Cargopiloter og rotasjon av crew

Skuggenheimer

ScanFlyer Blue
Cargoflighter går jo ikke alltid mellom primærflyplasser rundt om i verden og selskapene har jo innimellom rimelig lange slynger av flights(feks KLM/Martinair cargo B747 AMS-VCP-SCL-BOG el UIO el MEX el MIA-AMS. Regner med at vanlige luftfartsregler gjelder for cargobransjen også selv om ikke noe har så dårlig tid som en død laks.

Hvordan slynges crew ut rundt om i verden for å dekke opp fraktruter el har de med egne som sover i senger ombord(og er dette godkjent som formell hviletid)?

Kan forøvrig piloter som betjener normal passasjertrafikk brukes på rene cargo fly så fremt de har utsjekk på flytypen?

Det hender man sendes passivt rundt, enten fra flygning eller til flygning, men man forsøker selvsagt å unngå det. På faste ruter vil man f.eks. fly AMS-VCP, på hotel til neste fly kommer, så VCP-SCL-BOG på hotel, deretter hjem til AMS når neste fly kommer.
Hviletid i sengen ombord teller til en viss grad.
Hvis et selskap har både rene fraktfly og passasjerutgave av samme fly er det ikke noe i veien for at man flyr begge deler.

Mange måter å flå en katt på: Husker en slynge jeg var med på som begynte i LAX, så fløy man til Honolulu, hadde 4 dager på hotellet der, så til Sydney via et fuel stop i Nadi, 4 dager i Sydney, så kom flyet tilbake og man jobbet igjen fra Sydney til Darwin for fuel, så til Hong Kong, 4 dager på hotell der, så tilbake til LAX.

Med bare en jumbo på den slynga var det som å dra på fest med litt flyging innimellom. Quantas Carco kontrakt.

Andre selskaper og andre ruter ble man sendt rundt i verden med pax fly for å hente cargo fly eller sitte stand-by.
En stund fløy jeg en Air India Cargo, fikk telefon om jeg ville dra til Bombay på fridagene og jobbe hjem.
Sa Jo takk for det var fin overtid. Fra DFW til FRA til BOM på Lufthansa Business Class, deretter 3 dager på 5 stjerners hotell i Bombay, som regel rundt bassenget med gin og tonics.
Etter 3 dager ringte selskapet og sa jeg kunne reise hjem og det var billetter på flyplassen, LH hjem til DFW på J klasse igjen, eller kanskje BA via LHR, reiste med mange selskaper til India, Pan Am og Swissair og Cathay Pacific og sikkert flere.
Hadde det mye finere å fly cargo enn pax i mitt liv, tjente også bedre penger og mere komfortabelt ombord med bysse, F-klasse seter og køyer på øverste dekk på jumboen.

Var ikke bare dans på roser, det kunne være faenskap på sånne møkkaflyplasser som Lagos i Nigeria hvor man må vente 6 timer på fuel truck for man har ikke penger til bestikkelser og APU virker ikke så det er 40 grader i flyet mens man venter og venter..:cry:

Tusen takk for info og noe i de banene jeg hadde tenkt meg.

LN-RTP: tror jeg prater for mange da vi fremdeles savner en egen tråd om "Best tales from LN-RTP"(som det var snakk om for en tid tilbake - ikke fra deg men fra noen andre her inne).. Det tror jeg hadde blitt morro:-)

. LN-RTP: tror jeg prater for mange da vi fremdeles savner en egen tråd om "Best tales from LN-RTP"(som det var snakk om for en tid tilbake - ikke fra deg men fra noen andre her inne).. Det tror jeg hadde blitt morro:-)

Kanskje skal jeg komme meg i skrive hjørnet igjen.
Har foreløpig kjørt tørr Januar, uten en dråpe i begeret og da er man mere beskjeden.
Skal feire slutten på Dry January på Mandag, kanskje skal jeg starte en saftig tråd meg mange fly historier, skjønt det kan vel være litt drøy kost, har fått noen private meldinger av og til at jeg hadde gått over streken, det er nok noen sarte sjeler her som bare tåler det som er stuerent. (Har enda ikke fortalt om det gledes huset i Singapore som er tilholds sted for mange frakt flygere, det heter Four Floors of Whores, fin plass det:cool:)

