C-GANH er ex BU LN-BRZ - og andre gamle BU maskiner

BU767

På Norske Vinger
Air North 737-505, hoeres vel ikke helt riktig ut men saann er det vel bare. Den har ogsaa faatt seg winglets. Er det noen der hjemme som har noen bilder av LN-BRZ? Finnes ikke paa nettet ser det ut som. Denne maskinen var kun i BU i 8 mndr Jan. '93 til sept. '93 i foelge airfleets, meget kortvarig liv der ja. Enda en gammel BU traver i disse trakter.

Harald
 
Last edited:
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Den ble vel levert direkte til Xiamen, gjorde den ikke?

(Tror du har vært for lenge her borte - BU hadde den i 8 dager, ikke 8 måneder ;) )
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Den ble vel levert direkte til Xiamen, gjorde den ikke?

(Tror du har vært for lenge her borte - BU hadde den i 8 dager, ikke 8 måneder ;) )

Har vært herover alt for lenge. Var BRZ i det hele tatt i passasjer drift hos BU?

Den kom vel fra Nordavia Regional Airlines, VP-BOQ (også Aeroflot-Nord reg)
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Det var fire -500'er som gikk rett til Kina (3x Xiamen og 1x China Southwest). Hvis jeg husker rett malte Boeing dem i Xiamen/ChinaSW farger, og de ble levert til SVG for noen modifiseringer før de ble sendt videre til Kina.
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Det var fire -500'er som gikk rett til Kina (3x Xiamen og 1x China Southwest). Hvis jeg husker rett malte Boeing dem i Xiamen/ChinaSW farger, og de ble levert til SVG for noen modifiseringer før de ble sendt videre til Kina.

Kom alle disse Kineserene til SVG med Norske registrerings nummer?
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Vil anta at de fløy BFI-SVG på norsk reg og ble levert videre på kinesisk, men det får noen som sitter på 'historiebøkene' bekrefte.
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Overrasket meg at Air North faktisk har tre 737-200, den eldste snart 32 år.
Hadde vært morro å vært pax på denne :)
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Det flyr mye rart i Canada og Alaska .. bl.a. et par gamle BU -200'er .. (Her LN-SUZ)

045.jpg
 
Last edited:
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Overrasket meg at Air North faktisk har tre 737-200, den eldste snart 32 år.
Hadde vært morro å vært pax på denne :)

og en av disse er en combi. De har også fire HS-748, og en 737-400. Sitter med tanker om fly med Air North til sommeren da de kommer med HS-748 til Fairbanks, skal prøve å få med meg alle deres flytyper på ei reise liksom..... dette var planen i alle fall.
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Det flyr mye rart i Canada og Alaska .. bl.a. et par gamle BU -200'er .. (Her LN-SUZ)

Disse flyene har fått på seg nye farger. Everts Air Cargo sin N151 er også en gammal BU maskin .
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Flyet har fått et såkalt gravel kit for operasjon på rullebaner uten fast dekke. Platen på nesehjulet er for å hindre at hjulene skal slenge stein og grus opp i buken på flyet. Dørene til nesehjulet er tilpasset dette, og "kulen" foran nesehjulsdørene er for at denne platen skal ligge an mot den når hjulene er oppe.

Vi ser også en dyse som stikker frem i underkant i fronten av hver motor. Dette er dyser for bleed air fra motorene som da blåser fremover og hindrer at motorene suger i seg stein og grus.

Dette er vel en retrofit, for -SUZ hadde vel ikke gravel kit hos BRA? Så vidt jeg husker var det vel bare Busy Bee sin -200 som hadde gravel kit på norsk register?

Mvh,
 
Last edited:
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Dette er vel en retrfit, for -SUZ hadde vel ikke gravel kit hos BRA? Så vidt jeg husker var det vel bare Busy Bee sin -200 som hadde gravel kit på norsk register?

Mvh,

Det var retrofit, ja. Både SUU og SUZ fikk dette installert på Sola før levering som henholdsvis N736BP (BP exploration) og N733AR (ARCO). SUZ ble senere omregistrert til N733PA for Phillips. Jeg vet ikke om noen andre gravel kit-utstyrte -200 enn LN-NPB på norsk register.

