• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Charter bli 3-klasses

Someone

Moderator
Medlem
Etter at de utvidet benplassen på sine 767ere så fant de ut at de trengte å sette inn en skikkelig kjipklasse bakerst. 29" og 8 i bredden på en 767 i 10 timer:baeh.....da reiser jeg heller et annet sted, hvis jeg ikke har råd til Blue Comfort/Premium

Men det ser ut til at de reisende i Premium nå får lounge tilgang på OSL:up:

http://www.aftenposten.no/reise/article2816264.ece

Star Tour lanserer nå en egen billigklasse for reisende som er mer opptatt av pris enn komfort og servering ombord på selskapets langdistansefly. Den nye klassen får navnet "turistklasse", der reisende må betale for alle ekstra behov ut over selve flyreisen og en liten matboks.

De tre klassene blir kun å finne på selskapets Boeing 767-maskiner, der 106 seter vil bli solgt til den aller billigste prisen. Mellomklassen, kalt Blue Comfort, vil ha 150 seter med opptil 89 cm benplass og koste 600 kr ekstra tur/retur.

Selskapets beste klasse, Premium Class, skal være de fremste setene med best benplass (94 centimeter), treretters middag, drikkevarer, ekstra bagasje og med egen innsjekkingsskranke.

Dessuten vil reisende på Premium Class, som de eneste charterpassasjerer, ha tilgang til lounge på Oslo Lufthavn. Der kan man slappe av, spise og drikke, mens man venter på flyavgangen. Loungene er ellers kun forbeholdt forretningsreisende som kan legge frem gullkort fra et av flyselskapene. Nå må de finne seg i å dele på fasilitetene med charterpassasjerer.

300 kr. ekstra per strekning for mellomklassen var da veldig lite - ikke så mye å spare på å fly "Braathens Back" med andre ord?

Last edited:
Er ikke Ryanair (sammen med Norwegian og SAS sine -800 med maksimalt antall seter) 30 tommer?

Star Tour har vel funnet ut at det blir for liten inntjening hvis man skal tilby bedre benplass til alle reisende ombord på B767, noe som de gjør denne vinteren. Dette er jo i praksis tilbake til slik det var før bortsett fra at det nå gjelder kun den bakerste seksjon i kabinen.

Ja, ja og nei. DY og FR har 189, SAS har vel 179

Hmm... Det virker da rimelig likt når jeg sitter i dem. Har de tatt alle disse 10 setene foran, så SAS og Norwegian er lik pitch bakover?

Edit: Jeg roter. Tenkte på pitchen i LN-RRA og venner, som jo ikke er en typisk 738, for å si det slik. Pitchen i disse maskinene synes jeg virker veldig lik DY.

Last edited:
Men bakerst på TUI blir vel alikevel bedre enn Ryanair?

Nei, helt klart ikke. 189 er maks antall seter i en 737, og det gir en 'levelig' seteavstand, spesielt naar pitchen er lik i hele maskinen. 29'' og 8 i bredden i en 767 er intet annet enn tortur.

Det er helt grei avstand mellom setene hos DY og SK på 737-800 maskinene. Synes LH sine A330/340 er værre og der må du som regel sitte mange mange timer.

Har virkelig troen på at de lengste TUI-flightene kan bli ganske så populære blant landets pengeinnkrevere. Skyldneren får over 10-12 timer langsomt maltraktert sine knær, uten at innkrever behøver løfte en finger.

Back