Case fly versus tog: Madrid-Barcelona

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ruten Madrid-Barcelona, som i 2007 var Europas travleste strekning målt i antall pax per år, har nå fått etterspørselen redusert med voksne 40% etter at høyhastighetstog mellom de to byene åpnet i mars.

Temaet er jo høyaktuelt også her til lands, selv om det naturlig nok er snakk om vesentlig mindre folkemengder enn i Spania.

Det vil bli interessant og spennende å se hvilket utslag en eventuell høyhastighetsbane mellom Oslo og byer som Kristiansand, Göteborg og Trondheim vil gjøre på luftfarten på de samme strekningene. Det er vel liten tvil om at folk heller vil ta toget enn flyet til Kristiansand, tror nå jeg.

Passengers increasingly let the train take the strain in Spain (on Madrid - Barcelona route)

Absolutt. Dette kommer til å bli spennende. Jeg bare håper de ikke drøyer for lenge.
Det skal bli spennende å se hva slags priser de kommer med.
Det skal også bli spennende å se hva slags routing de vil følge, tør de å gi f i alle småstedene på veien og ikke minst hva slags hastighet de vil satse på. Jeg mener de sa en hastghet på mellom 200 og 250 kmt. I denne hastigheten kan de ikke drive med små stopp sånn som i dag. Jeg tror 4 stopp på veien vil være på smertegrensa.

Minstepris hos NSB er vel 299,- det er samme pris som hos norwegian. Det er laveste prisen man får hos begge selskaper.
Ordinærprisen til NSB er jeg ikke sikker på, men kan den matche prisen hos Norwegian, eller SAS?

Enig, Oslo-Kristiansand, Trondhjem og Gøteborg er nok de strekninger hvor det kan være mest aktuelt å hoppe på toget i steden for å ta flyet. Fly for transferpassasjerer vil det alltids være, men tog på kortere reiser som dette er enklere enn å fly. Til Gøteborg må NSB/SJ gjøre mye galt, det går kun noen få tog om dagen, mens tre busselskaper konkurrerer på strekningen, med avganger i ett sett.

Når ikke politikerne har klart å iverksette egne vedtak om å utvikle jernbanen i Norge fra 1997, er det vel ingen grunn til å tro at noe annet vil skje i 2009.

Høyhastighetstog i Norge er politisk retorikk, ikke noe annet.

For 12 år siden vedtok Stortinget å bygge dobbelspor på 2 lokale strekninger på Østlandet. Fremdeles er det ikke avsatt penger til det!
Tror dette høyhastihetprosjektet er bare et luftslott og vil ikke bli realisert.

MAD-BCN ja, men i dag er vel bl.a. ruten fra Palma (PMI) og til
fastlandet (BCN??) en av de som er mest trafikkerte. Mener jeg
har lest, eller hørt noe om dette - muligens ikke til BCN men evt.
en annen flyplass på fastlandet?

Norge trenger ikke høyhastighetstog til Bergen, Trondheim og Stavanger. Det er et luftslott hasjern Langeland i SV brenner for. Ingen i Norge klarer å drifte noe sånt, når litt tordenvær setter lokaltognettet rundt Oslo ut av spill, så klarer ikke jernbaneHerket å få høyhastighetstog til å gå heller.
Det som trengs er en utbygging av østlandstriangelet: Oslo- Halden, Lillehammer og Skien og muligen ned til Kristiansand, der er det realistisk å få tog som går oppimot 200-250 km/t.

En utbygging av nevnte triangel med en kombinasjon av intercity-tog med kun få stopp og mer regionale varianter tror jeg har et enormt potensiale i kampen om å få folk til å la bilen stå.
Mye av dagens problemer med regularitet må vel, så vidt jeg vet, tilskrives et aldrende nett.

For 12 år siden vedtok Stortinget å bygge dobbelspor på 2 lokale strekninger på Østlandet. Fremdeles er det ikke avsatt penger til det!
Tror dette høyhastihetprosjektet er bare et luftslott og vil ikke bli realisert.

Vet ikke hvilke strekninger du tenker på her, men på Vestfoldbanen er man i alle fall i gang med bygging av dobbeltspor (men det er laaangt igjen før hele Vestfoldbanen er dobbel!).

