene (IMHO) som er flinkest til å håndtere logistikken i sikkerhetskontrollen.

Vakt selskapet får en bot/avgift på 50 000 kr vis køen streker seg utenfor sperringene på OSL.

Den fysiske lengden på køen sier ingen ting om hvor lenge man må vente. På onsdag gikk køen langt på utsiden av sperringene, men tok allikevel kun 4 minutter siden alle sluser var åpne. (Det hadde gått enda litt kjappere om billettkontrollen hadde hengt med på trøkket)

Vektere kan heller ikke lastes for at folk surrer, det blir omtrent som å gi bussjåfører bot fordi de ikke holder rutetiden når de står fast i kø.

Send charterfolkene i FastTrack så beholder vi tempoet i den vanlige sikkerhetskontrollen :lol:
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Hva er bakgrunnen for den store forskjellen mellom andel passasjerer og andel av sikkerhetskostnadene? At de står litt lengre i kø koster neppe så mye ekstra.
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Mens vi snakker om kø i sikkerhetskontrollen. Tidligere i uka gikk køen utenfor sperrebåndene, men det var omtrent fritt for folk etter billettsjekken. Proppen var at det kun var en billettkontroll for samtlige sluser i den vestlige seksjonen, og det så ut som det tok 10-30 sekunder å verifisere hvert plastkort som ble dratt. Strekkodene gikk lynraskt :headbang

Är det någon som vet om det är något speciellt som gör att det är så trögt med korten de senaste veckorna? Jag har haft problem på ARN, CPH och OSL på de senaste två resorna. Vissa läsare fungerar som vanligt, vissa tar lång tid på sig och hittar sen bokningen men de flesta säger att det inte finns någon giltig resa på kortet så de får leta reda på mig i datorn.
 
Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

At de står litt lengre i kø koster neppe så mye ekstra.

Er ikke du økonom?

Jo lenger tid man bruker på å produsere en vare jo høyere blir jo kostnadene. Hvis en gjennomsnittlig charter passasjer bruker f.eks 2 minutter gjennom "maskinen" mot 1 minutt for en forretningsreisende betyr jo det at man trenger dobbelt så mange maskiner og ansatte for å få gjennom X antall charterpassasjeret kontra det samme antallet forretningsreisende
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Er ikke du økonom?

Jo lenger tid man bruker på å produsere en vare jo høyere blir jo kostnadene. Hvis en gjennomsnittlig charter passasjer bruker f.eks 2 minutter gjennom "maskinen" mot 1 minutt for en forretningsreisende betyr jo det at man trenger dobbelt så mange maskiner og ansatte for å få gjennom X antall charterpassasjeret kontra det samme antallet forretningsreisende

Jo, jeg er økonom. Deler av denne kostnaden bæres nok av de som ender opp med å stå lengre i kø enn man ellers ville gjort. Om redegjørelsene fra folk her er noe å gå etter så betyr charterreisende at man må stå lenger i kø. Jeg tolket det som at kapasiteten i sikkerhetskontrollen ikke er dimensjonert etter å sikte inn mot en gitt køtid, derav spørsmålet. Om det er slik at man øker kapasiteten i sikkerhetskontrollen for å ta unna denne økningen i tidsbruk, noe du synes å indikere, så skulle man vel tro at de reisende ikke ville merket noe til om det er charterreisende eller ikke i forhold til hvor lenge man må stå i kø.
 
Last edited:
Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Gikk nettopp gjennom kontrollen på OSL. Og urutinerte reisene,med barn får definitivt køen til å gå saktere. Men selv om det gikk treigt med enkelte var jeg raskt gjennom. Det kunne bare vært enda raskere :-)
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Fløy selv med TUIfly til en pensjonistdestinasjon i Spania for en mnd siden fra Gardermoen. Det er et paradoks at en av de gruppene med størst kjøpekraft - som reiser mye, aldri lærer seg følgende:
- Diverse ting er ikke lov å ha med seg gjennom sikkerhetskontrollen
- Belter, store smykker ol. piper!
- Det er ikke om å gjøre å komme seg først inn på flyet
- Sjekk hvilken seterad du skal sette deg på før du kommer til rad 32
- Ta et skritt til siden og legg håndbagasjen din i hylla etter at køen har passert
- La være å plinge på kabinpersonalet for å spørre om GT før flyet har tatt av

Hvis man først skal snakke om saktegående kø:
- Man trenger ikke blande sprit, øl, vin og fire kopper kaffe i det flyet tar av, dokø fra rad 32 til 20 i 5 timer føles som å sitte på t-banen i rushtiden for de som er uheldige å sitte på nevnte rader
- Nei, flyet tar ikke av med stolryggen i lie-flat posisjon, spjeldet til vinduet nede, og barskapet dandert på bordet foran deg
- Når kabinpersonalet på forhånd ber deg sitte ned fordi de skal servere mat trenger du ikke prøve å trykke 130 kg rompe mellom mitt sete og serveringsvogna fordi du har lyst på en spasertur, for så å skjelle ut flyselskapet for å ha for små fly i all offentlighet...

