CFM56-7B

BSSW

Browncoat
Det ble litt snakk om CFM56-7B her. Da Tripple-seven nevnte at han kunne utdype litt på dette forumet tenkte jeg at jeg skulle slå til.

Ifølge Speedbird så er det litt forskjeller mellom de eldre CFM56-7B og nyere CFM56-7B (les RRA og RRB), hva er det disse forskjellene går ut på? Han nevnte noe om noe han kalte TrAC (eller noe slikt), hva er dette?
 
Det går visstnok ut på noe med at f. eks. TU-NG'ene til SK har SAC motorer, og noen av SK-NG'ene har DAC motorer.
SAC står for Single Annular Chamber, og DAC står for Duplex Annular Chamber.
RRA og RRB har visst noe som heter noe i den dur som Triple Annular Chamber,
uten at jeg vet exact hva dette går ut på i detalj.
Det har visst noe med antall dyser/nozzler i brennkamrene, og utnyttelsen av disse.
En DAC motor har visst bedre economy og redundancy enn en SAC motor.
Kan snuse litt på dette på jobb i morgen. =)
 
Har aldri hørt om, og klarer heller ikke å finne noe på CFM Customer Web Center som omhandler tripple dyser.

Sikker på at du ikke mener Tech Insertion? Det er en modifikasjon som CFM har inkorporert på alle CFM56-7B som ble levert etter 2007. Høytrykkskompressorbladene og høytrykksturbinbladene er byttet ut i et mer effektivt design, brennkammeret har et bedre kjølingsmønster og lavtrykksturbinnozzlene har også endret design.

Tech Insertion gjelder kun SAC motorer, DAC er så og si ikke i bruk lenger, det har vært endel problemer med DAC, og flere har valgt å gå tilbake til SAC, det går endel CFM56-7B motorer gjennom hos oss, og de aller fleste er SAC, DAC ser jeg svært skjeldent.

Hva som står på RRA/RRB vet jeg ikke, der kan vel tripple-seven fylle ut litt, men jeg tipper at det står SAC motorer der (med tech insertion).

For de som lurer på forskjellen på SAC og DAC, så har SAC 20 dyser, og et enkelt ring/tønnebrennkammer. DAC har 20 dobble dyser, og et dobbelt ring/tønnebrennkammer. (dersom noen ønsker, ta kontakt på PM, så kan jeg sende over noen tegninger).
 
Er godt mulig - jeg har bare hørt dette lett fortalt av en tekniker på Line som selv var litt usikker,
så du som jobber med dette har garantert bedre kunnskap om dette!
Vi bare skifter de.. ;)

Send meg gjerne noen tegninger!
 
Også til det TrAC som BSSW nevner: Jeg har aldri hørt om det, så dessverre kan jeg ikke gi noe svar.

Så da konkluderer vi med at det ikke finnes, jeg finner ingen dokumentasjon fra CFMI som tilsier at det skal eksistere. Og nå har jeg lett i manualer til CFM56-3, -5B og -7B.

Men, tripple-seven, kjenner du til hva RRA/RRB ble levert med? Om det er SAC med tech insertion, eller DAC ?

OT: Ser forresten at LN-BRR står utenfor her nå, med utført lapjoint. Skal den lakkes her?
 
Last edited:
Jeg har heller ingen mulighet til å påpeke feil heller :) Jeg vet kun hva slags motorer dere sender oss, og det er vel en god stund til RRA/RRB motorer kommer hit.

Hvordan er status på lapjoint nå? Vil det blir utført flere lapjoint på OSL ? Eller er alle tatt?
 
Såvidt jeg fikk med meg før jeg stakk fra bolaget har RRA og RRB -7B "Tech insertion". Videre kan jeg nevne at DAC-motorene (omtalt som -7B2, jeg tror "tech insertion" heter -7B3) har et heller frynsete rykte hva gjelder sprekker i de omtalte brennkammer. Dette har gjort at svært få opererer disse, de senere 737 levert SAS hadde da også SAC installert. De fleste av de motorene forsvant med de -800 som gikk til Kina, da kineserne ikke var interessert i fly med DAC-motorer....
I SAS Norge har alle ex-BU -700 SAC, de er kun sertifisert for dette, mens "ex-SK" NG kan ha begge deler, også en av hver, de aller fleste har kun DAC. Jeg har forøvrig fått forståelsen av at årsaken til forsinkelsen med winglet-mod på SAS' -800 var at kombinasjonen DAC-motorer/winglets ikke var sertifisert. Forstå det den som kan....

Såvidt jeg vet er alle -800 DY får nye fra Boeing utstyrt med -7B tech insertion.
 
Last edited:
DAC står for Duplex Annular Chamber

Nei; "DAC" står for Dual Annular Combustor

Og ja, RRA og RRB er, sammen med alle andre leverte 737NG etter disse, Tech Insertion. Dette er riktigt som beskrevet annet sted, nå standard fra CFM på CFM56-5B og CFM56-7B motorene.
 
Jeg bare legger meg flat..
..skrev etter husk og viderefortalt fra en tekniker på OSL..

Men jeg har lært en del av kommentarene som har kommet her! :)
 
Hvordan er status på lapjoint nå? Vil det blir utført flere lapjoint på OSL ? Eller er alle tatt?

Neste lapjoint-mod (LN-BRX) kommer inn i midten/slutten av august og er foreløpig den siste på planen. Får satse på at det blir flere etterhvert.;)
 
Her er ett bilde av hvordan en motor med Dual Annular Combustor ser ut.

Er det noen som har oversikt over hvor mange, og hvilke individer i SAS sin flåte som har DAC og SAC??
 

Attachments

  • combust.jpg
    combust.jpg
    96.5 KB · Views: 214
Back
Top