CAU og SAS nok en gang

Re: SAS fortsatt under press

Ser kampanjen henviser til hvordan tilstanden var i 2002. Dersom SAS skulle drevet videre uten noen form fra innskrenkninger og sparetiltak fra den gangen av, så hadde vel bolaget enten vært slaktet og slukt, eller regelrett gått konkurs, for lengst. Med den følge at stillingene og godene til alle CAU'ene hadde vært borte.

Det kan jo være verdt å tenke på, oppi denne propagandaen.

Dette er vel noe av det drøyeste jeg har sett av illojalitet overfor sin egen bedrift og kolleger.
Når det i tillegg kommer på ett verst tenkelig tidspunkt kan det bare bety at ledelsen i CAU er
inkompetente og må fjernes.
Som jeg har sagt før, fagforenings-trollet som vokste seg stort og sterkt og med altfor mange hoder
under -80 og -90 tallet kommer til å ta livet av SAS med mindre de blir stoppet av sine egne.

W

CAU verkar fortfarande leva kvar på 1980-talet..skrämmande alltså!
Sunt förnuft verkar de inte veta innebörden av tyvärr.

4

:drunk: Og med SAS-logo og det hele... Er det mulig? Man kan jo lure på hvor mange i forbundet som støtter en slik aksjonsform.

Eller hvem av sine kollegaer....etter hva jeg hører så tror jeg ikke dansker er veldig velkommende på crew basene til SAS i Norge og Sverige i dag.

Det er mer en en årsak til at det går dårlig med SAS, og dette er definitivt en av dem. Litt vanskelig etter svensk lov, men ikke umulig, for egentlig burde de vurdere å la selskapet i dagens form gå under, krympe det kraftig og gjenoppstå i en slankere og mindre utgave som man deretter kan bygge videre på. At endel eldre danske kabinansatte må på A-kassen/NAV blir så deres problem

Som jeg har sagt før, fagforenings-trollet som vokste seg stort og sterkt og med altfor mange hoder
under -80 og -90 tallet kommer til å ta livet av SAS med mindre de blir stoppet av sine egne.

W

Ja, det er nå man betaler prisen for Janne Carlsons "Airline of the year" i 1983 eller der omkring. For gode vilkår bygget opp fra 80-tallet, kombinert med dårlig ledelse til tider har visst seg å være en dårlig kombinasjon

Last edited:

Den er for enkel. Det har vært panikksparing omtrent nonstop siden 1990. Skiftende ledelse og mange dyre konsulenter har gitt et SAS som ikke vet hvor de er eller hvor de vil.

Hadde man hatt visjoner og styrke til å effektivisere, utnytte arbeidsstokken bedre og vokse smart istedet for bare kappe med øksa, ville vi sett et annet SAS i dag. Å fortsette i samme gata er galskap - man er idag forlengst forbi smertegrensa.

Hvorfor kan ikke alle "gærningene" som lager slike plakater bare få seg en jobb et annet sted om de er så misfornøyde? Sist jeg sjekket var det frivillig å jobbe i SAS. Men ser dog at de kanskje vil få problemer med å få andre jobber da de neppe er de mest ettertraktede ...

EDIT:

CAU får mye kritikk på sin egen kampanjeside:
http://www.facebook.com/sasstewardesserne

Last edited:

Jeg synes det grenser mot å være illojal til arbeidsgiveren.
Forhandlinger bør foregå mellom partene direkte, i lukkede rom.
Ikke i annonser eller på Facebook.

Dette svekker omdømmet til SAS.

Jeg synes det grenser mot å være illojal til arbeidsgiveren.
Forhandlinger bør foregå mellom partene direkte, i lukkede rom.
Ikke i annonser eller på Facebook.

Dette svekker omdømmet til SAS.

Kanskje på tide at SAS kutter av dødkjøttet som ikke skaper annet enn røde tall og dårlig publisitet?

De sier de har 20% lavere reallønn og jobber tilsvarende mer. Er det samme tall som gjelder for SE og NO?

De sier de har 20% lavere reallønn og jobber tilsvarende mer. Er det samme tall som gjelder for SE og NO?

Det viktiga är väl att de hamnar på ungefär samma lön idag? Samma jobb borde ge samma lön givet de olika kostnadsnivåerna i de olika länderna.

Sen så undrar jag vad CAU håller på med. Givetvis har en fackförening ett ansvar för sina medlemmar men när man driver såna här kampanjer och har en retorik som gör att jag har svårt att tro att CAUs ledning fattar att SAS har stora problem.