Enig i det at til tider kan ting bli vel formelt og pretensiøst her inne. Sånn er ikke jeg og er vel derfor jeg liker din direkte stil jfr skrivemåte. Min avdøde far var bla pilot på B747, 767 i SAS osv og hadde mange friske historier han fortalte til meg da jeg kom i slutten av tenåra(skjønte jo fort at pilotyrket ihvertfall på den tiden ikke var så formelt). De fleste hadde felles platform iom at de kom fra forsvaret(med alt det positive og negative det førte med seg) Men du er jo høyst levende så bate kjør på syns nå jeg:-)

Vet det har vært mye grums feks da SAS fløy til BKK, SIN, GRU osv(tenker ikke på heisepisoden i BKK selv om den sikkert hadde kvalifisert inn)...

Enig i det at til tider kan ting bli vel formelt og pretensiøst her inne. Sånn er ikke jeg og er vel derfor jeg liker din direkte stil jfr skrivemåte. Min avdøde far var bla pilot på B747, 767 i SAS osv og hadde mange friske historier han fortalte til meg da jeg kom i slutten av tenåra(skjønte jo fort at pilotyrket ihvertfall på den tiden ikke var så formelt). De fleste hadde felles platform iom at de kom fra forsvaret(med alt det positive og negative det førte med seg) Men du er jo høyst levende så bate kjør på syns nå jeg:-)

Vet det har vært mye grums feks da SAS fløy til BKK, SIN, GRU osv(tenker ikke på heisepisoden i BKK selv om den sikkert hadde kvalifisert inn)...

Som soenn av en SAS Flyvertinne i fra the Golden Age (DC-8-xx rules) har baade broder EB og jeg ogsaa en del historier rett fra levra !! Men starter i det stille med aa sende en kasse Arrogant Bastard oel til LN-RPT (fyren drikker jo lav oktan !! Allt under 7.5% er for oppvask !!)

. du er jo høyst levende så bare kjør på syns nå jeg:-)

Takk igjen, skal tenke på det, ingen vet hvor haren hopper. :)

fyren drikker jo lav oktan !! Allt under 7.5% er for oppvask

Tja, tar jo gjerne gratis øl, det er jo verdens beste, takk skal du.:cool:
Coors Light er ikke lettøl som i Norge, har vel 4.6 prosent så fordelen er at man kan sitte i skyggen hele dagen og ha litt fyr på peisen uten at det blir for mye, en flaske vin til middagen så er det god stemning, men for all del ikke vær beskjeden, bare send øl, på forhånd takk. :)

Må vel runde av med mere «cargo piloter og rotasjon av crew», som jo er tittel på tråden:
Mange ganger kan man få flere fridager hjemme ved å ikke reise som pax på forhånd, ta inn på hotell for så å møte flyet dagen etterpå ferdig uthvilt, og fly hjem.
Ofte når det var flyging på Syd Amerika så hoppet jeg bare ombord i flyet fra Miami til Santiago, Chile og ble med passivt: Satt da og spiste middag i et av de 4 setene som var gjerne fra J eller F klasse på øverste dekk, deretter tok 4-5 timer på øret i køya og våknet opp relativt uthvilt, dro med crew bagen opp i cockpiten og begynte å forberede for turen hjem til MIA.
(Det tok som regel 2-3 timer å laste 109 tonn med oppdretts laks i Chile) Det crewet som hadde flydd nedover dro da bak og la seg i køyene og sov hjemover. På den måten sparte selskapet penger på hotel og diet penger og flygeren fikk flere fridager hjemme. (Om det var helt lovlig spurte man ikke så høyt om, øvrigheta var ikke så mye ute etter å legge frakt operasjonene under mikroskopet, da hadde mye stoppe av natt frakta fra MIA. :cry:)

Last edited:
Kan sikkert få slenge inn denne her da,

https://aerosavvy.com/might-cargo-pilot/?doing_wp_cron=1612051243.5356130599975585937500

