• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CFM RISE - Nytt forsøk på open rotor?

Someone

Moderator
Medlem
CFM RISE - Nytt forsøk på open rotor?

GE og SAFRAN har ikke gitt opp en fremtidig open rotor konsept, og gjennom deres CFM samarbeid jobber de nå med et fremtidig konsept kalt RISE. Visstnok skal denne teknologien på sikt både kunne lages for å bruke Jetfuel (og SAF) og hydrogen, men at man ennå skal ut på 2030-tallet før man vil eventuelt se den i drift

Fra tidligere var vel støy et problem ved open rotor? Så usikker hvordan det skal løses


https://leehamnews.com/2021/06/14/cfm-announces-the-rise-engine-program/#more-36766

GE and SAFRAN took to the stage today to announce the extension of their CFM joint venture to 2050 and the CFM technology program RISE.

Open_Fan-architecture_Copyright@CFMInternational-2048x1365.jpg
 
Re: CFM RISE - Nytt forsøk på open rotor?

Fra tidligere var vel støy et problem ved open rotor? Så usikker hvordan det skal løses

Det løses bl.a. ved at den bakerste rotoren på bildet ikke roterer, men er stasjonær. I tillegg har denne delen variabel vinkelen på bladene. Man har også "snudd" motoren fra tidligere designs slik at bladene nå er foran på motoren, og ikke bak..
 
Back
Top