Etter den turen fremgår småbarnsfamilier som guruer. Personlig opplever jeg sjelden småbarnsfamilier som plagsomme (er en selv), de vet hva de går til og er ofte godt forberedt og reisevante.
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Kunne gått fortere, ja!
Vaktene kunne forberedt kundene før de skal gjennom slusene.
Vakt selskapet får en bot/avgift på 50 000 kr vis køen streker seg utenfor sperringene på OSL.

Det kan helt sikkert informeres bedre. Flere plakater, monitorer med animasjoner og kanskje litt lokalradio i køen?

At vaktselskapet skal bøtelegges virker rart. Det er vel OSL som kunde som velger hvor stor kapasitet det skal være iform av antall vektere og åpne sluser? Om denne avtalen brytes vil det selvfølgelig være naturlig med en eller annen form for sanksjoner.

Er det satt en makstid for pasering derimot, kan jeg se poenget. Vil dog bli problematisk når alle sluser er i bruk og det fortsatt er uakseptabelt lang kø eller uforutsette hendelser utenfor vaktselskapets påvirkningskraft fører til byger av reisende.
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Om det er slik at man øker kapasiteten i sikkerhetskontrollen for å ta unna denne økningen i tidsbruk, noe du synes å indikere, så skulle man vel tro at de reisende ikke ville merket noe til om det er charterreisende eller ikke i forhold til hvor lenge man må stå i kø.

Folk som står i kø har som oftest oppmerksomheten størst mot hva som skjer foran, så da legger man merke til slikt, selv om køen i seg selv går raskt nok. Opplevelsen av kø er et psykologisk fenomen. Og jeg vil anta ut fra mitt inntrykk at pendlere, forretningsreisende o.l. er mer sensitive til kø enn feriereisende.

Studien som det sikter til fokuserer også på kostnadene, og ikke kø i seg selv (kø ble til overskrift tydeligvis når den ble oversatt til norsk), selv om det er direkte relevant. Det virker som den flyplassen som ble studert brukte ressurser tilsvarende et behov for å ha en viss flyt, eller at forskerne har regnet ut hvor mye man kan spare ved å ha færre personer på jobb når man har "regulære" reisende i stedet for charterpassasjerene. Og å dekke opp nok til å ta etterkontroll og flere sluser krever mer ressurser.

Her er pressemeldingen til studien
http://www.kirschenbaumconsulting.com/dynamic.aspx?page=11291

Detaljene i studien er ikke ute, og blir presentert i april.

Ut i fra egne erfaringer så reiser charter-passasjerer generelt ikke mer enn to-tre ganger i året, mange mindre. En del jobbreisende er jo selvfølgelig også charterreisende, men det virker som de ofte bruker rutefly. Når det kommer til køståing så "tåler" charter-passasjerer lengre køer - det kan komme av at man ikke har det travelt i samme grad og oftere reiser sammen med andre og dermed kan "underholde" hverandre. Jeg tror ikke uansett hvor mye man bruker på å informere så får man bukt med problemet - for lite informasjon ser man ikke selvfølgelig, men for mye informasjon ser man faktisk heller ikke - man blir rett og slett mettet av det, spesielt av repeterende og faste former. Handlingsmessig så er charterpassasjerer og feriereisende en del mer krevende ut av mangel på "reiseerfaring" - de har som regel minst ett kolli bagasje, men de har et annet mønster og behov hvor f.eks. innsjekk er vesentlig enklere (point-2-point/komplett preseating) og som tidligere nevnt så aksepterer disse lengre kø.
 
Re: Charterfolket lager køene i sikkerhetskontrollen.

Studien som det sikter til fokuserer også på kostnadene, og ikke kø i seg selv (kø ble til overskrift tydeligvis når den ble oversatt til norsk), selv om det er direkte relevant. Det virker som den flyplassen som ble studert brukte ressurser tilsvarende et behov for å ha en viss flyt, eller at forskerne har regnet ut hvor mye man kan spare ved å ha færre personer på jobb når man har "regulære" reisende i stedet for charterpassasjerene. Og å dekke opp nok til å ta etterkontroll og flere sluser krever mer ressurser.

Mitt poeng er ganske enkelt et spørsmål om hva disse kostnadene er. Dersom det rent faktisk er slik at man ville bemannet sikkerhetskontrollen med færre personer i fraværet av charterreisende så er det opplagt en ekstrakostnad. Dersom man bemanner opp sikkerhetskontrollen for å holde samme flyt som uten charterreisende så er det også opplagt en kostnad.

Mitt poeng er at vi ser tider med ledig kapasitet (ingen kø), og vi ser tider med lang kø (for lite kapasitet). Resultatet i siste tilfellet er at hver enkelt må stå lengre i kø. Er denne "køkostnaden" en del av merkostnaden, eller er det rene finansielle kostnader som er innberegnet? Hvis det er ment å skulle være det siste så sliter jeg med å kjøpe dette argumentet, for da skulle sikkerhetskontrollen være oppbemannet for å håndtere de charterreisende, noe det vel ikke er om folk opplever det som køskapende passasjerer?

Det er vel også verdt å merke seg at dette ikke er en vidtgående studie av flyplasser i Europa, men en dybdestudie av en enkeltstående regional flyplass i Europa. I Norge tror jeg det er rimelig å tro at folk er mer vant til å reise med fly enn i mange andre land i Europa, og vi har muligens ikke problemene i samme skala som i andre europeiske land.
 
Back
Top