Kan skrive under på det meste av det der. Jeg begynte min «Frakt Karriere» med å fly for UPS, samme som han med den artikkelen. Jeg fløy dog en UPS kontrakt, dette var før UPS hadde sertifikat for å operere egne fly, derfor var det flere frakt selskap som malte flyene sine brune og fløy for UPS. (Brown Tails)

Også mulig å bestille bok.

https://www.amazon.com/Cargo-Pilots...07K8X2S4R/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Vet av han karen som skrev boka, vi jobbet samtidig i St. Thomas og han bor like i nærheten her i Fort Lauderdale. Boken er veldig godt skrevet, meget realistisk og tegner et godt bilde av “behind the scenes” med å fly gamle fly som så vidt henger sammen. :cry:

Det er stor forskjell på selskaper. De beste gir masse hviletid etter deadhead på business klasse. De verste sender deg til India i midtsete på 15 timers tur og gir deg min rest før showtime neste dag. Jeg har holdt meg borte fra frakt på store fly, gjorde nok på smått. Har kompiser i f eks UPS og FedEx som er borte i 10 dager og kun flyr et par legg. Med full catering etter hvile på 5 stjerners. Og andre i mindre selskap som ikke vet om de flyr øst eller vest etter en uke.

Det er stor forskjell på selskaper. De beste gir masse hviletid etter deadhead på business klasse. De verste sender deg til India i midtsete på 15 timers tur og gir deg min rest før showtime neste dag. Jeg har holdt meg borte fra frakt på store fly, gjorde nok på smått. Har kompiser i f eks UPS og FedEx som er borte i 10 dager og kun flyr et par legg. Med full catering etter hvile på 5 stjerners. Og andre i mindre selskap som ikke vet om de flyr øst eller vest etter en uke.

Ja, stor forskjell. UPS og FedEx er et luksusliv sammenlignet med de som jobber for de dårlige selskapene.
Har smakt det på kroppen å deadhead halve jorda rundt på økonomi klasse, slett ikke riktig, men derfor sto jeg i spissen og startet fag forening når jeg jobbet for et drittselskap etter å ha blitt permittert fra en US Major.
(Fikk stemt inn Teamsters og fikk noe bedre forhold men ledelsen hatet meg og kunne ikke vente til jeg ble tilbakekalt til det andre selskapet)

Stor forskjell og ikke noe tariffer i USA, man får det man forhandler seg til, ferdig med det.
Har endel (skrekk) historier fra den siden av fly bransjen. :cry:

Jeg hadde også en far fra forsvaret som arbeidet i SAS i mange år på DC8, Carvelle, B747, DC10, DC9, A300 og B767.
Jeg har hans loggbøker og det kunne være lange slinger, også på passasjerruter.
På DC8 var han borte i 10 dager. Han skulle til LAX.

Ruta var:
30 april SK935 CPH-SFJ
3 mai SK935 SFJ-LAX
5 mai SK936 LAX-SFJ
8 mai SK 936 SFJ- CPH

Ett par dager i forkant fløy han CPH-HAM tur/retur.
I tillegg var det noen ganger en hviledag i CPH før passiv hjem til FBU.
Så i perioden i fravær fra hjemmet på 10 dager var det 2 dager i LAX og bla. 5 dager på Grønland.
Jeg spurte hva han gjorde på Grønland og svaret var å gå fjellturer med bla. kaptein Finn Thorsager. Kunne med fordel vært større effektivitet for alle parter. Det kom senere med nye versjoner og direkte CPH-LAX. .
Sikkert noen spennende historier som ble fortalt fra krigens dager.

En kollega i min forrige jobb fikk i oppdrag å fikse overnatting til et crew ifm. at noen hadde chartret en MD11 av oss (Vi hadde overhodet ikke egne fly i Norge på den tiden, og hadde egentlig ikke noe med det å gjøre - annet enn at en kollega måtte fikse hotellrom, og sjefen fikk en deiceregning).

Crewet ble flydd inn et par dager før med passasjerfly, mener jeg å huske. Så fløy de balja ned til Tyskland. Husker ikke om de sov noe på hotell der, eller om det var "rett hjem" som passasjerer på "vanlig" passasjerfly (mener det var KLM/NW/DL ellerno).

Ble jo nesten et bra bilde ut av det også.

IMG_0534.jpg

Back