C-GANH er ex BU LN-BRZ - og andre gamle BU maskiner

Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

I tillegg til BRW/Y/Z/BUA mottok Xiamen også to andre -505, nemlig 2805/26336 B-2973 (nå Belavia EW-294PA) og 2822/26338 B-1975 (nå Georgian 4L-TGI).

Är du säker ? Är inte EW-294PA c/n 26338 ex B-2975 och 4L-TGI c/n 26336 ex B-2973 ?
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

En gjeng pensjonerte BU-fygere her over i sørvest har høytflygende planer om å bringe kjerra hjem til fredrelandet.
Om det lykkes gjenstår å se. Det dreier seg selvfølgelig om kronasje!
Flymuseet på Sola er målet og vi har sagt ja til at den kan ha FMS som endelig base.
Det er enda timer igjen på denne kjerra tilsvarende 4-6år operasjon med Everts om den ikke blir lagt igjen der borte på en eller anne gravel strip i mellomtiden.:rolleyes:

Artig! Håper det lykkes:cool:
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

ja, dette var jo interessant. Ble c/n 26336 og 26338 levert direkte til Xiamen eller var de innom Sola for modifikasjoner med LN regs?

Er det en privat stiftelse eller noen lignende som skal prøve å få N151 tilbake til Norge, eller kun personlige ønsker fra tidligere BU piloter? Hvor mye kommer dette til å koste mon tro? Jeg kjenner en pilot hos Everts, jeg skal undesøke dette litt.
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

De er ikke på flåtelista til Kurt, så da regner jeg det som sikkert at de aldri var innom BU. De er heller ikke notert med norsk reg i produksjonslisten.
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

ja, dette var jo interessant. Ble c/n 26336 og 26338 levert direkte til Xiamen eller var de innom Sola for modifikasjoner med LN regs?

Nei, MOW har rett, de var aldri innom Sola og heller aldri på norsk reg. I og med at ILFC overtok BU's opsjoner var BU fullstendig utenfor prosessen. Jeg tror også at spec'en ble endret, JP sier i hvert fall at de fikk CFM56-3B1 motorer i stedet for -3C1 som var BU-standard. Går ut fra at de sparte noen dollar der.

Og det med N151 var interessant, ja...
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Air North 737-505, hoeres vel ikke helt riktig ut men saann er det vel bare. Den har ogsaa faatt seg winglets. Er det noen der hjemme som har noen bilder av LN-BRZ? Finnes ikke paa nettet ser det ut som. Denne maskinen var kun i BU i 8 mndr Jan. '93 til sept. '93 i foelge airfleets, meget kortvarig liv der ja. Enda en gammel BU traver i disse trakter.

Harald


Her selges interiøret til BRZ...

http://bit.ly/fZNrdn
 
737-505 LN2805/26336 - Aldri levert Braathens?

Ser Airzena Georgian Airways har overtatt en 737-505, med CN26336 og LN2805. Denne har jo et Braathens kundenummer, men så vidt jeg klarer se ble den aldri levert Braathens da den var ny i 1996, men gikk rett til Xiamen Airways. Er dette et fly Braathens avbestilte på midten av 90-tallet?
 
Re: 737-505 LN2805/26336 - Aldri levert Braathens?

Jeg vet at Braathens leide ut noen maskiner til Xiamen og lurer på om denne som du sier ble levert direkte til Xiamen, men fremdeles var eid av Braathens. Dette er et RolfL spørsmål ;-)
 
Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Som Stone säger i posting nr. 16 så är c/n 26336 en av de två optioner (den andra c/n 26338) som ILFC övertog från Braathens och byggdes som -505. c/n 26336/2805 rullade ut 26 juni 1996, flög första gången 5 juli 1996 , levererades till ILFC 18 juli 1996 och hyrdes ut till Xiamen Airlines.
 
Hva er historien bak alle disse avbestillingene og videresalgene? Husker jeg rett gikk både Braathens og norsk økonomi ganske godt på midten av 90-tallet. Var det rett og slett at de hadde bestilt for mange fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er historien bak alle disse avbestillingene og videresalgene? Husker jeg rett gikk både Braathens og norsk økonomi ganske godt på midten av 90-tallet. Var det rett og slett at de hadde bestilt for mange fly?

Det er vel endel årsaker til at disse ble avbestillt og maskiner ble leid ut. 737-500 var litt mer egnet en 737-600 men I 1996 var det langt fra hva Braathens hadde behov for. De hadde allerede bestillt 737-700 (den første ble levert I 1998) og det var en riktigere maskin slik rutenettet hadde utviklet seg.

I Norge hadde man åpnet opp "konkuransen" slik at Braathens kom inn på Nord Norge og Oslo - Bergen, samtidig hadde de fått SAS inn på Oslo Stavanger. Braathens hadde også beveget seg vekk I fra det virkeig kunne - Best og Back var på vei inn, de tapte enorme summer Oslo - Stockholm og fløy absolutt gratis som feeder til Amsterdam for KLM. Ekteskapet med KLM etter skilsmissen fra BA var på alle måter et sorgen kapitel for Braathens, BA hadde vært en lojal partner, mens KLM ikke engang var en partner. (La LN-KOG utdype om Nederlandske forretnings prinsipper:p)
 
Og etter litt lagring, så ser det ut som den gamle ex-BU 737-200 LN-SUZ, har vært ute å fløyet

Boeing 737 -205 23466 1236 N467TW Ameristar Airways ferried 02jan21 YIP-CLL-GNV after storage
 
- og den gikk tilbake GNV-CLL samt til Ameristar's Dallas-base (ADS) dagen etter. En eller annen sportscharter, regner jeg med.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n467tw

Alltid kjekt å se gamle kjenninger i aktivitet, og SUZ var alltid et trivelig bekjentskap. :)

Den fløy nok Texas A&M til Miami for å spille Orange Bowl mot North Carolina. De holder til i College Station.

EDIT: Basketballlaget for damer møtte Florida i Gainesville den 03.01, så da har vi nok svaret der.
 
Last edited:
Back
Top