• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Cargolux 747-400F mistet deler av understellet under landing

Noen flere bilder av resultatet

https://twitter.com/airplusnews/status/1657845217070915585

FwHZZs5XsAEk8EO


FwHZZsrWYAAJC3p
 
Var jo veldig spesielt. Landingen så veldig myk og fint ut. Noe som har skjedd i forbindelsen med avgangen?
 
Det var visstnok problemer med å ta inn hjulene etter avgang som førte til at de returnerte til LUX så det kan godt tenkes at det har skjedd et uhell under avgang?

Blir dette en write-off tro?
 
Var jo veldig spesielt. Landingen så veldig myk og fint ut. Noe som har skjedd i forbindelsen med avgangen?

Selvsagt umulig å si sikkert foreløpig. De fikk ikke trukket hjulene inn etter avgang. Om dette skyldtes en feil kun på angjeldende boggi, eller om det var en feil i systemet som sådant, vites ikke.

Men noe må jo ha vært katastrofalt feil, tror faktisk aldri jeg har hørt om tilsvarende under «normale» operasjoner. Understellet tåler normalt utrolig mye, på helt vanlige, rutinemessige avganger er det innpå 100 tonn belastning pr boggi på en jumbo. Og den landingen så ut til å være «innafor» mht synkehastighet og utflating.

Om dette skyldes en katastrofal teknisk svikt, brudd/tretthet i metall eller feil under vedlikehold er som sagt umulig å si nå, men jeg vil tro undersøkelser og havarirapporten gir svaret etter hvert. Det skal bli interessant å se hva i h det var som skjedde!
 
På PPRune var der spekulasjoner om at årsaken til at de ikke fikk trukket inn hjulene var en feil som også førte til at hele boggien ble låst i en vinkel noe på tvers av fartsretningen som igjen førte til alvorlig shimmy som igjen gjorde at hele boggien forlot moderskipet etter landing. Men som KnutW sier - dette finner de ut av.
 
Back
Top