Forstår CAU veldig godt, men må si meg ganske tvilende til virkemidlene ...

Det å gå ned 20% i lønn og jobbe 20% mer mens ledelsen ikke bidrar er ikke spesielt gøy...

Hadde nå ennå styret, toppledelsen & mellomlederene kollektivt redusert lønnen sin med 20-30% og sagt at resten av selskapet måtte gjørde det samme i "solidaritet" hadde de stått mye sterkere enn hva de gjør i dag. Sånn de har opptrådd har de basically alle foreningene mot seg - med god grunn (er nå mitt inntrykk ihvertfall).

Forstår CAU veldig godt, men må si meg ganske tvilende til virkemidlene ...

Det å gå ned 20% i lønn og jobbe 20% mer mens ledelsen ikke bidrar er ikke spesielt gøy...

Hadde nå ennå styret, toppledelsen & mellomlederene kollektivt redusert lønnen sin med 20-30% og sagt at resten av selskapet måtte gjørde det samme i "solidaritet" hadde de stått mye sterkere enn hva de gjør i dag. Sånn de har opptrådd har de basically alle foreningene mot seg - med god grunn (er nå mitt inntrykk ihvertfall).

Helt enig. Når man selv har bidraget med en masse gennem de seneste år og så samtidig oplever at andre afdelinger og ledelsen stadig ikke kommer videre, så må der være en grænse for hvornår man skal sige stop.

Alene at få SAS' websites til at virke kunne sikkert skabe lige så mange ekstra indtægter, som man p.t. ønsker kabinepersonalet skal gå ned i løn. Dertil kommer at der stadig arbejdes yderst ueffektivt i flere afdelinger, som stadig lever i den gamle pyramide.

Når det så er sagt, så er CAU's kampagne igen et eksempel på at de er lige så virkelighedsfjerne som SAS ledelsen. At gå ud offentligt med sådan noget er illoyalt og dumt, men desværre har man set det mange gange før.

De har faktisk min sympati for at der må være en grænse og at det ikke behøver at være nødvendigt, at skulle trække sig ned på niveau med visse andre selskaber, der helst bare vil have så billige som mulige udenlandske vikarer.

Men kampagnen er under al kritik. Hold kritikken internt - den kommer hverken kunderne, pressen eller andre ved... Det er ualmindelig dårlig stil at forhandle i medierne og offentligheden. Det mister de bare sympati på og det har stik modsat effekt end den ønskede.

CAU døper om SAS til SOS

Sakset fra DN.no, kunne ikke finne denne saken andre steder.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2317993.ece

CAU er på krigsstien igjen i forbindelse med nye forhandlinger om kostnadsbesparelser.

Fra mitt synspunkt er det hårreisende å sverte sin egen arbeidsgiver på denne måten, men det er mulig at man kan skylde på kulturforskjeller mellom landene her?

-Dan-

Re: CAU døper om SAS til SOS

Det er egentlig ikke til å tro hvor sterkt enkelte ønsker sin egen arbeidsgivers undergang.

Hva er målet med denne kampanjen?

Sidan är borta nu eller? Försökte titta på den men min facebook hittar den inte...

Oj, såpass ja... Jeg har blitt litt forsiktig med å umiddelbart ta parti med arbeidsgiver i konflikter, da historien har vist meg at det iblant er flere sider.

Men... Denne kampanjen er helt over styr og hører ingen steder hjemme.

De minner om crue på et cruise skip, som går i livbåtene når de skjønner at skuta skal til å synke, mens de lar resten bli ombord.
De kan jo søke jobb i rederiet Costa når de har klart å senke SAS

Når man sender ut SOS, skal man ikke tenke på egen lommebok, da skal man berge liv og i dette tilfellet er det livet til sin arbeidsgiver.

Jeg må si jeg synes synd på dem.
Krever min jobb at jeg kan redde liv? Ja den gjør det+ at jeg må slås med kriminelle og etterpå med politiet både gjennom media og rettsvesen.
Har de fått redusert lønnen fra 600.000 til 480.000? kanke leve på det...
Har de økt arbeidsuken fra 30 til 36 timer? de jobber nok ræva av seg...
Har de vært på smilekurs stakkars! skulle ønske jeg fikk tilbud om det...
Er jeg stadig borte på jobb i 60 timer eller mer? jada ofte i over 1 uke. Ofte jobber jeg lange dager hver dag og det er ikke alltid jeg er i seng om nettene heller.

Stakkars stakkars SAS ansatte, er det så ille så burde de finne seg noe annet å gjøre. de er jo helt uerstattelige.

Back