Canon-objektiver IS vs L

Forskjellen er enkel mellom de to objektivene - IS står for Image Stabilizer og er en godt hjelp for å få klarere bilder ved dårlige lysforhold (man er ikke alltid like stødig på hånda når lukketiden blir opp mot sekundet).

Det stemmer ikke. Det finnes L objektiver med og uten IS.

Hmmm. det ble en dårlig formulering som jeg kom med, det blir iallefall ikke objektiv på meg i fremtiden uten IS på (om det er L & IS, det får vi se på) :)

IS er dessuten kjekt å ha dersom du liker at rullebanelys på action-aktige bilder (panorering) skal bli rette og ikke sikksakk.

He he, KOG er såååå misunnelig på min 100-400 L IS (også panning IS modus). Han bare sånn et flimrete IS innebygget i kamerahuset som bare virker statisk. :cool2

Spør du meg, så er behovet for IS i normal-belysning ikkje påkrevd. IS hjelper veldig for å stabilisere foto med dårlig lys og lukketid er høg (stemmer ikkje det?). No kjenner eg ikkje alle forumistane for godt, men ein kamerat av meg er proff fotograf, og fortalte meg at IS er ikkje verdt den ekstra kostnaden. Eg for min del jakter på EF 70-200 2.8 L USM + 2x converter, og då tenker eg at eg er godt berga. (på denne linsa ligger vel prisforskjellen på ca 6000,- i Noreg)

IS kommer godt med også i godt lys dersom du har brennvidde nok til at små rystelser blir til store bevegelser. Rører du på kameraet en liten grad blir et punkt langt borte ikke uskarpt med liten brennvidde, men når du kommer litt opp i brennvidde vil punktet bli synlig bevegelig og bli uklart. Selvfølgelig - dette er en funksjon av lukkertid, stabilitet og avstand, men med tele bruker jeg alltid IS.

Dersom man bruker EF 70-200 2.8 L USM med EF 2x II vil man ikke komme dårlig ut lysmessig, og strengt tatt så forsvinner blenderstoppene raskt når sola først går mot horisonten :).

IS erstatter ikke stativ. IS stabiliserer bildet til en viss grad og er særlig kjekt å ha ved (1) større brennvidder og (2) ved panorering på den måten at IS sørger for at kameraet holder seg stabilt i elevasjon (ikke flyr opp og ned imens man panorerer). Stativ kan være smart, men monopod kommer jeg aldri til å bruke for å ta bilder av noe som beveger seg med mindre jeg er interessert i å holde på noen timer i Photoshop med å rette opp bilder fordi kameraet har pivotert rundt monopodens kontakt med bakken (vippestang).

Det var bare noen tanker fra meg men... meningene om- og meningen med IS er mange.

Last edited:
Back