Forøvrig stemmer det at -505'ene som gikk til Kina fløy til SVG på norsk register. Jeg har et bilde av BUA på Sola et eller annet sted, men kan dessverre ikke finne det. :cry:
Jeg husker dessverre ikke om omregistreringen til kinesisk registrering foregikk på Sola.

I tillegg til BRW/Y/Z/BUA mottok Xiamen også to andre -505, nemlig 2805/26336 B-2973 (nå Georgian 4L-TGI) og 2822/26338 B-2975 (nå Belavia EW-294PA). Hvordan dette henger sammen er jeg langt fra sikker på, men mener å ha hørt at ILFC overtok to opsjoner fra BU og leaset disse til Xiamen.
 
Last edited:
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Flyet har fått et såkalt gravel kit for operasjon på rullebaner uten fast dekke. Platen på nesehjulet er for å hindre at hjulene skal slenge stein og grus opp i buken på flyet. Dørene til nesehjulet er tilpasset dette, og "kulen" foran nesehjulsdørene er for at denne platen skal ligge an mot den når hjulene er oppe.

Vi ser også en dyse som stikker frem i underkant i fronten av hver motor. Dette er dyser for bleed air fra motorene som da blåser fremover og hindrer at motorene suger i seg stein og grus.

Dette er vel en retrofit, for -SUZ hadde vel ikke gravel kit hos BRA? Så vidt jeg husker var det vel bare Busy Bee sin -200 som hadde gravel kit på norsk register?

Mvh,

Takk. En ting mindre jeg lurer
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Disse flyene har fått på seg nye farger. Everts Air Cargo sin N151 er også en gammal BU maskin .

En gjeng pensjonerte BU-fygere her over i sørvest har høytflygende planer om å bringe kjerra hjem til fredrelandet.
Om det lykkes gjenstår å se. Det dreier seg selvfølgelig om kronasje!
Flymuseet på Sola er målet og vi har sagt ja til at den kan ha FMS som endelig base.
Det er enda timer igjen på denne kjerra tilsvarende 4-6år operasjon med Everts om den ikke blir lagt igjen der borte på en eller anne gravel strip i mellomtiden.:rolleyes:
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Flyet har fått et såkalt gravel kit for operasjon på rullebaner uten fast dekke. Platen på nesehjulet er for å hindre at hjulene skal slenge stein og grus opp i buken på flyet. Dørene til nesehjulet er tilpasset dette, og "kulen" foran nesehjulsdørene er for at denne platen skal ligge an mot den når hjulene er oppe.

Vi ser også en dyse som stikker frem i underkant i fronten av hver motor. Dette er dyser for bleed air fra motorene som da blåser fremover og hindrer at motorene suger i seg stein og grus.

Dette er vel en retrofit, for -SUZ hadde vel ikke gravel kit hos BRA? Så vidt jeg husker var det vel bare Busy Bee sin -200 som hadde gravel kit på norsk register?

Mvh,

Noe annet de også gjør, er å felle inn nedre beacon, slik at den overlever evt steinsprang, samt at de har forsterkede dekk på understellet (selvfølgelig).

For øvrig interessant å se at disse maskinene er "still going strong" etter så mange år på vingene. :) Vitner i alle fall om god kvalitet (og forhåpentligvis god maintenance).
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Det var retrofit, ja. Både SUU og SUZ fikk dette installert på Sola før levering som henholdsvis N736BP (BP exploration) og N733AR (ARCO). SUZ ble senere omregistrert til N733PA for Phillips. Jeg vet ikke om noen andre gravel kit-utstyrte -200 enn LN-NPB på norsk register.

Forøvrig stemmer det at -505'ene som gikk til Kina fløy til SVG på norsk register. Jeg har et bilde av BUA på Sola et eller annet sted, men kan dessverre ikke finne det. :cry:
Jeg husker dessverre ikke om omregistreringen til kinesisk registrering foregikk på Sola.

I tillegg til BRW/Y/Z/BUA mottok Xiamen også to andre -505, nemlig 2805/26336 B-2973 (nå Belavia EW-294PA) og 2822/26338 B-1975 (nå Georgian 4L-TGI). Hvordan dette henger sammen er jeg langt fra sikker på, men mener å ha hørt at ILFC overtok to opsjoner fra BU og leaset disse til Xiamen.

Det siste er riktig S.
 
Back
Top