Cessna 150 import fra USA

MortenJ

Newcomer
Hei, jeg bor fortiden i Usa og har kjopt meg et cessna 150 som jeg lurte paa aa ta med meg hjem naar jeg er ferdig med alle ratingene jeg skal ha.
Er det noen som har erfaring fra aa importere fra usa?
Kostnader med tanke paa registrering i Norge?
Hva den aarlige kostnaden ved vedlikehold/aarlige avgifter (annual)?
Kostnader ved forsikring i norge?

Dette skal kun brukes i privat bruk, ikke som CFI (commercial).

Takk for svar....

MortenJ

Spennende :)

Jeg har ikke selv erfaringer med import, men er andelseier i en PA28-181. Det første du må betale er moms på maskinen. Så må du få maskinen inn i camo (vedlikeholdsorganisasjon, kan være dyrt) og over på norsk register.

Se her: http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/nlr/article4824.ece

Forsikring, om du kun har ngoen få navngitte piloter med over feks 200 timer og ikke skal brukes i skoling burde det være mulig med en ok deal. Ring gjerne Sirius og andre og forhør deg. Vil tippe du vil kunne få forsikring på 10-12k..

Skal du fly mye til Avinors plasser bør du har årskort på den. Det koster 6145kr for en C150.

Hangarplass, avhengig av hvor du skal ha flyet og tilgjengelighet.

Årlig, vet ikke :)

Håper noen med erfaring/kunnskap om import kan svare litt mere om dette. Har brukt noen timer på Barnstormers.com og drømt om å fly et fly hjem..

Hvordan skal du få maskinen over dammen?

Last edited:
Skal du ha maskinen på norsk regestrering vil jeg anbefale å ta kontakt med en CAMO orgnisasjon. I Norge er det vel bare NLF som er godkjent.
Det finnes billiger i Danmark og Sverige. La de ta hele papirarbeide. Blir ikke alle papirene HELT riktig fyllt ut og registret og bevitnet osv blir det en skikkelig papirmølle og månder går.
De passer da også på å få med ALLE papriene på flyet. Svært viktig når flyet skal ha "CAMO" godkjenningen.
Alternativet er å ha flyet i norge på N registrering. Sansyneligvis det enkleste og billigste.

Last edited:
Tror det stod noe om import i Flynytt i 2011, men har pt. ikke arkivert bladene.

Alternativet er å ha flyet i norge på N registrering. Sansyneligvis det enkleste og billigste.

Er det ikke noen begrensninger på det ifht. sertifikater man har og hvor lenge man kan ha flyet her i landet på utenlandsk register? Kan kanskje også bli en issue ifht. vedlikehold. (Verdt å sjekke)

Det er ingen begrensninger på hvor lenge man kan ha flyet i Norge meg bekjent. Kjenner til et fly på N reg, men formelt er det registrert på et utenlansk firma som bare eier det flyet. Men det må( bør ) betales moms, så hører man ikke mer til skattefuten. Flere verksteder har FAA godkjenning etter hva jeg har hørt. De flyene som går i norge på N reg blir jo vedlikehold.
Tror du kan fly med JAR sertifikat på utenlansk registrert fly i norge. Det blir iallfall gjort, så jeg regner med det er lov.
En annen fordel er at en kan kjøpe ukeskort for statens flyplasser, det kan du ikke til LN- fly

Last edited:
Tror du kan fly med JAR sertifikat på utenlansk registrert fly i norge.
Vet noen om en nordmann kan fly et FAA-registrert fly med FAA-sertifikat i Norge ubegrenset? I så fall må vel dette være både enklere og billigere enn å styre med en JAR SEP-rating, for en som allerede har FAA-sertifikater. Det er mye enklere å holde FAA-rettighetene "current", selv i Norge. (kanskje med unntak av medical)

Her er en link verd å lese:
Trustee

Det er hvertfall en SR20 som flyr rundt med dette i Norge. Jeg har sett flere flyannonser der de selger et USA-registrert fly (som flyr i Europa) ved å selge denne "trusten"..

Last edited:
Er det ikke noen begrensninger på det ifht. sertifikater man har og hvor lenge man kan ha flyet her i landet på utenlandsk register?

Det er ingen begrensninger på hvor lenge man kan ha flyet i Norge meg bekjent.