Det ble vedtatt å utvide til dobbeltspor i triangelet Skien-Halden-Lillehammer.

Utbyggingen i Vestfold er vedtatt på siden av de opprinnelige planene fra 1997. Og som du korrekt påpeker Fly high, med dagens tempo vil det ta minst 40 år å få på plass de nevnte dobbeltsporene. Nå er det jo faktisk 4 spor mellom Oslo og Lillestrøm, og det blir 4 mellom Oslo og Asker, men dette vil i stor grad bidra til økt satsning på lokaltrafikk i Oslo-området.

Norsk jernbanesatsning anno 2009 :(

Det ble vel vedatatt(?)/enighet om å bygge "snarvei til Hønefoss" i en hesthandel en gang i tiden også, Ringeriksbanen Sandvika-Hønefoss. Lite har man sett til det i ettertid.

Det ble vel vedatatt(?)/enighet om å bygge "snarvei til Hønefoss" i en hesthandel en gang i tiden også, Ringeriksbanen Sandvika-Hønefoss. Lite har man sett til det i ettertid.

Ja, faktisk! Og SV fikk trumfet igjennom enkeltspors tunnell, som et slags kompromiss. Tenk å vedta noe sånt vrøvl.

Til Gøteborg må NSB/SJ gjøre mye galt, det går kun noen få tog om dagen, mens tre busselskaper konkurrerer på strekningen, med avganger i ett sett.

Med dagens spor, er vel buss raskest utenom rushtid? Nytt dobbeltspor Oslo-Ski og ei utbygging som gjøres inn mot Göteborg, skal visst gjøre reisetida med tog omtrent tilsvarende tida man bruker med bil utenom rush.

Etter det må det vel være strekningen mellom Sarpsborg og Fredrikstad som er den største bremsen?

Nå er det jo faktisk 4 spor mellom Oslo og Lillestrøm, og det blir 4 mellom Oslo og Asker, men dette vil i stor grad bidra til økt satsning på lokaltrafikk i Oslo-området.

4 spor mellom Skøyen og Asker ja.
Mellom Oslo S og Skøyen er/blir det fortsatt bare dobbeltspor (bortsett fra forbi Nationaltheatret stasjon)

4 spor mellom Skøyen og Asker ja.
Mellom Oslo S og Skøyen er/blir det fortsatt bare dobbeltspor (bortsett fra forbi Nationaltheatret stasjon)

Mellom Asker og lysaker er vel mer riktig, da jernbaneverket ikke mener Skøyen-Lysaker er viktig, så den er ikke med i Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019...:exclaimation Så det blir en flaskehals mellom Lysaker og Skøyen i mange år selv etter det nye dobbeltsporet mellom Sandvika og Lysaker åpner...

http://www.jernbaneverket.no/no/Prosjekter/Prosjekter/Skoyen---Asker/Skoyen---Lysaker/

Last edited:
Det blir nok ikke en flaskehals fordi 90% - 95% av togene stopper på alle stasjoner mellom Lysaker - Oslo S.

Jo det er sant, men jeg tenkte mer på alle tekniske problemer man har på skøyen området som man hører om hele tiden " Signal/jordfeil på skøyen"

Jo det er sant, men jeg tenkte mer på alle tekniske problemer man har på skøyen området som man hører om hele tiden " Signal/jordfeil på skøyen"

Det er sant, men det såkalte ''Oslo-prosjektet'' har jo blitt satt igang og man har kommet langt med det. Men man blir ikke ferdig med denne fornyelsen før langt ut i 2012 og da forsvinner forhåpentligvis alle problemene med Oslotunnelen, Skøyen, kabelbrann etc.

Sjekk ut PDF side 9 her : http://www.jernbaneverket.no/PageFiles/7998/Jernbanemagasinet nr 6 2009.pdf

Greit at tog på strekningen Madrid-Barcelona har blitt en suksess, men så snakker vi også om en rute mellom byer som er henholdsvis 4 ganger og dobbelt så store som Oslo, samt en noe anderledes topografi i landskapet enn det vi finner i Norge.

Back