Call sign for luftforsvaret

CNO324

ScanFlyer Blue
Hei

hva er callsig-et for F-16 i det norskeluftforsvaret? og hvorfor? Ta gjerne med hvorfor herkulesene blir kalt huskey?

- CNO324
 
335 (Hercules) bruker Husky, og går man i ordboken finner man blant annet:

-Kraftkar
-Branne
-Diger slamp (?)

Pluss at hunderasen Husky er vel kjent som en trekkhund med stor kapasitet.

Alt dette passer vel på en Hercules? (litt usikker på denne slampen, dog...)

Ellers bruker Luftforsvaret en blanding av callsign, hver skvadron har sitt skvadroncallsign, men de bruker også "operative" callsign ifm øvelser og andre oppdrag. Og hvis de flyr ut fra eller inn til Norge så bruker de "Norwegian" (NOW) uansett flytype.

Her er noen skvadroner:

330 Saver (SeaKing MK 43B)
331 Lion (F-16)
332 Eagle (F-16)
333 Saint (P-3 Orion)
335 Husky (C-130)
337 Brave ( Lynx mk 86)
338 Tiger (F-16)
339 Hocus (Bell 412)
717 Raven (DA-20)
720 Mixer (Bell 412)

Testflyginger Dolly - uansett flytype

Mvh,
 
Last edited:
Siden vi er på hele listen er det greit å ta med "Cadet" for Flygeskolen (Safari) også. Ellers har det pleid å være andre c/s for flygende personell i staber, f.eks. har "Pilgrim" vært brukt av Lufttjenesteinspektøren. Men her er det nok andre på forumet som er mye mer oppdatert enn meg på hva som brukes for tiden.

K
 
Falcon har selvsagt rett, jeg glemte Cadet. Hva som brukes av personlige callsign (da snakker jeg ikke om de som jagerpilotene får) vet jeg ikke, men jeg husker i alle fall Doghouse.... Om han var i det eller ei vet jeg ikke, men jeg tror det var obsgruppesjefen i Bodø i sin tid.

Mvh,
 
De bruker vel fortsatt NOWXXXX på utenlandsflygninger. Voice cls "Norwegian"

T.
 
....og så kan man jo spørre seg hvorfor de har tresifrede nummer på skvadronene? Strengt tatt hadde de jo klart seg med 1-10... :p

"Back in the day", "den gang da...", "...krig og fred og sånt"?
 
Hvilket helikopter er det som kaller seg "Helifalcon" ! Hørte og så den over Sandefjord i forrige uke. Den hang (hovret) i 2000 fot helt rolig i 20 min. over sentrum for så å dra tilbake til Gardermoen.
 
Er det riktig aa forstaa at de ogsaa bruker egendefinerte callsigns paa trenings flighter osv?
Eller kanskje slikt faller under oppdrag?

Leste nettopp en accident report mellom en F-16 ("Ninja 2") og en C-172 her i USA, og det var kun en ferry flight.
 
....og så kan man jo spørre seg hvorfor de har tresifrede nummer på skvadronene? Strengt tatt hadde de jo klart seg med 1-10...

"Back in the day", "den gang da...", "...krig og fred og sånt"?
Det stemmer, 330, 331, 332, 333 og 334 ble opprettet i England under den andre verdenskrig og tallet indikerer da at det er den 330. skvadronen under RAF-kommando osv. Hva som er grunnen til at de andre skvadronene har slike navn vet jeg dog ikke.

Er det riktig aa forstaa at de ogsaa bruker egendefinerte callsigns paa trenings flighter osv?
Eller kanskje slikt faller under oppdrag?
Ja, det stemmer, F-16-skvadronene bruker litt av hvert som callsigns. De som er nevnt ovenfor er skvadron-callsigns, men hva de faktisk bruker varierer utifra hvaslags flight det er osv.
 
Last edited:
Ja, det stemmer, F-16-skvadronene bruker litt av hvert som callsigns. De som er nevnt ovenfor er skvadron-callsigns, men hva de faktisk bruker varierer utifra hvaslags flight det er osv.

Alle flytypene til forsvaret bruker taktiske kallesignal av og til, men det er bare F-16 som daglig er regulert via Air Tasking Order, og får kallesignal fra den.


Hva gjelder USAF/USMC/US Navy/US Army forholder ikke de seg til sine ICAO callsign når de flyr utenlands (Med noen unntak som f.eks RCH/Reach)
De kaller seg alt mulig rart.

Det er vel Lennsmannen helikopteravdeling som kaller seg det vel.

Helifalcon-01 er snuten, andre tallkombinasjoner er vanlige turer Pegasus helikopter måtte ha. Helifalcon-14 kan være en AS-350 som er i Valdres og løfter en pall med sement opp på en fjelltopp..... :)
 
Last edited:
De bruker vel fortsatt NOWXXXX på utenlandsflygninger. Voice cls "Norwegian"

T.

(TP: Jeg vet ikke hvordan det er med deg, gamle greneral, men jeg tar hemmelig glede i at det er og blir Det Kongelige Norske Flyselskapet vårt som eier det C/Set, og ikke det andre som kaller seg noe lignende. :D )

De første sifrene forteller forøvrig hva slags oppdrag det gjelder. Falcon-flyvninger for kongehuset har f.eks. egne, faste C/S.
 
Last edited:
Politihelikoptret kaller seg Helifalcon.

Jeg synes de burde kalle seg "HELICOP"

De het vel i utgangspunktet "Helihawk" - men det ble for likt "Helidoc" på telefoni, derfor Helifalcon. Men de har jo delvis fått med seg COP i registreringen på EC135'n som heter LN-OCP.... :-)
Muligens ble også Helicop for likt Helidoc? Eller så er det vel allerede i bruk?
 
beredskapen ut fra bodø (f-16) går under callsign Echo Golf...

...er nok ikke bare beredskapen som flyr med EG.......i antallet som bruker EG ut av Bodø er de nok i fåtall! :)
 
Blir sittende og flire litt når jeg ser hva som brukes ellers rundt omkring...

Her på New Zealand er det veldig enkelt;
- Redningshelikoptrene flyr som "Rescue" (helikoptrene har faste nummer, hvor Auckland-helikoptret er nr. 1)
- Dersom luftforsvaret er ute på redningsoppdrag med heli, så er det "Kiwi Rescue"
- Politihelikoptret heter enkelt og greit "Police 1"
- C130 Hercules flyr som "Hercules"
- P3 Orion flyr som "Orion"
- 757-maskinene ryktes å fly som "Broomstick", noe som angivelig skal være en referanse til forhenværende statsminister Helen Clark. Men det har jeg ennå til gode å få bekreftet...
 
Back
Top