Fant det jeg mener å ha lest:
Krav om særskilt tillatelse til privatflyging med utenlandsk registrerte luftfartøy innenfor norsk område
...
Det er imidlertid ikke inngått avtale med noen fremmed stat som gir personer bosatt i Norge eller selskaper hjemmehørende i Norge rett til å bruke et utenlandsk registrert luftfartøy til privatflyging innenfor norsk område. Det må derfor søkes om særskilt tillatelse i slike tilfeller, jf. luftfartsloven § 2-2, første ledd, nr. 3.
...
Særskilte tillatelser gis i praksis for 6 måneder om gangen, dog ikke lenger enn 12 måneder totalt eller til utløpet av gyldighetsperioden for luftdyktighetsbeviset.
http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic-n/article3453.ece

eller selskaper hjemmehørende i Norge

Det er vel der selskap registret i utlandet kommer inn.
Ellers har det latt meg fortelle at et FAA sertifikat kan utstedes på grunnlag av et norskt eller et JAR sertifikat.

Jeg har hoert med en fly megler som avregistrere aa gjoer papirene klare for export. Det som koster er veien over dammen. 7000$, vingene maa demonteres og settes inn i en container for deretter settes paa igjen. MEN visst dere vet om noen som kan tenke seg aa importere saa vil det vaere plass til 3 stk i en container (dvs ca 2300$ paa hver) og da begynner det aa hjelpe.
Spurte kona om jeg kunne fly det hjem, da fikk jeg et VELDIG klart NEI :-).
Er det kun annual (aarlig) kontroll i norge saa lenge det er privatbruk? Eller er det ogsaa etter antall timer?
Hvem i danmark/sverige kan gjore papirarbeidet?

Hvem i danmark/sverige kan gjore papirarbeidet?
Hør med flysyn.dk i Danmark. Gir deg sikkert en fast pris på det hele. Det finnes flere i Danmark og Sverige, men kjenner ikke til de, I Norge blir det NLF.no. De er nok en del dyrere.

50 times vedlikehold kan du gjøre selv.

Selv ville jeg vurdert VELDIG nøye om ikke fortsatt reg på USA skilter ville være et alternativ. CAMO er kjempedyrt, du skal nok regne med minst 75 tusen for føstegang godkjenning

Hvis det skal være fornuft i å importere denne maskinen til Norge må den være utrolig strøken med full historikk, tilsvarende maskin som jeg vet om ble solgt fra Norge med alle papirer i orden (luftdyktig) for 80k. Flere 150 i Norge for salg, også 150 Aerobat.

For dette beløpet eller mere får du ikke maskinen hjem engang, moms kommer da på toppen sammen med registrerings omkostninger.

Cessna 150 er ikke i produksjon lengre, altså "veteran" fly og da må du ikke inn i CAMO ?

C-170 er i samme kategori (veteran) ikke CAMO, her er arvtager C-172 og fortsatt i produksjon ... CAMO

Hør med flysyn.dk i Danmark. Gir deg sikkert en fast pris på det hele. Det finnes flere i Danmark og Sverige, men kjenner ikke til de, I Norge blir det NLF.no. De er nok en del dyrere.

50 times vedlikehold kan du gjøre selv.

Selv ville jeg vurdert VELDIG nøye om ikke fortsatt reg på USA skilter ville være et alternativ. CAMO er kjempedyrt, du skal nok regne med minst 75 tusen for føstegang godkjenning

Flyteknisk Notodden har også CAMO og har godkjenning på C150.
Cessna 150 er ikke noe Annex II fly og er fortsatt EASA godkjent og da kreves det CAMO.
Hvis du skall gjøre 50 hrs insp. selv må du godkjennes av CAMO. Og så må det skrives in i flyets AMP vilken tasks du som eier har lov til å utføre, slik jeg har fortstått det.

Minst 75 tusen er litt og ta i for en førstegangs utstedelse av ARC (Aircraft Review Certificate) på en C150. Om flyet har fulgt Cessnas rekomenderte vedlikehold hva gjeller gangtider og intervaller på komponenter (500timers på magneter og alternator, byttet motorslangene hvert femte år, setebeltene og vakuumslangene har hvert byttet hvert tiende år og høyderors trim actuatoren har blitt overhalt hvert tredje år) og viss alle mandatory bulletiner har hvert utført og resten av papiene er på stell skall det ikke koste mye mer enn en vanlig annual.

Takk for info alle sammen. Har nok kommet til konklusjonen at aa importere ett saa "billig" fly ikke vil lonne seg. Faar utnytte alle timene jeg kan mens jeg er her over.. :-)

MJ

Back