Charter feber? Ja, med DC9-81

putzmeister

ScanFlyer Dusty
På tide med noen nye bilder igjen. Denne serien inneholder mange charter maskiner, deriblant en DC9-81 på Osl. Begynner med Tirsdag 22. Juni og fram til Fredag 25. Noen turer blir det jo, kamera er alltid med i bilen og jeg kjører jo forbi hver dag så.... Begynner med Tirsdag ettermidag ved 19L og kveld på vollen ved 19R. God fornøyelse.

IMG_0005.jpg


IMG_0026.jpg


IMG_0036-1.jpg


IMG_0046-2.jpg


IMG_0065-1.jpg


IMG_0084.jpg


IMG_0107.jpg


IMG_0998.jpg


Måtte bare innom terminalen og knipse denne.

IMG_0111.jpg


IMG_0117-1.jpg


IMG_0134-1.jpg


IMG_0145-1.jpg


IMG_0165-1.jpg


IMG_0179.jpg


IMG_0185-2.jpg


Onsdags morgen måtte jeg bare løpe (bokstavelig talt) for å rekke Thai i håp om at det var noe annet en den som hadde hvert her før... bomma

IMG_0200.jpg


Torsdag ettermidag/kveld ble det noe mer..

IMG_0232-2.jpg


IMG_0250-1.jpg


Fortsettelse følger..
 
tsetter fra tårnet..

IMG_0261-1.jpg


IMG_0289.jpg


IMG_0295.jpg


IMG_0299-1.jpg


IMG_0326.jpg


IMG_0361.jpg


IMG_0380.jpg


IMG_0347.jpg


IMG_0400.jpg


Så var det Fredag...

IMG_0014.jpg


IMG_0036.jpg


IMG_0048.jpg


Vakkert.. bremser bare med 1 motor. Denne maskine har hadt mange navn på flykroppen sin

IMG_0057.jpg


Det var det for denne gang. Håper bildene faller i smak.
 
Last edited:
Som alltid fra deg: meget pent. :)

Flott å se DC9 igjen. Men jeg har aldri før sett kun én motor reversert.
 
Kult, jeg tok bilde av den Air Sweden-maskinen da vi ventet på pushback den 19 Juni. Men med 18-55mm var det ikke sjans å få regnret... Så takk for det, og fine bilder! ;)

Det var en heftig flyvning på den maskinen forøvrig - ikke før hadde den løftet snuten før den la seg mot høyre, og deretter SKØYT i lufta. Noen hadde det artig i cockpit'en da tenker jeg :p
 
Må ærlig innrømme at jeg ikke ser forskjell på de lengere DC-9 maskinene og MD-80. :(

Noen som kan hjelpe meg litt?
 
DC9-81 er vel i prinsippet en MD-81... Sånn rent fysisk, med noen forskjeller i cockpit osv. Jeg er absolutt ingen ekspert innen området selv.
Men hvis du søker opp DC9-51 (som vel er den lengste av DC9-maskinene) og ser den ved sidenav en MD8X så ser du iallefall forskjell på motorene. Vingene er jo også litt forskjellige. Utover det ser ikke jeg de helt store forskjellene. DC9-51 er uansett litt kortere enn MD80.
Er vel en del frem og tilbake med betegnelser av MD og DC :)
En annen lett måte å skille gamle DC9 og "nye" MD80 er selvfølgelig på lyden :)


Forøvrig flotte bilder av flere sjeldne fugler!
 
Last edited:
Flotte og varierte bilder!

DC-9-81 er strengt tatt en MD-81, grunnen til at maskinen til Air sweden ser ser ut som en go gammel DC-9, er at den ikke har fått ny tail cone. SAS maskinen på bilde 3 er også en DC-9-81/MD-81.
 
Last edited:
Nei. Sertifiseringsbetegnelsen er DC-9-81. Tailcone har ingenting å gjøre med det, men de maskinene som har fått EFIS-cockpit blir gjerne betegnet som MD-81. Den eneste i denne serien som er 'sertifisert MD' er MD-88. Alle de andre er DC-9-8x.
 
Hardcore flyspotting. Eyecandies på rekke og rad gjør at jeg alltid gleder meg til neste tråd du legger ut. Bra jobbet Stein.
 
Så om jeg har skjønt det riktig, de fleste MD-8x er egentlig DC-9-8x bare med ny cockpit?
 
Hva er kallesignalet og IATA/ICAO designator for Air Sweden? Lurer på om denne maskinen var innom Bardufoss i forrige uke. Noen som vet?

Espen
 
SXN og Snowflake .. kan ikke se at de er tildelt IATA-kode. Ikke alle charterselskaper bryr seg med det heller.
 
Back
Top